Gå till innehåll

Kan man preparera vattnet innan akvariet kommer ?


Kn0tan

Rekommenderade inlägg

Kanske en liten dum fråga men men... here goes!

Har börjat att tillverka osmos vatten till mitt salta projekt och mitt nya akvarium kommer om ca2veckor från glasmästaren och då undrar jag om jag kan tjuv cykla igång vattnet lite innan karet kommer ?

Osmos vattnet förvarar jag i 2st 75liters plasttunnor med lock, saltet är fixat och pumpar har jag gott om.

Den ifall det blev ett ja på den övre raden så undrar jag ifall jag även kan passa på att tömma ur filterkassen på mitt ytterfilter som jag kört i sötvatten i ca1,5år för att plumsa ned en massa goa bakterier till osmos vattnet... om nu sötvattensbakterier funkar i saltvatten dvs.

Tack på förhand!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bakterier till sötvatten funkar nog till saltvatten också, men att cykla vattnet har jag aldrig hört, det är ju rent från osmosen. :) Det du kan göra är att slå salt i vattnet så det är löst, men det räcker du gör det dagen innan karet kommer.

Det är i stenen som du vill ha bakterier och det är även den du ska cykla.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tja kör du in ett vanligt skummgummifilter, lite levande sten och lite sötvattensgojs och någon fisk (guppi eller molly exempelvis) så visst kan du cykla igång det.

MVH Lasse

EDIT: Jag menade naturligtvis att man skall använda saltvatten eftersom jag skriver levande sten. Den är inte så levande om den hamnar i sötvatten. Fiskarna jag föreslog fungerar bra i saltvatten. Ber om ursäkt om jag uttryckte mig oklart.

Ändrat av Lasse
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

prodibio har en produkt som heter start up som jag körde när jag startade upp mitt kar. enligt prodibio ska man kunna tillsätta fisk efter ett dygn, men om du kör i salt och i med sten och en cirkulationspump så kan du slå i start up och låta det stå och dra i 2veckor

Mvh Chrille

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tja kör du in ett vanligt skummgummifilter, lite levande sten och lite sötvattensgojs och någon fisk (guppi eller molly exempelvis) så visst kan du cykla igång det.

MVH Lasse

Uuuh!? Nu förstår jag inte.. levande sten i vatten utan salt eller sötvattenfisk i saltvatten? ...och sötvattengojs = tex Happy Life? Näring? Vad? :smiley5:

Finns det någon mening med att "cykla igång" saltvatten? Man blandar osmosvatten & salt (värmer upp det till 25° och ser till att salthalten är rätt!), drar igång tekniken (skummare/streamer etc) ...och sedan lägger man i den levande stenen (efter att man låtit det "mogna" en dag eller två om man kör den skolan), och sedan sätter man in förtruppen till städpatruljen (turbosniglar) några få dagar efteråt... eller?

Själv skulle jag ha sparat (det 99.9% rena) osmosvattnet på förslutna dunkar/hinkar (så att det inte blev mindre rent) fram tills akvariet var på plats... och sedan blandat osmos & salt direkt i karet (efter att ha sköljt rent det och testat tekniken i kranvatten)....

Lär mig... jag är ny! :ler: ...och skulle troligen klantat till hela uppstarten med min personliga tolkning av inlägget ovan. -poop--poop--poop--poop--poop-

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mollys klarar ju saltvatten, guppy ska väl också kunna det. Iaf i kortare perioder. Så det var nog "sötvattenfisk" i saltvatten lasse menade här :-)

Uuuh!? "Iaf i kortare perioder" låter som lite respekt för liv (levande/djur/etc) ... :smiley22: Jag skulle definitivt inte prova det utan tillförlitliga källor om att fisken inte mådde dårligt av det (dumt att sätta in en stakare som blir mottaglig för infektioner/ohyra som ligger latent och blommar ut om imunförsvaret får sig en knäck... vem vet, det "gojset" kanske tom trivs extra bra i saltvatten?)

Notis: Lasse, jag applicerar självklart inte andras tolkningar som din mening/syfte med ditt orginalsvar. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag ser ingen mening med att cycla vatten utan koloniseringsytor för bakterier - så spar det tills du du kör sten och vatten tillsammans.

Det finns flera schyssta startkulturer på flaska att tillsätta för kickstart.

/Leffe

Själv använde jag ingen "startkultur"... körde istället i en påse levande sand efter att den levande stenen fått gått in sig lite (köpte en hel låda "oingått") och jag satte in den första städpatruljen (turbosnäckarna).... och sedan ett par påsar till efter att akvariet kändes "ingått".

Med tanke på att denna tråden handlar om (pre-) uppstart så vore det otroligt intressant att få höra rekommendationer/erfarenheter (som kan hjälpa/stödja trådägaren) när det gäller användandet av levande sand för att "sparka igång" ett kar.

Notis #1: I mina sötvattenskar har jag alltid kört med Happy Life (liquide filter media) både vid uppstart och vid varje vattenbyten... men min helt saltnewbiekänsla sa mig att levande sten & sand var rätt val i saltkaret.

Notis #2: Min Newbie-tråd finns här: https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?43831-Bjorn-90x40x35-Optiwhite

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1) guppy fungerar utmärkt i saltvatten om det inte är den alltför sönderavlade typen. jag har själv haft det långa tider

2) Molly är saltvattensfisk från kusterna

3) Att dessa fiskar också kan gå i saltvatten förutsatte jag att de flesta visste

3) Finns verkligen en anledning att cykla från början. Med cykla ett kar så menas att se till att nitrifikationscykeln kommer igång så man inte riskerar höga ammonium/ammoniaknivåer. Genom att använda saltvatten (vilket jag givetvis förutsatte att man kunde räkna ut att jag menade) LS och ett vanligt skummgummifilter så skapar man förutsättningarna för att få igång nitrifikationscykeln. Förutom ytor och material att sitta på behöver nitrifierarna ammonium för att kunna starta igång nitrifikationscykeln. Det åstadskomms genom det amnoium som fiskarna utsöndrar.

4) Går utmärkt med sötvattensgojs om man har tillgång till det för att ympa startkultur - samma typ av bakterier i både sött och salt

5) Trådskaparen som helt tydligt har kunskaper om hur man cyklar sötvattenskar ställde en fråga om det gick att göra så vid start av saltvatten för att vinna tid - det var det jag svarade på.

6) Det finns många sätt att flå en katt på!

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Molly fungerar i saltvatten, det vet jag av egen erfarenhet.

Min konstiga kommentar om guppy beror på att jag tycker åsikter verkar gå isär där, en del hävdar att de går i saltvatten, en del inte. Att de klarar kortare perioder är säkert och är en anledning till att de är ganska vanliga som levandefoder till saltvattenfiskar, för de klarar av att leva i akvariet åtminstone tills de är uppätna. Jag har aldrig utforskat området vidare och är inte så intresserad heller därav mitt svar.

Ska man ha någon av fiskarna i saltvatten bör man nog vänja in de varsamt dock.

edit. Ah, där kom lasses svar först :-)

Ändrat av mikoto
Lasseman
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jaså? Off-topic nu iofs men ändå intressant. Men är inte många av våra saltvattensfiskar ganska känsliga för att hoppa kvickt mellan salthalter? Hur kan det isf komma sig att dessa två arter kan hoppa från ingen till hög salthalt utan att lida pin?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jaså? Off-topic nu iofs men ändå intressant. Men är inte många av våra saltvattensfiskar ganska känsliga för att hoppa kvickt mellan salthalter? Hur kan det isf komma sig att dessa två arter kan hoppa från ingen till hög salthalt utan att lida pin?

Vet ej men det finns andra fiskar som kan det också, exempel är skrubba här på västkusten samnt den nordamerikanska rengbågen. Svaret finns troligtvis i deras gälar i något som heter kloridkörtlar som är aktiva när det gäller saltbalansen.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Själv använde jag ingen "startkultur"... körde istället i en påse levande sand efter att den levande stenen fått gått in sig lite (köpte en hel låda "oingått") och jag satte in den första städpatruljen (turbosnäckarna).... och sedan ett par påsar till efter att akvariet kändes "ingått".

Med tanke på att denna tråden handlar om (pre-) uppstart så vore det otroligt intressant att få höra rekommendationer/erfarenheter (som kan hjälpa/stödja trådägaren) när det gäller användandet av levande sand för att "sparka igång" ett kar.

Notis #1: I mina sötvattenskar har jag alltid kört med Happy Life (liquide filter media) både vid uppstart och vid varje vattenbyten... men min helt saltnewbiekänsla sa mig att levande sten & sand var rätt val i saltkaret.

Notis #2: Min Newbie-tråd finns här: https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?43831-Bjorn-90x40x35-Optiwhite

Jag tycker inte att man ska dra för stora växlar med den sk levande sanden som säljs i påse, jag anser att den har en stor fördel - den är väl tvättad så att man kan tillsätta den direkt i burken (i vart fall i rimliga mängder) utan problem - men levande....nja :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Får ursäkta att man startat en mindre tumult... men min lilla tanke var att i sötvattenskaret som jag har där går det en Kulfisk av modell Fahaka som levererar högvis med fekalier (skit) varje vecka och tanken var att kickstarta igång karet med antingen gojjset från ytterfiltret eller helt enkelt bara sila ut bajjet ifrån en hink när jag kör ett vattenbyte o sedan stoppa ned det i vattnet så kanske lite nytto bakterier vill hoppa över och få nått att äta på.

Jag vet gott o väl vad startbakterier på burk är och hur man kan låna lite filtergojjs av en kompis för att starta igång det biologiska lite snabbare.

Har även brukat Blackmollys till att starta upp min kulfisksbalja... dom 3 startpiloterna överlevde och fick flytta lite senare.

Tack Lasse för expertisen

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...