Gå till innehåll

För stor skummare? :)


blackizzz

Rekommenderade inlägg

Denna fråga har antagligen ställts tidigare,

Kan man någonsin ha en för stor skummare?! :)

Eller snarare, är det mindre effektivt med en stor skummare än en i "rätt storlek" :P

Oskar

Möjligen om man köper en skummare man inte har plats med, då har man en för stor skummare -skrattar hysteriskt

annars anser jag inte att man kan ha för stor skummare. Men sen hänger det väl lite vad för vattenkvalité man är ute efter, vill man köra ett mjukiskar med endel näring i vattnet så kanske en alltför skummare inte är att föredra ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Många vill nog ha en skummare som är specad till den dubbla storleken ungefär. dvs ett kar på 200 liter en skummare till 400 liter, framförallt lite billigare modeller brukar ha en tendens att vara lite för optimistiska.

Det är ett riktmärke att gå på bara. Mycket beror även på om man vill köra hårt belastat kar fullt med fisk, ett gäng drakar tex. kräver ju mer av skummaren.

Det är ganska mycket som spelar in hur effektiv en skummare egentligen är med, utformning, pumpkapacitet mm.

Själv kommer jag köra vidare med min BM NAC7 (specad 500-700 l)när jag startar upp igen med större balja än jag hade innan (375 l), men kommer rikta in mig på ett kar fullsketet med koraller och några få väl utvalda fiskar, så det kommer säkert funka i mitt fall. Nya byttan är tänkt att hamna på mellan 600-800 liter.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så det finns negativa effekter också!

Var någonstans skulle ni säga att "vändpunkten" är, alltså hur stor skummarkapacitet mot karets volym bör man ha för mest "effektivitet"? :)

Det får man avgöra från fall till fall - eller snarare från tillverkare till tillverkare.

Seriösa tillverkare som tillverkar och utvecklar sina egna produkter har oftast specar som är väl överensstämmande med verkligheten, samtidigt är marknaden är full av OEM tillverkade/branded "Look alike"-skummare vars kapacitet bara är önsketänkande....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hej , det största problemet du får med för stor skummare är att när du kört ur den mesta skiten , det tar ca två veckor innan det lugnar ner sig , men så fort du tillsätter tex spårämne så dröjer dit inte så lång tid innan det ligger i skummar koppen , använder du FM ultramin S tex då kan du inte kan starta skummaren utan att ställa ner den , annars kommer skummaren att skena och skumma över , detta kan även hända när du matar , mvh stefan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hej Oskar , det är ingen fara med för stor skummare bara man vet hur skummaren reagerar när man gör nåt , har du en för stor skummare räcker det kanske att den är igång någon timme per dygn istället , det finns skummare som är spesade för tex 1000l och suger 500l luft i timman , den är aldrig så känslig , dom jag andvänt är DIY skummare och då kanske det är 7-10 000l luft i timman , då måste man veta vad som händer om man får i nåt eller doserar nått i karet , mvh stefan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Men problemet som borde uppstå när man bara har en skummare igång under en timme varje dygn borde väl bli att det under dygnet hinner bildas "massor" av näringsämnen i karet som man kanske inte vill ha om man ska köra SPS? Eller har jag förstått det fel? :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hej , det är ingen fara ,det bildas inte så mycket på ett dygn , glömde en sak , det är enklare att kontrollera en skummare med (skitigt ) vatten , det som händer när det inte finns så mycket att skumma är att tyngden på skumpelaren minskar , man kommer till den gränsen till slut och då skummar den över med bara vatten , det är då den blir väldigt känslig för förändringar , mvh stefan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag körde med en Turboflotor SL 1000 eller ngt i mitt kar ett tag. Det var rätt svårt att få den att skumma bra. Matade jag fiskarna så skummade den på, men sen dog nästan hela bubbel-konen i stigarröret. Det var en skummare som var specad för större kar än jag hade. Jag vet inte om jag då hade för stor skummare för min belastning, eller om skummaren bara var kass och svårjusterad.

Den bytte jag mot en BM 155 Pro, som egentligen är specad för ännu större kar, och jag är kalasnöjd. Skummaren skummar på bra när jag matar, eller fiskarna skiter.. men där mellan håller den bara en jämn skumpelare halvägs upp i stigarröret.

(onödigt vetande som kopplar till ovan nämnda diskussion är att jag kör med TM's NaCl-fria salt i ballingen, sen kör jag vodka 3ml/dag på 500L och sen matar jag fiskarna tjocka, har 0 i fosfat med hanna Checker, och 0.5-0.75 ppm i nitrat med red sea's nya mätare, det enda som klagar är mina euphyllior.. tror det är för lågt nitrat)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kalium är ett ämne jag läst lätt skummas ut, så du kanske får öka doseringen på den lite grann. Sen så tror jag att det kan vara lite svårt att få skummaren satt skumma bra då det kommer för lite skit i vattnet.

kan tänka mig att skummaren behöver en viss mängd skit för att faktiskt fungera (skit som bara cirkulerar i karet tills man når den nivån) så jag skulle faktiskt inte bli förvånad om den var mindre effektiv. För att få den att skumma ordentligt tror jag du får köra riktigt blöt skummning, problemet med detta är den gången som det faktiskt är mycket att skumma (säg att en fisk dör som du inte märker) så brukar skummaren skumma över.

detta är endast spekulationer, men då det inte finns några riktiga tester från folk så är det nog värt att tänka på.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Spårämnen försvinner nog lättare, men var gränsen går är väldigt intressant att veta.

Tror inte det finns någon riktig regel, Har du ett extremt tungt belastat kar så klarar man sig nog mycket bättre med en väldigt överdimensionerad skummare. Ett revkar med några få fiskar klarar man sig med något väldigt litet.

Egentligen tror jag att para skummare med storlek på karet är lite fel, det bör egentligen vara kopplat till belastningen i karet. Tyvärr är detta en mätning som är mer eller mindre omöjlig så man får försöka uppskatta vad som behövs.

Optimala storleken på en skummare är nog så det blir tillräckligt syresatt plus att man kan hålla fosfat på nollade värden med hjälp av BP/Vodka/Zeo/etc

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hej Reuben , du tänker helt rätt , problemet är nog mer att ingen vill tala om att man fått hela sumpskåpet ner stänkt , eller att man dragit en slang från skumarkoppen till en burk och fått 50l vatten på golvet , sånt brukar man inte tala om , mvh stefan

Tips om man drar en slang från skummarkoppen är att sätta fast slangen så det inte läcker någon vätska från den och ha en till slang som sitter fast längst upp i hinken som också är sluten som man drar tillbaka till karet. Skulle skummarkoppen då skumma över så går vattnet tillbaka i karet, men då "skiten" som samlats under veckan är tyngre än vattnet så ligger större delen kvar i hinken för tömning :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...