Gå till innehåll

Micke's Blenny!!!


Majki01

Rekommenderade inlägg

Syftade mer på mazarran :P hehe, men det ska bli underbart att få upp limmat korallerna också så jag slipper vända dom varje dag efter som eremiterna välter dom :P

Men totalt väntar jag 7 paket alla är mycket efterlängtade haha

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 426
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

vet hur det är att vänta på något man vill ha. hade hoppats på att jag skulle få lite saker idag innan helgen så jag kunde fortsätta med mitt terrarieprojekt nu. har stått stilla i ca en månad pga semester, brist på pengar, prylar osv.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Spontana gissningar??? Vad kan detta bero på?

Sent from my iPhone using Tapatalk

Sitter den fast ordentligt? Kolla så det inte är pyramidsnäckor eller liknande som äter på den underifrån? Ser ut som ett ganska alvarligt fall av Pinched mantel syndrome :/ När du lade dem i karet, la du dem med "rumpan uppåt" så det inte fastnade några luftbubblor?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sitter den fast ordentligt? Kolla så det inte är pyramidsnäckor eller liknande som äter på den underifrån? Ser ut som ett ganska alvarligt fall av Pinched mantel syndrome :/ När du lade dem i karet, la du dem med "rumpan uppåt" så det inte fastnade några luftbubblor?

När jag la dom i karet så följde jag alla konstens regler , din den store är hur fin och öppen som helst, får lyfta och kolla :)

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ahhhh va fan.... Den hade fäst ordentligt men fick loss den... Helt FULL med små små vita snäckor med "pyramid" format skal. Va fannn... Tog bort dom jag kunde... Men va fan. Hur fixar man detta? Den andre musslan som står en bit bort ser inte ut att vara på verkad. Jag fick bort alla jag såg. Men kryper dom in i musslan?

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lite forskning på internet fick mig till att fylla en behållare med salt vatten överföra musslorna där, borsta dom, och jo det visade sig att båda va fulla av dessa, både uppe vid munnen och under. Den lille e jag tveksam på om den klarar sig. Men den store blev glad och öppna sig fint direkt efter .

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag mailade nyss DeepOceon när nästa Sverige (Linköping) tur var på gång men har ej fått svar ännu så kanske du kan förmedla dom . tack

Jag vet inte vilken runda dom kör denna turen, dom kör ju förbi oss i malmö varje gång.. men trippen är 2a april. Han skulle gå ut med mer info här på sidan snart !

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

har haft en mussla som återhämtat sig från betydligt värre än vad din ser ut just nu. Har råkat ut för pyramidsnäckor en gång tidigare. Borstade bort sniglarna en gång i veckan under ~1månads tid så slutade dem komma, bortade sedan 2 veckor till i för att få bort ev. ägg och flyttade musslorna till en annan del av akvariet (i hop om att ev sniglar i sanden inte skulle hitta musslorna innan de svalt) dog av annat.

Har du tänkt satsa lite på musslor så kan det vara värt att skaffa dig en sixline om du inte redan har en då de brukar vara ganska duktiga på äta dessa sniglar (ihop med en del annan skit man inte vill ha i karet)

Hur som, ta inte död på den, dock är den i skadat tillstånd skulle jag rekomendera att hålla extra koll på den då bortmaskar och eremiter kan tänkas gå på den, när en av mina var sjuka lade jag denn i en liten glas,skål så jag enkelt kunde se vad som skedde under musslan utan att störa allt för mycket varje gång. har aldrig läst om någon annan som gjort detta, men tycker själv att det var en bra idé :)

Man kasnke borde ta kontakt med osby och få tag på alla som köpt musslor av honom så de vet att han hade en Pyramid-snigen infestation så man kan lösa det lite retroaktivt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

har haft en mussla som återhämtat sig från betydligt värre än vad din ser ut just nu. Har råkat ut för pyramidsnäckor en gång tidigare. Borstade bort sniglarna en gång i veckan under ~1månads tid så slutade dem komma, bortade sedan 2 veckor till i för att få bort ev. ägg och flyttade musslorna till en annan del av akvariet (i hop om att ev sniglar i sanden inte skulle hitta musslorna innan de svalt) dog av annat.

Har du tänkt satsa lite på musslor så kan det vara värt att skaffa dig en sixline om du inte redan har en då de brukar vara ganska duktiga på äta dessa sniglar (ihop med en del annan skit man inte vill ha i karet)

Hur som, ta inte död på den, dock är den i skadat tillstånd skulle jag rekomendera att hålla extra koll på den då bortmaskar och eremiter kan tänkas gå på den, när en av mina var sjuka lade jag denn i en liten glas,skål så jag enkelt kunde se vad som skedde under musslan utan att störa allt för mycket varje gång. har aldrig läst om någon annan som gjort detta, men tycker själv att det var en bra idé :)

Man kasnke borde ta kontakt med osby och få tag på alla som köpt musslor av honom så de vet att han hade en Pyramid-snigen infestation så man kan lösa det lite retroaktivt.

Jo så kan man göra :) dom är flyttade men varje gång man ska putsa dom lite så har dom ju "fastnat" på nytt måste ju va en påfrestning att dra loss dom då :(

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ser inte riktigt vad det är på bilden men sålänge man får hyffsad vatercirkulation där inne så är det nog inga problem.

Levande stenen hade jag nog skippat dock, hela poängen med detta är att man skall kunna se under musslan enkelt och vara säker på att nan inte har bortmaskar och annat skräp som gnagar på den skadade foten. Min mussla som såg lite värre ut än din lyckades återhämta sig under ca 1 månads tid på detta sättet. Den fäste sig vid glas precis lika glatt som vid sten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Latinska namnet? Någon som vet hur denna LPS växer bäst? Ska den bara ligga på sanden? Limmas på bakgrund? Osv ? Den är snygg i sig, men inte i denna pizza slize den är i nu.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Som lagge skriver är det en echinopora/echinophyllia. Brukar vara lite svårt att få limmet att fästa på undersidan, men om den får ligga i fred fäster den på underlaget. Funkar även att lägga på botten. Växer skapligt fort. Verkar känslig för att bli bränd av andra koraller. Snygga musslor /Samuel

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Som lagge skriver är det en echinopora/echinophyllia. Brukar vara lite svårt att få limmet att fästa på undersidan, men om den får ligga i fred fäster den på underlaget. Funkar även att lägga på botten. Växer skapligt fort. Verkar känslig för att bli bränd av andra koraller. Snygga musslor /Samuel

Sent from my iPhone using Tapatalk

Haha jo jag märkte det, gav upp försöken med att limma den , så får hitta någon plats där den kan ligga och gro, tack:)

Och tack lagge för paketet , nu sitter dom flesta koraller där dom ska :)

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...