Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Featured Replies

Postat
  • Författare
Snyggt! Hoppas det fortsätter nedåt. Fångade du krabban förresten?

Med vänlig hälsning, Björn

Nä har inte lyckas fånga den än måste ha någon bur tror jag. Lite drygt att sitta och vakta hela nätterna tillS den kommer fram.

• Svar 748
  • Visningar 97,9k
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Populäraste inläggen

• ja, det är mycket som kostar.. ungefär hur många liter/dygn måste du fylla på med osmos till ditt kar? och hur har du löst det, osmolator till en dunk eller?

• ja du detta va fint bör ses

• Då kan det gå åt H-e. Du kan få en så kraftig reaktion att du får kokande kalciumklorid i ögonen - inte så bra. Tänk på den gamla hederliga regeln SIV - syra i vatten som just handlar om samma sak MVH

Populära bilder

Postat
  • Författare
Har du filfisk i akvariet?

MVH Lasse

Hade det förut men sen dog efter 2 dagar vet ej varför. Kanske får skaffa än igen

Postat
  • Författare

Nya tester gör vi idag får vi se vad som händer svar kommer senare idag

mvh Thomas

• 2 veckor senare...
Postat
Nya tester gör vi idag får vi se vad som händer svar kommer senare idag

mvh Thomas

Vad fick du för resultat?

/Björne

Postat
  • Författare

Var samma som innan ska mäta i morgon igen och se om det har ändrats något. Hur går det för dig ?

Postat
Var samma som innan ska mäta i morgon igen och se om det har ändrats något. Hur går det för dig ?

Ligger alltså no3 kvar på 60 trots nitratfilter? Jodå jag skyndar långsamt...litet problem men en Acro som jag vill lösa innan jag fortsätter fylla burken.

/Björne

Postat
  • Författare

Ok vi ligger på no3 95 från maskinen den har väl inte kommit igång än som den ska. Bara att vänta

jasså hoppas du löser problemet

Postat
  • Författare

Po4 låg 0.18 så vi stänger av doseringen av po4. Det kanske sköter sig sj nu får man hoppas

Postat
  • Författare

Nu har jag sänkt droppet till 1 droppe var 3 sekund. Euphyllia har börjat blomma ut mera så vi hoppas att det går åt rätt håll nu

Postat
  • Författare

Ska försöka bygga upp stenen också nu hur det kommer att sluta ja du :)

Postat

Snyggt. Bor den i sumpen nu? Har du sett den äta på någon/några koraller? Hur lyckades du fånga den?

/Björne

Postat
Jag hitta saken som åt på mina koraller

Har själv haft likadan som inte ätit på själva korallen, men på de alger som växt på dem däremot.

Postat
  • Författare

En fråga vad kan störa ut no3 tester mer än no2 finns det något ?

Postat
Ingen som vet eller ? Någon måste ju veta något

Det är inte alla som läser alla trådar, och som dessutom kan allt, och därmed svara på alla frågor man har. :)

Jag tror att du kommer att få ett svar, men det kanske dröjer. Tålamod, som vanligt....

Postat
En fråga vad kan störa ut no3 tester mer än no2 finns det något ?

Enligt mig är det nästintill meningslöst att mäta NO3 - testerna störs ut av NO2 som du redan nämnt och av väldigt många olika kloridföreningar som det finns gott om i saltvatten.

Jag förstår inte riktigt varför du jagar lågt NO3 så hårt - det är ganska ofarligt och påverkar inte färger på koraller särskilt mycket.

Fosfat är en annan femma och bör hållas lågt.

I ett fungerande kar kommer du dessutom ha en väsentlig del denitrifikation (NO3 avgår i form av syre och kväve) och i längden får åtminstone jag dosera NO3 istället.

Postat

Är det ett dropptest som säger att du har 90ppm i nitrat så kan jag sätta pengar på att du har något som stör ut testerna i ditt vatten.

Skulle vara sjukt intressant att mäta din NO3 med labbutrustning bara för att göra slut på övertron av dropptester för NO3 i saltvatten.

Postat
  • Författare

Va ju precis det jag fråga lite högre upp vad som kan störa ut mer än no2

Postat

Kloridföreningar som sagt och de är för många att räkna upp.

Ett flertal av de vanligaste finns i de flesta av våra akvarier och många av dem stör ut våra dropptester.

Det är därför jag tycker det är övertro med dropptester för NO3.

Postat
  • Författare

Lite drygt att inte kunna veta vad man har i nitrat utan att behöva betala massa för labb test

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.