Gå till innehåll

Nu hoppar jag i saltträsket =)


Pocus

Rekommenderade inlägg

Detta får bli en kombinerad fråga och presentation, hittade ingen presentationstråd på forumet =)

Jag har bestämt mig för att göra slag i saken och äntligen skaffa ett saltvattensakvarium. Jag beslutade att köpa begagnat av en medlem här på sidan. Se denna tråd: https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?45503-Rsm-130-silver-i-stockholm

jag har för massor av år sedan kört en lite mindre sötvattenstank och har länge kännt att det dragit lite i akvarienerven, framförallt då saltvatten. Har aldrig kört saltvatten förut och ser fram emot detta med skräckblandad förtjusning.

Nu till frågan då... =)

Med tanke på det som ingår i ovanstående, vad behöver jag tänka på att ha hemma när jag kommer hem med tanken. Jag antar att jag behöver köpa på mig diverse tester och saltmätare osv. Säljaren som var mycket sympatisk erbjöd sig att skicka med lite fraggar och nån fisk osv, mycket vänligt! Vidare så kom vi överens om att Damsellen skulle få stanna kvar, eftersom de kan vara ganska elaka och jag planerar att skaffa ett clownpar. Vore ju synd om de skulle bli trakaserade av Damsellen...

åter igen: Hej alla! hoppas vi skall få trevligt! =)

/Fredrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Välkommen till saltvattensguiden, roligt med mer folk från Märsta.

Saltvatten kan vara e bra idé att ha hemma när karet kommer om det är så att du får med fraggar och fisk, men så långt hoppas jag att du tänkt ;)

Tester kan vara bra att ha i början, någon form av salthaltsmätare är även bra att ha, jag rekommenderar en refraktometer, en sån här http://www.tritonakvarium.se/product.asp?product=655

Testerna som du har användning för i början är ammonium, nitrit och nitrat. Det är dessa ämnen man mäter i början för att se om vattnet är safe att stoppa ner djur i, senare kan man även skaffa tester för annat.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Välkommen :)

Ja du får ju med det mesta med paketet ovan, det jag skulle börja med är:

Refraktometer för att mäta salthalt, undvik hydrometer varianten, svårare att använda och inte like exakt/lättavläst

Sen är ju det vanliga att skaffa tester för nitrit, nitrat, ammoniak, fosfat och ev KH, MG, CA men vilka tester man egentligen behöver är ju en annan diskussion :) Beror ju lite på vad man tänker ha i karet, om man tänker köra med tillsatser osv osv.

Kanske en billig osmosanläggning?

*edit*

jahapp, svarade lite sent :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, lite tester tänkte jag köpa på mig. Ge gärna tips på bra märken på test, eftersom så vitt jag kan förstå är det rätt skiftande kvalitet på olika tester. Om det inte är tillåtet med "reklam" på forumet går det bra att PM:a svaren. =)

Osmos anläggning ja... hur är det med den måste den hållas blöt hela tiden eller kan man plocka fram den och köra ett tag och sen plocka undan. Jag har inte möjlighet att göra någon permanent installation i badrum eller tvättstuga, tyvärr

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag pluggar igen slangarna på min osmos och stänger in vattnet i filtret vilket håller det blött mellan gångerna, sen spolar jag ur det under 15-30 min varje gång. Som jag uppfattar det så ska det funka.

Jag har bara använt Red sea max tester och de var ok, nu finns det nya RSM tester som verkar ännu smidigare. Jag har för avsikt att köpa lite tester när jag får pengar och kommer då köpa RSM tester.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hmm... hittade en bra tråd med nån som gömt undan sin osmos e ett IKEA skåp i badrummet... det skulle kunna funka även hemma hos mig. =) Hur kopplar du din osmos Stoffe? på kranen eller har du en egen koppling direkt på röret?

Var köper du dina RSM tester, hittar dom inte i någon av de webshopar jag besökt....

Ändrat av Pocus
glömde fråga om RSM testerna
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

köp en osmos (du kommer ångra dig annars) och saliferts tester utom fosfat (det är inte att lita på).

sedan kan jag rekommendera dig att inte köpa beggad levande sten.

när du har blivit klar på vad du vill ha så åker du till triton eller leasing och snackar med dem.

kanske besöka någon saltis i märsta och snacka igenom dina tankar och funderingar!

lycka till

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om är du sugen att titta förbi hos mig på Norrbacka så är du välkommen, de är bara att skicka ett PM och kolla en tid som passar.

Jag har ju haft både ett RSM 130 och ett RSM 130D så jag kan nog hjälpa dig med allt från uppstarts frågor till specifika frågor om ditt kommanade kar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kör lite mot strömmen här och säger att strunta i nitrit,nitrat,fosfat och ammoniaktesterna. Finns MYCKET bättre saker att lägga pengarna på. Köp eventuellt till ca, kh och mg tester senare om du vill ha lite svårare stenkoraller. Har själv kört utan osmos i 3 år utan större problem så det går det också. Men en refraktometer är nödvändigt tycker jag. Lycka till

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kör lite mot strömmen här och säger att strunta i nitrit,nitrat,fosfat och ammoniaktesterna.

Egentligen håller jag med dig. Jag testar inte för dessa ämnen överhuvudtaget. De kan vara bra att ha om man ska göra problemsökningar när man har problem. Men samtidigt vill jag inte ge nybörjare intrycket att det bara är att "skjuta från höften" när det gäller uppstarter, det kan bli dyrare än tester om man skaffar djur för tidigt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för alla tips! Jag kommer nog köpa lite tester och sådant i vilket fall. Lika bra att lära sig hur jag håller koll. och det kan ju aldrig skada att bevaka läget såhär i början. Även om tanken som jag förstår det är i gång och stabil. Något särskilt jag bör tänka på såhär vid flytt av en aktiv tank?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för alla tips! Jag kommer nog köpa lite tester och sådant i vilket fall. Lika bra att lära sig hur jag håller koll. och det kan ju aldrig skada att bevaka läget såhär i början. Även om tanken som jag förstår det är i gång och stabil. Något särskilt jag bör tänka på såhär vid flytt av en aktiv tank?

ta ur vattnet först! :)

jag håller inte med Mattias. Jag anser att man skall ha koll på Nitrat. Nitriti behöver man bara ha koll på i början (om man inte får problem med att fiskar och djur dör)! ammonium hade jag hoppat över i vilket fall.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ta ur vattnet först! :)

jag håller inte med Mattias. Jag anser att man skall ha koll på Nitrat. Nitriti behöver man bara ha koll på i början (om man inte får problem med att fiskar och djur dör)! ammonium hade jag hoppat över i vilket fall.

Jahaaaaaa måste man tömma det först?! :ler: trodde bara det var att ta det under armen på bussen :ler: Skämt å sido, de viktigase testerna är altså nitrit och nitrat samt en bra refraktometer? är det inte så att ammonium nivån går lite hand i hand med nitrit... eller var det nu nitrat, jag menar att först sticker dessa värden upp och sen kommer amoniumen och livet börjar tvärdö? eller har jag fattat fel nu?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo om man ska förenkla kemin så: Ammonia bryts ner och blir nitrit som bryts ner till nitrat som bryts ner till ???, kommer inte ihåg men något ofarligt, det är en förenkling men det är konceptet. Ammonia är jättegiftigt i saltvatten, nitrit är giftigt och nitrat är lite giftigt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo om man ska förenkla kemin så: Ammonia bryts ner och blir nitrit som bryts ner till nitrat som bryts ner till ???, kommer inte ihåg men något ofarligt, det är en förenkling men det är konceptet. Ammonia är jättegiftigt i saltvatten, nitrit är giftigt och nitrat är lite giftigt.

Ah det var åt det hållet nedbrytningen gick jag tänkte tvärt om... men sambandet finns där iaf

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nitratet bryts väl inte ner så länge man inte har någon denitrifikation i karet? Utan det får man minska genom vattenbyten eller tex odla alger som använder nitratet som gödning(tex med en ATS), koraller använder väl en viss del nitrat med(betoning på viss här).

Har man denitrifikation så omvandlas väl nitratet till kvävgas och den borde ju bokstavligen flyga ut ur karet :-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu har tanken kommit hem! Men eftersom vattnet som var i tanken inte var något vidare alls så behöll jag bara 25l av det och blandade nytt vatten resten. Följdaktligen blir det en omstart av akvariet och inte ett övertagande av en gående tank som jag trodde först. Jag fick med tre småklumpar levande sten och två lite större före detta levande... Jag lyckades förståss glömma den ena cirkulationspumpen hos säljaren så nu går karet bara med en, men det verkar snurra på hyffsat iallafall. Hämtar den på måndag.

jag tvättade sanden som låg i karet ordentligt och kastade ungefär hälften och fyllde på med nyinköpt.

för att prova testerna, hur de funkar och så gjorde jag lite test nu på morgonen. vet inte om de säger så mycket egentligen eftersom jag drog igång allt igårkväll

temp: 23

fosfat: 0,25

nitrit: 0,025

nitrat: 10

salinitet: 1.024

Jag får massor av microbubblor från skummaren, men det kanske ger sig efter den gått ett tag?

post-6581-14468924645831_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej! mätte i förmiddags igen

Salinitet: 1,025

Nitrit: 0

Nitrat: 5

Fosfat: mellan 0,25-0.5

Temp: 26

Såg ju bra ut tyckte jag =) (Jag har mätt några ggr under de dagar som gått sedan förra inlägget och har haft nitrat värden på 50-100 och nitrit upp över 2, tempen har i princip varit konstant på 25,5)

Men när jag kom hem så hade det bildats massor av alger!! stora bruna sjok på sanden och rutan var aldeles brunflammig samt att temperaturen var närmare 30!! Kan algtillväxten få tempen att öka? jag menar att det så att säga blir mer"aktivitet" och därmed ökar tempen.... njae kanske är långsökt... eller?

Som tur var har jag inget levande i tanken förutom stenen då =)

Nu har jag stängt av doppvärmaren och öppnat luckan framtill för att se om tempen sjunker...

Vad gör jag annars åt algerna? är det dags att lägga i städpatrullen? förutsatt att jag får ner tempen förståss...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ditt nitratttest blir tydligen värdelöst när du har nitrit (stör ut).

ang. algerna så tror jag att de tillhör den "naturliga" uppstarten. så det behöver du inte göra något åt.

max 30 grader i karet. du måste fundera ut hur du gör för att få ner tempen. i sommar så kommer du få fisksoppa i karet annars!

sedan så fundera jag på om du inte skall ha mer sten? det är risk när man stoppar i ny sten senare, att det blir en ny, "uppstart".

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...