Gå till innehåll

Å nej min Gula boxfisk har fott Vita prickar.


Rekommenderade inlägg

Hej.

Å nej min lilla boxfisk har fått vad jag tror är vita prick sjukan. Det syns dåligt på en ljus fisk men jag tycker mig se något vitt och fluffigt över rygg och på buken. Ser där emot inga prickar på fenor som man brukar göra.

Fisken är bara två dygn gammal i mitt kar. Den flyter om kring och verkar desorienterad men kämpar för att hålla sig upprätt. Dessutom flämtar den.

Shit! Vad ska jag göra? Ska jag behandla hela karet eller sätta den i karantän? Jag har den nu i en spann, hällde i en gammal costapur som gick ut -05. Hmm... alla butiker är stängda så här dags. Jag tänker göra ett försök i alla fall.

Hjälp tack!

MVH!

http://www.liveaquaria.com/product/aquarium-fish-supplies.cfm?c=15+24

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har själv haft 2 och första åkte ut omg så de andra fick inte något, andra gången drog den med sig fiskar för 2500:- så det är ingen fisk att satsa på om man inte kör hårt på uvc eller ozon för att motverka prick!synd för dom är väldigt fina o roliga att titta på! Båda två är köpta på samma ställe o jag förmodar att du har köpt din på samma ställe, behöver inte hänga ut affären här!!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

om den nu överlever kan de vara bra o tänka på att den kommer bli stor och om du som i din profil skriver bara har 33L, så kommer du nog inte kunna ha den så länge.

om den inte överlever råder jag dig att inte köpa en ny, just för den blir så stor.

dom e alltid så små o söta i butiken, men ser man en fullvuxen är dom enorma.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har pluggat lite om denna fisk då jag verkligen diggar den 3 "inch" är den största som skrivits om i akvariebruk..
3tums fisk i 33l är fortfarande väldigt litet,Och visst det tar säkert lång tid att den ska växa så stor med.Sen kan man undra om en fisk som blir 45c.m i det fria, men bara blir Ca7cm i akvariet om den verkligen mår bra. och om det nu var den största i ett akvarium hur stort va det akvariumet? En vild gissning är att det inte va ett så jätte litet.Så i min åsikt och även vad jag hört vissa handlare är det ett för litet akvarium för det typen av fisk.
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har själv haft 2 och första åkte ut omg så de andra fick inte något, andra gången drog den med sig fiskar för 2500:- så det är ingen fisk att satsa på om man inte kör hårt på uvc eller ozon för att motverka prick!synd för dom är väldigt fina o roliga att titta på! Båda två är köpta på samma ställe o jag förmodar att du har köpt din på samma ställe, behöver inte hänga ut affären här!!

Ja på samma ställe.... Den klara de sig inte tyvärr....

Jäklar 2500kr!:x Då ska jag inte försöka med en till. Synd de är ju bara för gulliga! Kan den ha redan varit sjuk när jag köpte den? Har man några garantier när man köper fiskar som dör så snabbt efter ett inköp eller?? Säljaren berättade att han hade mycket kunder dagen innan då han hade fått ny leverans. Kan fisken varit stressad från resan, sen aklimerad till butikens kar och sen aklimerad till mitt kar dagen efter? I så fall skulle jag bokat firren och kommit tillbaka flera dagar senare för att minska på stressen?.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den va förmodligen redan stressad och hade prick då du köpte den!

Det är fina/gulliga fiskar men väldigt svåra och inte värt att försöka med då dom drar med sig så mycket annat!

Vissa handlare håller inte fiskar i karantän utan dom åker direkt ner i akvariumet, pga tidsbrist, eller ren lathet?

Men jag kommer aldrig att köpa nån sån igen den saken är säker!

Du som har så litet kar skulle nog mer satsa på nån goby eller liknande fisk, som inte behöver så mycket simyta!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

3tums fisk i 33l är fortfarande väldigt litet,Och visst det tar säkert lång tid att den ska växa så stor med.Sen kan man undra om en fisk som blir 45c.m i det fria, men bara blir Ca7cm i akvariet om den verkligen mår bra. och om det nu var den största i ett akvarium hur stort va det akvariumet? En vild gissning är att det inte va ett så jätte litet.Så i min åsikt och även vad jag hört vissa handlare är det ett för litet akvarium för det typen av fisk.

Jag håller helt med dig.. men tyvärr så tror jag inte någon fisk blir lika stor som i naturen när man har dom i fångenskap! så är det ju bara och så kommer det alltid vara med våra akvarie!

Men visst 33 liter är i mina ögon för lite för dom flesta djuren! men som Ken skriver! Gobbies osv det kan funka med lite coola räkor bara:)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är det inte så att dessa boxfiskar kan släppa gift vid stress eller när de dör? Eller är det bara vissa arter?

I ett 33-liters kar borde det väl i så fall bli förödande?

Ja, det kan det absolut - men oftast släpper dom gift i stressituationer som orsakas av angrepp från andra fiskar eller möjligen för att de fastnat i pumpar eller liknande.

Dock tycker jag att det är viktigt att betona att detta ÄR svåra fiskar som är krävande avseende vattenkvalitet, inte fungerar i strömma revakvarium ellr instabila småburkar av fler skäl än de uppenbara storleksskälen - inte så schysst val till en kund med 33litersburk mao!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har sett en som är ca 10-15cm men den går i en 1000L sjöhästtank på sjöfartsmuseet. Jag skulle gärna ha en (inte just nu pga mina frogfish) men jag har hela tiden backat just pga att de är så svåra. Om man skall tro den galna jänkarna finns det andra sorter från samma familj som är lite lättare men jag tror nog de flesta kräver ett par hundra liter minst just för vatten stabiliteten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, det kan det absolut - men oftast släpper dom gift i stressituationer som orsakas av angrepp från andra fiskar eller möjligen för att de fastnat i pumpar eller liknande.

Dock tycker jag att det är viktigt att betona att detta ÄR svåra fiskar som är krävande avseende vattenkvalitet, inte fungerar i strömma revakvarium ellr instabila småburkar av fler skäl än de uppenbara storleksskälen - inte så schysst val till en kund med 33litersburk mao!

Han har helt rätt här!

Min firre var 22x15mm. Väldigt liten. Så det hade nog dröjt ett tag innan jag hade varit tvungen att sälja den eller byta mot en korall.

Ska försöka rädda min clown oxå!... återstår att se!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Han har helt rätt här!

Min firre var 22x15mm. Väldigt liten. Så det hade nog dröjt ett tag innan jag hade varit tvungen att sälja den eller byta mot en korall.

Ska försöka rädda min clown oxå!... återstår att se!

hur mycket fisk har du i ditt nano-kar?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har gjort ett försök. Jag köpte 3 st.

Tänkte att jag delar med mig.

I butiken såg alla tre bra ut.

Fisk 1. När jag kom hem var en av fiskarna likbleka. och uppvisade samma beteende som du skriver i inlägg #1. Trots att jag inte hade det strömt i karet så flöt han bara med samtidigt som han flämtade. Efter påläsning, så, antaget att alla fiskar var friska från första början (kan vara fel, jag kan ha missat att en var kass). Men antaget det, så kan djurhandlaren eventuellt stressat en av fiskarna när han fångade den, så den släppte giftet (vad jag fattat det som, så när de tappar färgen och blir bleka, så är det samma som att de släppt giftet, och då dör de ganska omgående efteråt.)

Fisk 2. de två fiskarna hade jag ett halvår tillsammans. Jag matade dem en gång om dagen, trots att rekommendationen är flera gånger om dagen. (de käkar bara frysmat vad jag kan se, så därför får de bara på kvällen när jag är hemma). Dock var en av fiskarna lite mindre än den andre, lite långsammare och så. Så av någon anledning var han svagare. När jag reste bort en vecka, var grannen här och matade, fast bara varannan dag, och när jag kom hem så var mina båda boxfiskar väldigt smala, speciellt den svage. Fast han fortsatte att äta. Men en vecka senare, så stod jag och tittade på dem.. sen tittade jag bort, och tittade tillbaka, och då hade den svage fastnat mellan en sps-fragg och en zoanthus... han var fläckigt likblek, och väldigt matt. Han dog inom ett dygn, trots att jag karantänsatte honom i ett ventilerat plastglas (i akvariet, och han fick fri tillgång till mat)

Fisk 3.Har jag numera haft i snart 9 månader. Han lyckades också, precis som fisk 2 fastna i en sps (hysterix). Men jag fick ut honom rätt snabbt, och han verkar ha hämtat sig (lite mongo i fenorna fortfarande).

Jag får nog säga, att det är ett väldigt kämpande med dessa fiskar. De kräver verkligen en enorm vilja.. Men, trots att jag försökt mitt bästa, och tittar till mina fiskar dagligen.. osv. Moraliskt kanske man kan motivera att inte köpa dessa fiskar.. eftersom nästan alla verkar dö.. speciellt i den storlek vi pratar om..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...