Gå till innehåll

Marko 'DaTrucka' planerar och bygger ny luftfuktare.


DaTrucka

Rekommenderade inlägg

Planerna går framåt om än vääääldigt långsamt. Har iaf fått beställt ställbara fötter nu, det är ungefär det.

Som planen ser ut nu så kommer det borras för genomföringar i ena bakväggen, dvs om det får plats som jag tänkt mig.

Ska dra iväg en offert på mina planer så får jag se hur djupt hålet i plånboken blir eller om man får tänka om lite.

Hur mycket bygger en genomföring och en 90 böj på längden efter genomföringen?

Kolla bifogad bild, det är måttet mellan pilarna som är intressant.

Tanken är att det ska bli två genomföringar ett 25mm rör för hävert och ett 32mm rör för evakuering.

Vill helst ha som en liten balkong i karet istället för en box hela vägen ner till botten.

post-2410-14468926527822_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du har samma pvc delar som bioted marin har så kommer en 32 mm genomföring plus en 32 mm 90 graders rör bygga ut 10 cm från glaset på baksidan. Det är ganska kraftigt...

Men om du vågar såga av en del på böjen och genomföringen och slipa ut stoppen i genomföringen lite grann så kan nog korta ned det till 7 cm utan tvekan.

Eller så kan du göra så som jag gjort och ha genomföringarna på en box på karets baksida, boxen borde bygga ut 7-8 cm på baksidan och det kommer bli bra mycket lättare om du någon gång vill ta bort genomföringarna. För monterar du de som på din bild där kommer det nog vara lögn att kunna återanvända genomföringarna någon gång :-)

( mitt kar: https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?46886-Planeringstr%E5d-mikoto-160-liter/page3 )

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tackar Daniel.

10cm (max) var väl ungefär vad jag tänkt lämna mellan karet å väggen, blir lite för trångt som jag trodde, kan ju flytta ut karet ytterligare men något jag helst undviker.

Återanvända genomföringarna ser jag inte som ett alternativ, när karet sår där så står det där förhoppningsvis lääääänge.

Men det blir lite jobbigt att ta loss dom för service om behovet skulle dyka upp, men det blir det i vilket fall om jag bygger en box som du gjort (trevlig lösning förövrigt), med tanke på var det är tänkt att det ska placeras så måste jag bygga boxen hela vägen ner fast utanför själva karet, då kan jag lika gärna bygga den i ett hörn på insidan (lutar mer och mer åt det hållet med tanke på servicemöjligheten). Unionskopplingar på strategiska ställen är ju ett alternativ med.

Kommer planeras några resor till innan det blir dax för bygge så det blir lättservat och praktiskt.

Om man väder på genomföringen då, så den fasta sidan med gummipackningen hamnar på utsidan? Inte helt optimalt ifs, men det skiljer väl i längd där?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Förvånansvärt nog så blev det nästan ingen längdskillnad om man vände på den. Genomföringen är 9 cm totalt och mittpunkten blir mellan gummipackningen och nylonringen när den är ihopskruvad. Beroende på hur tjockt glas man har så blir det längst på den fasta sidan tom. Baksidan blir ju bara kortare desto tjockare glas man har.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Var precis ner i förrådet och testade lite vatten i min stenbalja.

Nitrat och fosfat är riktigt högt, nitraten låg på 50+, fosfaten på 0,2+, salifert. Ja jag vet, inte helt tillförlitligt men det ger iaf en fingervisning om att det finns mycket.

Har ifs inte bytat vatten i den på ett bra tag heller, får nog göra det lite oftare.

Har lite funderingar på om man ska börja belysa tunnan så man får algtillväxt i den, och skörda algerna sen för att minska på näringen.

Fosfatremover är väl ett alternativ med men den tar ju inte nitrat direkt och jag gillar mer den naturliga vägen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

...Har lite funderingar på om man ska börja belysa tunnan så man får algtillväxt i den, och skörda algerna sen för att minska på näringen.

Fosfatremover är väl ett alternativ med men den tar ju inte nitrat direkt och jag gillar mer den naturliga vägen.

Nja, det skulle jag inte testat. Förmodligen så behöver du skörda väldigt mycket alger för att de skall ta hand om din nitrat och fosfat, alldeles för mycket för att det skall gå iland. Och när väl det är gjort så skall du göra dig kvitt alla alger som finns kvar också. Om du inte hinner byta vatten i tunnan så kanske du inte hinner skörda alger;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nja, det skulle jag inte testat. Förmodligen så behöver du skörda väldigt mycket alger för att de skall ta hand om din nitrat och fosfat, alldeles för mycket för att det skall gå iland. Och när väl det är gjort så skall du göra dig kvitt alla alger som finns kvar också. Om du inte hinner byta vatten i tunnan så kanske du inte hinner skörda alger;)

Mmmmm... Du hart nog rätt.

Hinner å hinner, nog hade jag hunnit byta vatten. Det är nog det att det inte bara är tummen som sitter fast, det är hela näven.

Måste ta tag i det nu.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

Snider vidare om än långsamt.

Osmosen sitter på väggen och är kopplad och klar genom kolfilter och silikatfilter för att ta ut vatten till en lämplig hink att blanda nytt saltvatten i.

Troligtvis kommer ja ha en lite större tunna/dunk att ha som osmosbehållare till atofyllning för avdunstat vatten sen, den fylles mer eller mindre manuellt. Till förra baljan var den ju kopplad direkt på ledningen med magnetventiler. Då vi numer använder osmosen till en del av vårat dricksvatten så blir det smidigast tror jag.

Vattnet kommer från ledningen in i två förfilter 20 mikro och 10 mikro i serie, sen går det upp till själva osmosanläggningen, förfiltrena har jag fått byta några gånger redan, har väl suttit där i något halvår eller så, uppenbarligen ganska mycket partiklar i det inkommande vattnet, skönt att slippa få med det till osmosen.

Byttan till höger på hyllan är en liten tryckbehållare för vattnet som går upp till köket.

Efter den har jag satt ett T-kors med en kran på som går till kolfilter och silikatfilter (vänstra väggen), då kan jag nyttja tryckbehållaren till vattnet som ska till karet med.

Virrvarr blir det.

post-2410-14468926994879_thumb.jpg

Har bestämt mig nu, det kommer bli ett L-format kar. Kommer bara ångra mig om jag inte bygger som jag vill ha det.

Har dock lite småprojekt som måste fixas med huset innan bygget börjar, hoppas komma igång efter årskiftet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

spännande! Bygger du själv eller skall du anlita någon ?

Spikar å limmar själv med tummen i ars.... ja ni fattar det kommer ta tid.

Limmningen av karet har jag inte bestämt hur jag ska göra än, kan ifs göra det själv men det kräver ju lite arbete.

Eftersom det blir lite spännande mått så måste det limmas på plats.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...
  • 1 månad senare...

Har tänkt och funderat lite under helgerna, troligtvis blir det lite mer traditionellt kar ändå.

Både frugan och min plånbok har åsikter om det L formade karet.

Med det L-formade karet måste jag uppgradera mer eller mindre all utrustning jag hade sedan det förra karet, vilket jag slipper med min nya tanke mer eller mindre iaf.

Nya tanken går i ett kar på runt 580-ish liter 140x70x60.

Knåpade ihop en snabb bild på mina tankar, och det känns som detta kan passa in skapligt.

post-2410-1446892772727_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Sådär, då har man varit till bygghandeln och handlat lite virke till bänkbygget.

Det kommer bli bygge ungefär enligt bilden nedan. Med ett litet utrymme bakom karet för sump och andra balla tekniska pryttlar.

post-2410-14468928615199_thumb.jpg

Kommer bygga ett podium i botten som mäter 140x140 med 95x45 reglar runt, innanför ramen kommer det läggas i 45x70 reglar så jag kan sänka ner en skiva innanför ramen (12-16mm är tanken, svikt är jag inte orolig för då det kommer bli ganska tätt med reglar under), och således få en liten kant runt ramen som får agera läckspärr.

Det kommer att dras någon sorts katastrofrör (finns golvbrunn som bygger 70mm på höjden om det blir en sån lösning) från podiet till pannrummet på andra sidan väggen, och hela podiet kommer kläs invändigt med våtrumsmatta eller dylikt.

Bygget kommer bli mer eller mindre helt fristående, så det blir lättare att plocka ner om det skulle behövas i framtiden.

Karet kommer bli 140x70x60 i yttermått, och botten kommer förmodligen hamna någonstans runt 80-90 högt från golvet.

Ja jag vet, aparmar måste installeras på kroppen först, men det får gå då det blir ett bekvämt stå-och-titta-i-karet-höjd, och utrymmet under karet kan nyttjas bättre.

Bänken ska byggas mer eller mindre helt klart innan karet ska in, troligen blir det till att beställa glas och limma karet på plats då det är lite trånga hörn att ta sig runt om det ska bäras in limmat o klart.

När det blir färdigt? Tja, det vet jag när det är klart, men hoppas på att börja fylla under sommaren.

Känns gott att vara ett steg närmare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...