Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Featured Replies

• 3 veckor senare...
  • Svar 748
  • Visningar 97,9k
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Populäraste inläggen

• ja, det är mycket som kostar.. ungefär hur många liter/dygn måste du fylla på med osmos till ditt kar? och hur har du löst det, osmolator till en dunk eller?

• ja du detta va fint bör ses

• Då kan det gå åt H-e. Du kan få en så kraftig reaktion att du får kokande kalciumklorid i ögonen - inte så bra. Tänk på den gamla hederliga regeln SIV - syra i vatten som just handlar om samma sak MVH

Populära bilder

Postat
  • Författare

Hmm nu misstänker vi att der är min kylare som släpper ifrån sig något som ökar no3, den kopplas ur och fläktar sätts på

Postat
  • Författare

Vet ej men vi har tagit allt nytt förutom att rört den och no3 stiger

Postat
  • Författare

Denna sitter på en sten hos mig är denna giftig och i så fall hur tar jag bort den ?

post-6032-14468930334959_thumb.jpg

Postat
Vad skulle kylaren släppa ifrån sig?

Enligt uteslutningsmetoden är detta den enda kvarvarande felkällan, förutom Thomas själv då ;) - jag tror inte kylaren släpper ifrån sig nitrat, men rent teoretiskt kan den ju släppa något som stör testerna.....

Postat
Denna sitter på en sten hos mig är denna giftig och i så fall hur tar jag bort den ?

Ja, den är giftig - men är nog minst giftig om du låter den vara......

Postat
  • Författare

Ok men sen då när dom blir flera blir jobbigare då att ta bort dom! Är det den giftigaste jag har eller är den lite halv giftig bara...kan man dö av den?

Postat
  • Författare

Nu har kylaren stått av ett tag, , och vi har doserat dubbelt nu och ska mäta idag.

Postat

Hoppas på bra resultat!! Tack för pratstunden på Triton igår :)

Med vänlig hälsning, Björn

Postat
  • Författare

Blir galen fick som svar p04 0.00 och n03 40+ fattar inte varför no3 inte går ner

Postat
Blir galen fick som svar p04 0.00 och n03 40+ fattar inte varför no3 inte går ner

Kan vara för lite fosfat, det måste finnas för att bakterierna ska kunna ta hand om nitraten.

//Marko 'DaTrucka' (via mobil).

Postat
  • Författare

Jo men hur kan den försvinna allt e ju nytt ny sten och allt, kan jag ha nollat den igen med det jag häller i ?

Postat
Jo men hur kan den försvinna allt e ju nytt ny sten och allt, kan jag ha nollat den igen med det jag häller i ?

Använder du kolkälla så är det inte omöjligt.

Du kan testa med att mata dina fiskar med frysfoder som du bara tinar i en mugg och häller allt i karet även vattnet i muggen.

Cyklops, artemia och mysis är väl ganska kända för att innehålla en del fosfat.

Det fick fart på mina nitratnivåer, hade liknande problem.

//Marko 'DaTrucka' (via mobil).

Postat
  • Författare

BioClean får inte ner no3 hos mig så det känns ju som att ett nitrat filter ska in alla andra världen är OK.

Postat
  • Författare

Chefen har ringt och no3 filter blir det ej, vi ska sätta in alger och ta bort allt annat bara skummning.

Postat

Har kört det där i några veckor nu (Står finstilt att man ska tillföra en massa bakterier också) , än så länge har det resulterat i +10ppm, kommer köra vidare några veckor till innan jag "utvärderar" den officiellt :D

Postat

4dl vodka 1dl winborgs ättikssprit och 3 matskedar strösocker. Den blandningen har jag kört med i ett halvår med stor framgång. Glöm nu inte skumma riktigt blött, Thomas. Börja med 0,5ml/dag lugnt och försiktigt. Håller tummarna!!

Med vänlig hälsning, Björn

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.