Gå till innehåll

Om ni hade 24000 att köpa belysning?


Ted-m

Rekommenderade inlägg

Har ett litet dilemma.

Har 24000 att köpa tillbehör till mitt Infinity 156 på 900 liter.Jag vet att det mesta kommer att gå till belysning.Just nu har jag 2x400W samt 8x39w T5 och 2x54W T5 mel elräkningen börjar bli dyr samt behöver nya halogenlampor och rör som blir en kostnad på minst 4000kr.Så det blir en ny belysning och denna gång Led.

Jag tänkte mig 4 P moduler av mazar men nu undrar jag om jag skall satsa på ett annat märke eller så vet inte direkt.

Skulle även vilja ha nya streamer pumpar och funderar på mp40s eller mp60s och dom är ju styrbar med eco´s ledramper men jag tror jag behöver fler av dessa en vad jag har råd med en att jag kör med mazars.

Jag har ärligt talat ingen aning så därför frågar jag er andra.

Hur skulle ni göra om ni fick 24000 kr att köpa belysning samt pumpar om ert kar var 75djupt 80högt och runt 150 långt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hemmabygge är inte av intresse eller? Annars kan man få fram en rejäl pjäs för dom pengarna! Då får du dessutom en slant över till en GHL-dator som kan sköta dimmning samt streamers om du vill att de ska kunna samspela med belysning etc. Kolla i så fall lite på VorTec och Tunzes lågspänningmodeller. Vet inte om det kanske skulle gå att bygga drivning till de som går att köpa i asien med 24V-drivning om du hellre vill ha dom. Hursomhelst kan man komma långt med 24k om man bara tänker till ordentligt innan och vågar pilla lite själv!

Har sett en Mazzara live... Den var häftig, så där har du en fin ramp åxå. Kan nog gå bygga in snyggt i möbeln åxå!

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Geismans 12 rörs ramp Matrix tror jag den heter då får du hälften av pengarna kvar o köpa teknik för .

Han ville ju ha LED för att slippa kostnader av rör och sånt. 12 lysrör som ska bytas var 6 månad blir mycket pengar. Det blir runt 3500kr om året bara i rör byten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ett tips är att läsa en artikel som Sanjay Joshi skrev angående olika LED anläggningar, där han jämför prestanda (via PAR)

Kan tyvärr inte hitta den just nu (då RC uppdateras)

Har för mig att de flesta låg rätt lika i prestanda!

Läs :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Även jag kör med AquaIllumination Sol Blue och i mitt tycke så är dom helt suveräna och dom har ett bra reservdels sortiment, allt är lätt att byta om det skulle behövas.

Styrs med lätthet av medföljande kontroller eller med GHL dator.

Rekommenderas .

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

http://www.advancedaquarist.com/2012/3/aafeature

http://www.advancedaquarist.com/2012/1/aafeature

Lite förslag på läsning, jag skulle inte vilja vara i din sits i dagsläget ;)

Det är nog så svårt för mig o klura ut vad jag skall ha i diodväg då jag bygger själv och det skulle inte vara lättare o låsa upp sig till tillverkarnas varianter.

Min nuvarande ramp är CW/RB endast, lite likt AI/Vertex som kör det väldigt enkelt och visst funkar det.

Jag har både Mh och led på karet med täckt topp och dom som inte vet vilken lampa jag har var brukar ta fel på vilken som är vilken.

Dvs man får hyfsade färger med bara 2 olika diodtyper om det vill sig så...

Själv skulle jag nog satsa på en ramp som har lite mer inställningsmöjligheter(RGB dioduppsättning) för att verkligen kunna ta fram det sista.

Ecotech och Pacific Sun samt Max Spect har alla nu denhär typen av ramper att erbjuda.

Därefter skulle jag nog balansera mellan watt per krona(fokus på vita/blå dioder som ger tillväxten) och funktion/byggkvalitet.

En sak jag noterat när jag tittat hemma hos folk på dom kommersiella ramperna är att dom som är byggda som dom klassiska lysrörsramperna har en enligt mig taskig spridning av ljuset.

Man får lite samma effekt som man haft förr med metallhalogener där korallerna skuggar sig själva, därav så bygger jag med små dioder och har mer spridning på dom(så ljuset blir mer likt T5).

Men som det är nu så finns det ingen kommersiell tillverkare som fyller alla mina lustiga krav helt och hållet...

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min nuvarande ramp är CW/RB endast, lite likt AI/Vertex som kör det väldigt enkelt och visst funkar det.

En sak jag noterat när jag tittat hemma hos folk på dom kommersiella ramperna är att dom som är byggda som dom klassiska lysrörsramperna har en enligt mig taskig spridning av ljuset.

Man får lite samma effekt som man haft förr med metallhalogener där korallerna skuggar sig själva, därav så bygger jag med små dioder och har mer spridning på dom(så ljuset blir mer likt T5).

Njaee... Vertex har Cool White, Blue och Royal Blue i grundläget. Nyttan är de andra är väl lite ifrågasatt. Man kan dock lätt byta ut modulerna och det kommer nya moduler för Royal Blue XPE, UV och och Red inom kort. Vertex har, till skillnad från de flesta andra märken, inga linser som koncentrerar ljuset. Därmed minskar skuggning markant och risken för att korallerna dör underifrån är mindre.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Njaee... Vertex har Cool White, Blue och Royal Blue i grundläget. Nyttan är de andra är väl lite ifrågasatt. Man kan dock lätt byta ut modulerna och det kommer nya moduler för Royal Blue XPE, UV och och Red inom kort. Vertex har, till skillnad från de flesta andra märken, inga linser som koncentrerar ljuset. Därmed minskar skuggning markant och risken för att korallerna dör underifrån är mindre.

Det är ju lite roligt att de dels ifrågasätter de övriga färgerna, men ändå kommer att släppa moduler för dom... ;-)

Det bästa sättet att minska självskugning är att montera LED-arna längre ifrån varandra. Dvs en större ramp (alternativt flera ramper).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fan ni gör det inte enkelt för mig ;) Men vem vill ha det enkelt.Har nu en heldag med att kolla in olika alternativ.Ni har nog rätt om att byta från low budget till kanske low tech eftersom ja budgeten ligger nog bra över 30-40000 bara i teknik och akvarium.Själv var man dum och trodde att akvariet med sitt prit på 13000 var det dyra.Glömde bara räkna med belysning pumpar osv som man byter ut och förbättrar hela tiden.Har bytt returpump nog 3 gånger.

Jo jag är ute efter just Led jag tror på det med låg elkostnad osv.I framtiden kommer nog priserna dala mer också.Eon arenan par hundra meter från mig har plasma belysning som gav ett bra ljus men då har du nog en hög elkostnad ändå.

Jag behöver inte ha massa program tex åska osv utan dimmning vill man ju ha och kunna ställa men följer det med inställningar förprogramerat tex skymning osv skadar det ju inte.

Jag är inte så hemma på datorer osv men man har ju vart sugen på en akvarie dator för styrning av allt som pumpar och belysning osv.

Jag kör karet utan kalkreaktor,doserpump osv.Byggde ett biopellets filter och körde men problemet var att alla alger sluta trivas tom mina macroalger i refugiumet.Så jag kör rätt lowtech.

Jag har några andra kar också och tjejen sa nu när vi var och handla att jag skulle köpa led till dom med.

Dom karen är mindre tex ett RSM ett Resun DMX500 och sen skall jag starta ett 250 liters som är inköpt men som står här på sidan och används inte just nu.

Till dom borde ju 4 AI sol räcka till alla 3 karen 2 över 250 liters och en på vardera av dom andra.

Men som sagt får tacka för svaren jag har just nu och skall kolla upp alla tipps ni har postat här.

Stort Tack.

MVH.Ted

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Räcker ju att kolla på hanns profilbild :)

Det var precis det jag gjorde:)

Jag har löst frågan med skuggning genom att i framkanten på akvariet sätta en snedramp bestående av 100 watt LED som lyser mot baksidan, denna kan riktas så jag får ett jämnare ljus.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Njaee... Vertex har Cool White, Blue och Royal Blue i grundläget. Nyttan är de andra är väl lite ifrågasatt. Man kan dock lätt byta ut modulerna och det kommer nya moduler för Royal Blue XPE, UV och och Red inom kort. Vertex har, till skillnad från de flesta andra märken, inga linser som koncentrerar ljuset. Därmed minskar skuggning markant och risken för att korallerna dör underifrån är mindre.

Jo jag vet att jag sträckte på sanningen lite där men därav skrev jag "lite likt" ;)

Jag tror inte direkt på nån konkret nytta när det kommer till tillväxten men däremot så tror jag det kan ge fördelar med o ta fram färgerna lite bättre.

Att köra utan linser är det fler som gör, PS har inte heller några linser i sina nya metis ramper(vad jag sett, kan finnas nåt kitt kanske?).

Jag är dock skeptisk, en av dom verkliga fördelarna med LED är att få så mycket som möjligt ut av varje Watt och dioderna är verkligen nyckeln till det hela.

Men om man skall bygga en kompakt ramp så kan jag förstå att det inte är optimalt för att få till spridningen.

Jag kollade på ett kar med en metis ramp och min spontana reaktion var att det kunde ha behövts 2, inte för effekten men för att få ljusbilden o se vettigare ut.

Tror burken var 70-80 djup och det var nog mer än vad spridningen på rampen klarade av att täcka snyggt/effektivt.

Som sagt så är det mycket åsikter när man börjar nysta i det hela ;)

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kör min huvudbelysning utan linser - då har jag en spridningsgrad på ca 120 grader från cipet räknat. Sedan har jag rampen placerad nära ytan (ca 14 cm ifrån) för en av nackdelarna med LED är den koncentrerade källan och jag vill inte att något av barbarnen skall titta direkt in där, speciellt viktigt vad gäller de blå dioderna. Med en så koncentrerad ljuskälla som LED så skall vi inte heller glömma att vattnet kommer att fungera som en lins. Rakt under en diod mäter jag upp ett högre PAR värde om strålen gått genom vatten istället för luft

Men eftersom jag vill ha en "levande vägg" i akvariet med många besynnerligheter samt koraller som växer som de vill så har jag som sagt var kompletterat med ett ljus snett från sidan. Det är dock försett med linser och det går att vinkla så jag får en maximal ljusbild på plus minus 10 cm. Alla konstgjorda belyssningssystem jag sett koncentrerar sig på att ge maximal belysning ovanifrån men solljuset fungerar inte riktigt så. Det indirekta, sidoinfallande ljuset är viktigt för att ge "volym" åt organismer som använder fotosyntes.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Med en så koncentrerad ljuskälla som LED så skall vi inte heller glömma att vattnet kommer att fungera som en lins. Rakt under en diod mäter jag upp ett högre PAR värde om strålen gått genom vatten istället för luft

Det du mätt är att mängden ljus som reflekteras av vattenytan beror av infallsvinkeln på ljuset. Ljus som kommer vinkelrätt mot vattenytan (rakt under en LED) har en större andel ljus som går igenom ytan utan att reflekteras än vad ljus som faller in med en större vinkel mot ytan. En lins kan ju givetvis inte påverka effektiviteten som en LED, men den kan påverka hur mycket av ljuset som faktiskt tränger genom vattenytan utan att reflekteras.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du missförstod nog mig. Jag har mätt par i luft 50 cm direkt under källan och gjort samma sak när först ljuset gått 15 cm genom luft, vattenytan och ytterligare 36 cm genom vatten. Jag får ett högre PAR i det sista fallet, dvs pga av brytningsindexet så koncentreras strålen ytterligare. Jag vet att Stig gjort samma iaktagelse.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du missförstod nog mig. Jag har mätt par i luft 50 cm direkt under källan och gjort samma sak när först ljuset gått 15 cm genom luft, vattenytan och ytterligare 36 cm genom vatten. Jag får ett högre PAR i det sista fallet, dvs pga av brytningsindexet så koncentreras strålen ytterligare. Jag vet att Stig gjort samma iaktagelse.

Jag skulle tro att detta beror på att akvariet fungerar som en ljusledare. Dvs ljus reflekteras från akvariets glasrutor tillbaka in i akvariet och stör era mätningar. Vore kul om ni kunde göra samma mätning i i matt svartfärgad box med vatten i istället för akvarium. :-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...