Gå till innehåll

375 liters


Quirkz

Rekommenderade inlägg

  • 2 veckor senare...
Var samma som innan ska mäta i morgon igen och se om det har ändrats något. Hur går det för dig ?

Ligger alltså no3 kvar på 60 trots nitratfilter? Jodå jag skyndar långsamt...litet problem men en Acro som jag vill lösa innan jag fortsätter fylla burken.

/Björne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En fråga vad kan störa ut no3 tester mer än no2 finns det något ?

Enligt mig är det nästintill meningslöst att mäta NO3 - testerna störs ut av NO2 som du redan nämnt och av väldigt många olika kloridföreningar som det finns gott om i saltvatten.

Jag förstår inte riktigt varför du jagar lågt NO3 så hårt - det är ganska ofarligt och påverkar inte färger på koraller särskilt mycket.

Fosfat är en annan femma och bör hållas lågt.

I ett fungerande kar kommer du dessutom ha en väsentlig del denitrifikation (NO3 avgår i form av syre och kväve) och i längden får åtminstone jag dosera NO3 istället.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är det ett dropptest som säger att du har 90ppm i nitrat så kan jag sätta pengar på att du har något som stör ut testerna i ditt vatten.

Skulle vara sjukt intressant att mäta din NO3 med labbutrustning bara för att göra slut på övertron av dropptester för NO3 i saltvatten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...