Gå till innehåll

LED eller T5 till 150x70x65


Snapper

Rekommenderade inlägg

Karet har måtten ca längd 150, djup 70, höjd 65. Kör idag med en T5 6x80w samt en 2x80w. Under den större rampen är det ok med kräm, men f.ö. så räcker det inte till. Haft funderingar på 12x80w som skulle göra susen, men när man sett prislappen så börjar ju även LED bli intressant.

Har svårt att bedöma hur många LED enheter man behöver ha. Blir det för många så blir ju investeringskostnaden lite väl bra initialt. Har kollat in Mazarra P och Radion och det finns ju för och nackdelar. ex så liknar ju Radion mer metallhalogen iom de centrerade dioderna och man riskerar kanske att få mer skuggpartier jämfört med Mazarra, osv.

Hoppas att några som testat och sett grejjerna irl har lite input att komma med dvs ljusspridning, placering, antal enheter osv. Har kollar många av trådarna, men verkar mest vara LED över kar med mjukkoraller. Tacksam för alla tips. Karet kommer när det mognat lite till få mer ljuskrävande SPS'er.

post-3193-14468924391076_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det jag reagerat på med dom kommersiella ramperna är att dom är såpass kompakta, när man sen sett dom live så inser man att vissa kommer o ha lite skuggningsproblem om ett tag.

Om jag skulle köpa en Pacific Sun metis idag så skulle jag behöva köpa 2 stycken, inte nödvändigtvis för mängden watt/ljus men pga täckningen i karet(100x75)...

Mazarran har jag inte tittat på så jag vågar inte säga nåt om den, men du kommer o behöva några moduler så det kommer att kosta.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det blir nog svårt att få maxarna att täcka så mycket i bredd/djup.

Tror du får bättre täckning med 6-8x Mazarra i så fall.

jasså? jag tänker såhär:

1 maxaspect 160 till 3x kar på 50x70x65cm (kar på ca 230 liter). I vanliga fall har man ju max aspecten på bredden av karet, men istället tar man det på höjden, problem solved. 3 sånna borde fungera fint.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har även kollat lite på hybridramper LED/T5 som kunde vara ett bra alternativ med tanke på ljusspridningen, men det är fortfarande fantasipriser tyvärr.

Hade hoppats att klara mig på kanske 4st mazarra P med det verkar ju vara på tok för lite. Man borde ha samma system med LED-ramper som några av de populära skobutikerna på nätet har: Köp, testa, och passar det inte så fri returfrakt och pengarna tillbaka :). Tänk att göra en jätteinvestering för att ganska snabbt inse att det behövs lika mycket LED till för att det ska funka.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Pratat rätt mycket med eric som har fish street ang detta. Maxspect görs inte längre. Och Eric har kvar alla val möjligheter på sin sida,

Men har inte alla kvar. Några enstaka av någon sort har han, när dom e slut försvinner köp möjligheten på hans sida.

Dock bekräftade han att key leden är bättre än maxspect . Key led säljer han också.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Pratat rätt mycket med eric som har fish street ang detta. Maxspect görs inte längre. Och Eric har kvar alla val möjligheter på sin sida,

Men har inte alla kvar. Några enstaka av någon sort har han, när dom e slut försvinner köp möjligheten på hans sida.

Dock bekräftade han att key leden är bättre än maxspect . Key led säljer han också.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Ok där ser man :),

Dock att Key är bättre än Maxspect kan man ta med en nypa salt då han inte längre säljer maxaspecten :) (har inte mazzara så kan blivit något strul mellan han och leverantören)

Personligen (har sett båda irl) tycker jag maxspecten verkar vassare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är inte någon expert på detta med led men när jag har tid och lust att sitta länge vid en dator ska jag göra en tråd med spektra bilderna och led Infon han skickade till mig,

När jag pratade med han då hade han fortfarande den maxspect

Sorten jag ville ha hemma, men rek mig endå att köpa en billigare key på 75 w då den skulle vara bättre för både sten koraller och musslor. Och när säljaren själv rek mig att köpa en lite billigare sort = han tjänar mindre. Plus att han vill få tömt sitt lager på maxspect men fortfarande tänker på kundens bästa så måste jag säga att jag faktiskt tror på han att key'n är bättre. Plus att key'n har fler inställnings möjligheter.

Edit. Och ang mazzara så kommer fish-street inte att ha dessa alls. När maxspecten är slut så kommer Eric bara satsa på key

Sent from my iPhone using Tapatalk

Ändrat av Majki01
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...
Skulle DIY vara ett alternativ?

Ja, äntligen så kan det vara det. Har en kompis (icke akvarist) som är en baddare på det elektriska och som lovat hjälpa till att fixa ihop en LED ramp åt mig, men han vill ju att jag förser honom med rätt prylar och bra grundvägledning hur det färdiga resultatet ska bli.

Så då blir ju min fråga till LED-proffsen här på guiden vad jag ska skaffa för grejjer och även vad det beräknas kosta - komplett?

Hänger inte alls själv med i det avancerade snacket om utformning och användning av ex. DIY kretskort osv, men det är ändå intressant att följa, många smarta killar i farten här!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det beror lite på vad du vill ha, gissar jag.

Om du kollar på modellerna som Lasse och Maglofster byggt med rejäla multichip (30-100W) och processorkylare så blir ju det enklare och billigare än mängder av 3W LED. Däremot kan det säkert vara skillnader i vilken som är bättre till vad, osv. (man har om inte annat mer valmöjligheter med våglängder etc med många små än få stora)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...