Gå till innehåll

Hur mycket tid ägnar ni per dag & vecka?


Anemon

Rekommenderade inlägg

Hej.

Innan jag ger mig in på saltvattensakvarium och dess vetenskap vill jag först ta reda på om jag kommer att ha den tid som krävs för underhållet.

Idag jag har jag sötvatten, 47 liter. Detta är ju relativt enkelt att sköta. Jag byter ut en del

av vattnet regelbundet, "dammsuger" samtidigt gruset med slangen, rengör pumpen och skrapar

väggar på alger etc. Väldigt bekväm skötsel med andra ord, för att fiskarna ska må bra.

Ni som har saltvattensakvarium, vilka rutiner är vanligast förekommande och grundläggande?

Vad gör ni per dag och vecka och ungefär hur mycket tid avsätter ni?

Ändrat av Anemon
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Frugan tycker det tar tid, men jag märker knappt av det, så det beror nog på hur man ser det. Men ungefär så här;

Varje dag

# mata fiskarna

# titta så allt ser schysst och välmående ut/njuta

# periodvis är jag mer engagerad och duttar då i foder till korallerna så gott som dagligen (tar knappt nån extra tid)

Varje vecka (ungefär)

# titta till skummaren

Var tredje vecka

# fylla på balling

# kolla vattenvärden

# byta vatten (slamsuger aldrig botten som jag fick göra med sötvattenskaret)

Övrigt

# Skrapa rutorna vid behov

# kolla saltvattensguiden titt som tätt

# åka hit och dit för att titta på och köpa akvarierelaterade saker och djur

Hade diskus innan och tycker nog jag la mer tid på det akvariet /Samuel

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det beror på hur du tänkte driva ditt kar. Du kar köra ett kar så basic att du bara fyller på vatten ett par gånger i veckan, gör vattenbyte varannan vecka, matar dagligen, skrapar rutor några gånger i månaden.

Jag har haft kar jag la 30 min i veckan på. Mitt uvarande har jag ett underhåll på 30-60 min i veckan om man slår ut det, sen håller jag ju på med det mer, men det är ju för att jag gillar det, inte för att jag måste.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Oj, en svår fråga att besvara.

I början kan man lägga mängder med tid. Det är mycket att fundera kring och lära känna sitt kar. Numer gör jag så lite som möjligt vilket innebär att jag byter vatten 1ggr per vecka vilket tar ca 15 min. Men sedan är det allt runtomkring. Totalt är det kanske 2 timmar per vecka.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

snittar just nu kanske 45 min om dagen (var av 30 min på guiden) sedan blir det ett vattenbyte en gång i veckan och lite städning som tar runt en timma extra... gissar på 5 timmar i veckan

frågade precis min sambo och hon uppskattar till 8 timmar, så sanningen ligger kanske mitt i mellan ! :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det verkar inte vara så farligt tidskrävande. Ni verkar ha samma uppfattning om

att tidsåtgången till vardags är liten, vilket låter lovande.

Jag blev lite fundersam över de vattenbyten ni skriver om.

Hur många procent av vattnet byter man ut vid dessa vattenbyten?

Jag är van att byta ca 20% i sötkar, rätt eller fel vet jag inte men det har fungerat.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Med sådant jag måste göra, fylla på osmos, skarpa rutor 10min/dag med den biten jag vill göra mata, pyssla om mina saker 1 timme till. Den största tiden går åt till att glida runt hos andra trevliga akvarister, butiker och söka info på nätet men det lägger jag också på plussidan. Men måste delen är kanske 1 1/2 timme i veckan plus vattenbyte ca 40min.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

5-10minuter om dagen (matning och tillsats av balling (som kan automatiseras) och fylla på osmosvatten vid behov (1-2 gånger i veckan)) och sen varje eller varannan helg ett vattenbyte som i effektiv tid tar ca 10 minuter. Sen spenderar man ju allt för mycket tid på att läsa på om nya spännande djur man vill ha, sukta efter större kar, och att njuta av att titta på karet.

Första tiden kommer du ju dock lägga ner MYCKET mer tid än så för att man inte har kollen på vad som händer i karet som man lär sig efter några år med det :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vecka 4 blev det 0 timmar, fjällsemester :-)

Automatisk vattenpåfyllning(osmosvatten)

Foderautomat, pellets 3 gånger per dag.

Balling(Kalcium, karbonater och magnesium) med doserpumpar.

Kört kolkällan(överkurs) och jod i osmosvattnet.

Normalt blir det några minuter på morgonen, några ml av kolkällan(vodka+ättika+socker) och en droppe jod.

På kvällen blir det frysfoder, ibland punktmating av anemonen och solkorallen. foderautomaten ger en matning på förmiddagen.

En söndag blir det byta av fosfatmedia och aktivt kol, tar 5 min. Hinner detta under tiden som akvariedatorn stoppat pumparna med "feed paus".

Söndagen därpå blir det 30-60min vattenbyte 10-15%. tar lite extra tid pga trådalger som sugits ut men de börjar ge med sig nu.

Skrapar rutan 2 ggr i veckan, tar väl ett par minuter.

Belysning givetvis timerstyrda.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...