Quirkz Postat 27 november 2012 Författare Postat 27 november 2012 God kväll alla glada nu har vi doserat ett tag med pulvret jag fick och inget har hänt än,så frågan är om man ska höja upp dosen lite Citera
Quirkz Postat 6 december 2012 Författare Postat 6 december 2012 Hej hopp man börjar ju tröttna samma no3 som innan och po4 noll. Någon som har en ide på någon lösning förutom vatten byte... Citera
Sune Postat 6 december 2012 Postat 6 december 2012 Höj po4 tills det börjar ge utslag på testet, då vet du åtminstone vad du har för värde. Sen kan du rikta in dig på ett målvärde där förhållandet po4 och no3 stämmer, sen jobba för att få ner bägge värderna. Eller byt vatten // Danne Citera
stigigemla Postat 7 december 2012 Postat 7 december 2012 Så länge Hannatesten visar noll tillsätter du inte för mycket i alla fall.Hur mycket tillsätter du? Citera
stigigemla Postat 7 december 2012 Postat 7 december 2012 Är det pulver är det otroligt mycket för mycket. Hur har du gjort lösningen? Citera
Quirkz Postat 8 december 2012 Författare Postat 8 december 2012 Vi blanade först 16 gram i 2 liter vatten sen tog jag 1 dl från det vattnet och blanda ut med 1 liter till som jag tar i från så det är två olika flaskor Citera
stigigemla Postat 8 december 2012 Postat 8 december 2012 5,6 g fosfat per liter stamlösning. 560 mg/liter brukslösning. 5,6 mg per dos. 5,6 mg / 300 liter vatten ger nästan 0,02 mg / l .Ingen större fara för överdosering alltså. Kommer jag ihåg rätt har de pelagiska algerna + bakterierna i världshaven en n/p faktor av 16. (Det kan kanske vara NO3 / PO4)Det betyder att 0,02 fosfat binder 0,3 i nitrat ungefär. Enligt min erfarenhet är förhållandet avsevärt större vid nedbrytning i levande sten. Kanske 1 / 50 eller 100. Men det är utan kolkälla. Jag skulle droppa i de 10ml varje dag. Kanske till och med ta 20 ml åt gången. Börjar algtillväxten på rutorna ändra sig i färg eller mängd skulle jag kolla fosfatvärdet noga. Hos mig reagerar algerna snabbare än korallernas färg. Citera
Quirkz Postat 8 december 2012 Författare Postat 8 december 2012 20ml känns nog mer rätt tycker jag med efter som jag har så hög no3 Citera
Quirkz Postat 18 december 2012 Författare Postat 18 december 2012 Tja bubbel king skummaren har en linje där det står water limit är max som du ska köra vattens skummar volym för att få bäst efekt Citera
Quirkz Postat 24 december 2012 Författare Postat 24 december 2012 Godjul på er alla hoppas ni alla får en underbar dag glöm inte att göra rent för vänner och kära Citera
Quirkz Postat 26 december 2012 Författare Postat 26 december 2012 Hej om man vill odla växter i sumpen vilka kan man ha då vart får man tag på det och går det bra med vanlig led lampa Citera
Quirkz Postat 27 december 2012 Författare Postat 27 december 2012 Har ej lyckas fått upp po4 än så nu ökar vi dosen mycket mer och ser vad som händer Citera
DaTrucka Postat 28 december 2012 Postat 28 december 2012 Inte säkert att det kommer ge utslag på tester, finns ju alger och koraller mm som förbrukar det du häller i. Ger det utslag på testerna så finns ju fosfaten i vattenkolumnen, där ska man väl helst undvika ha den.Vet inte om det skrivits tidigare, men vad mäter du fosfaten med? Citera
Quirkz Postat 28 december 2012 Författare Postat 28 december 2012 Futana marin tror jag att det va får inga utslag alls där triton lyckades få ut förut 0.015 Citera
Quirkz Postat 28 december 2012 Författare Postat 28 december 2012 Problemet är att jag har inga alger alls gör rent runtan 1 gång i månaden då har jag ett tunt lager Citera
LN21 Postat 28 december 2012 Postat 28 december 2012 Hej Thomas.Jag tycker att det låter som om du har för dålig export i skummaren, dels verkar inte avgasningen funka som den ska och dels verkar du inte exportera tillräckligt bundet.Bara mina 50 öre till frågeställningen:) Citera
Quirkz Postat 28 december 2012 Författare Postat 28 december 2012 Kör en bk 180 den ska klara min burk utan problem Citera
Quirkz Postat 28 december 2012 Författare Postat 28 december 2012 Så nu har man fått kulalger på köpet vet ej om det har att göra med vad jag doserar i vattnet återstår att se Ps något bra tips att ta bort dom utan att ta bort sten haren anemon där i mellan Citera
Dykaren Postat 28 december 2012 Postat 28 december 2012 Hej Thomas,jobbigt läge när ingenting verkar fungera. Hur ser djuren ut att må? Växer eller dör korallerna? Vilka i så fall?Mina första råd är att skaffa ett alternativt Nitrattest. Har själv goda erfarenheter av Nyos test. Testa även om du har nitrit i vattnet. I så fall kan det störa testresultatet och visa dig ett galet högt nitratvärde. Citera
Quirkz Postat 28 december 2012 Författare Postat 28 december 2012 ska testa nitrit nu inga koraller dör har en mjukis som har dragit ihop sig lite bara ska kolla det testet Citera
LN21 Postat 1 januari 2013 Postat 1 januari 2013 God fortsättning på dig också.Har du Nitrit i karet eller är det en felskrivning? Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.