Dez3d Postat 3 december 2005 Författare Dela Postat 3 december 2005 Här kommer bilderna. Jag har suttit en stund och letat efter olika djuk och hittat en hel del. Vad jag har hittat än så länge är: rörmaskar (minst ett hundratal), en eventuell Sinularia spp. som ser ganska vissen ut, 2 olikfärgade svampar, en putsarräka? på ca 1-2mm, en borstmask (fireworm) på ca 10-15 cm som håller sig väl gömd, två små vita sjöstjärnor (som verkar vilja tillbaka till A-lagret eftersom dom klättrar ur karet....kanske chockat dom med mitt vatten?) och en liten blå, en liten snigel och caulerpa, valonia och anra alger.Här är bilderna......och jag har ännu inte lagt stenarna i den ordning jag slutligen vill ha, det kommer nog att ta tid Hela akvariet:Rörmask:Svampen (Pseudaxinella sp.?):Sjöstjärnan:Valonian:Caulerpa:Ser bra ut?M.v.hPeter Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Joru Postat 3 december 2005 Dela Postat 3 december 2005 Se där ja, kul. Då var det bara att låta det mogna. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Utstrand Postat 3 december 2005 Dela Postat 3 december 2005 Oj oj, vad snyggt det har blivigt:)Följt den här tråden från början! Värkligen spännande!Nu hoppas jag bara at tja också kan börja snart:) Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Dez3d Postat 3 december 2005 Författare Dela Postat 3 december 2005 TackarSätt igång nu och gör klart Utstrand!!! Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Utstrand Postat 3 december 2005 Dela Postat 3 december 2005 Njae! Jag bor i en 1a på 23m2 Känns inte som ja vill börja!Värkar vara rätt svårt att flytta!Men jag har börjat i min hjärna samt på papper mm;)Men försöker hitta en 2a i brommaplan, nära å bra till a-laget också Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
wrang Postat 3 december 2005 Dela Postat 3 december 2005 Hoppas att denna sten inte var såld som färsk. Kanske ej så lätt som ny men att sälja LS med Valonia på stenen riktigt dåligt tycker jag Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Laggeman Postat 3 december 2005 Dela Postat 3 december 2005 Bara jag som får små röda kryss istället för bilder idag?Jag vill ju också se! Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Dez3d Postat 3 december 2005 Författare Dela Postat 3 december 2005 Jonas, då förstår jag Sorry Jimmy för att bilderna inte laddas, kan du pröva en annan webläsare?wrang, stenen är inkörd vad jag förstod. All sten har varit i deras akvarium ett tag tror jag (jag tog sten från 3 olika), och jag frågade om dessa alger eftersom jag först trodde dom vad dom beryktade glasrosorna. Fick som svar att alla alger medför sina fördelar och att dom ändå växer naturligt (om jag förstod rätt). Bubblorna sitter huvudsakligen på en sten, som jag valde ut eftersom den har en mycket intressant form. Jag kan inte klandra dom helt eftersom jag valde ut stenen själv. Men om den kan innebära problem för uppstarten, så hade det varit bra att bli varnad.Har hittat 2 bubblor som satt sig på en annan sten. Eftersom jag ändå ska möblera om i morgon i karet, ska jag ta ut stenen och skrubba/plocka bort så pass mycket som möjligt och helt rensa karet från dom?Jag kan omgående försöka plocka bort alla för hand. Den största jag hittade i en hålighet hade en radie på 1.5-2cm. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Dez3d Postat 3 december 2005 Författare Dela Postat 3 december 2005 Ok, jag tog ut stenen och har nu kollat den noga. Den är nästan täckt av Valoria i varierande storlek (klotrunda). Jag rllade av så många jag kunde, och vissa sprack, i en balja och sköljde av stenen innan jag satte tillbaka den.Nu vill jag gärna ha råd om hur jag går vidare.....Ska jag ta och kasta stenen? (Den är den största av dom alla) eller låta karet gå utan ljus i 1-2 veckor? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
crille Postat 3 december 2005 Dela Postat 3 december 2005 nej tycker du ska behålla stenen,jag tycker inte valonia är så farligt om den inte växer hejdlöst,jag har lite på en sten,och det har inte spridit sig,iofs är det stora kulor,så det är kanske en annan sort jag har. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
jens karlskrona Postat 3 december 2005 Dela Postat 3 december 2005 Lägg den i sumpen... Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Dez3d Postat 3 december 2005 Författare Dela Postat 3 december 2005 Ha den i sumpen och avvakta? Den kan få plats i mitt refugium. Ska jag då ha låg genomströmning?PS den är äve täckt på ena halvan med gröna alger + kalkalger Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
jens karlskrona Postat 3 december 2005 Dela Postat 3 december 2005 Såg att det var den största stenen du hade..Lite stor för sumpen då, ta bort allt skölj med osmosvatten och lägg den med valoniarötterna neråt om det går,alternativ lägg den i en tunna med cirkulation och saltvatten och låt den gå där några veckor utan ljus. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Dez3d Postat 3 december 2005 Författare Dela Postat 3 december 2005 Jens, hur menar du med att skölja allt? Menar du en omstart eller? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
jens karlskrona Postat 3 december 2005 Dela Postat 3 december 2005 Ha den i sumpen och avvakta? Den kan få plats i mitt refugium. Ska jag då ha låg genomströmning?PS den är äve täckt på ena halvan med gröna alger + kalkalgervi skickar visst samtidigt he he.Får den plats i ditt refugium så är det bra, du kan ha normal genomströmning.Kör utan ljus där om möjligt. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Dez3d Postat 3 december 2005 Författare Dela Postat 3 december 2005 Ok. Men andra alternativet du gav var att skrubba/plocka bort rubbet av algen, skölja med osmosvatten och sen tillbaka i karet? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
jens karlskrona Postat 3 december 2005 Dela Postat 3 december 2005 Jens, hur menar du med att skölja allt? Menar du en omstart eller?Nä bara stenen om du tänkt plocka bort ogräset.Men sumpen tror jag blir bra tillsvidare. Gör bra nytta där oxå. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Dez3d Postat 3 december 2005 Författare Dela Postat 3 december 2005 Ok. Tänker såhär: Ta ur stenen, plocka bort så mycker mer som möjligt. Skölj av med osmosvatten, sätt i sump? Kanske skulle vara bäst? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
jens karlskrona Postat 4 december 2005 Dela Postat 4 december 2005 Det hade/har jag gjort.Känner du att du vill byta ut stenen så kolla med A-Lom det går bra.Dom är ju måna om att du ska fortsätta handla där.Men då ska du inte röra något.Säj bara som det är och att du vill ha en ny sten pga att duinte visste att den kan sprida sig och det kanske dom borde nämnt.. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Dez3d Postat 4 december 2005 Författare Dela Postat 4 december 2005 Kanske vore bäst. Jag flyttar stenen till sumpen dock tills det är utrett.Tack för hjälpen! Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Dez3d Postat 4 december 2005 Författare Dela Postat 4 december 2005 Hepp, tror jag chansar. Har möblerat om lite (stenen fick ej plats i refugium) så jag har kvar den och håller ett öga på utvecklingen. Med tanke på att stenen är delvis inkörd kanske jag kan slänga i lite krabbot och någon kirurg när det är dags att befolka. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Laggeman Postat 4 december 2005 Dela Postat 4 december 2005 Nu såg jag bilderna också Peter. Toppensnyggt blir det ju! Ska bli intressant och se när du får ner några fiskar och annat också. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Dez3d Postat 4 december 2005 Författare Dela Postat 4 december 2005 Tack Jimmy, kommer en ny bild senare då jag möblerat om lite Håller tummarna för att bubbelalgen inte lever rövare nu när det frisätts en massa skit Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Joru Postat 4 december 2005 Dela Postat 4 december 2005 Tycker du ska ha kvar den i karet. Det är inte alls säkert att det kommer tillbaka så mycket valonia och du har ju skrubbat av stenen. Jag skulle ha gjort som så att när du väl börjar bygga upp ett rev så kan du försöka se till att stenen som var drabbad blir lätt åtkomlig, både för dig och framtida fisk. Vissa fiskar älskar att äta valonia såsom vissa kirurger, och när du väl i framtiden kanske skaffar en kirurg så kommer han att få en brakmåltid. Min valonia som jag hade på en sten (köpte oxå på AL), försvann på ett par dagar då jag äntligen skaffade min första kirurg (Naso lituratus). Så jag ser inga problem med att det finns lite valonia i karet. Huvudsaken är att den inte sprider sig och att det blir jätte stora kulor. Men det kan du lätt ha koll på nu. Angående att skölja av stenen i osmos vatten, tror det är mycket bättre om du kan skölja den med saltvatten efter att du skrubbat den. Har för mig att jag hört detta från en tidigare tråd. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
BroderIsak Postat 4 december 2005 Dela Postat 4 december 2005 Det går bra att ta en hink eller tunna med saltvatten i .Ta stenen och skrubba den med rotfruktsborste,eller diskborste hård.Och skölj, skaka stenen där i .Så att den ser ren ut.Lägg sen tillbaka stenen där du vill ha den så kommer det att gå jättebra.Sen om du märker att det växer igen så e det bara att pilla bort den så försvinner det till slut.Och Håll upp KHt det gillar inte alger.Jag har haft hur mycket som helst men det försvinner mer och mer igenom att göra så här... Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.