Gå till innehåll

Att skicka koralldjur och levande?


Sune

Rekommenderade inlägg

Jag vet att detta har diskuterats tidigare men jag vill veta lite hur ni resonerar som skickar och kan tänka er att skicka, alt ber andra att skicka?

Vi börjar med paketeringen:

Om man nu skickar och trots att man embalerat ordentligt så går godset sönder och vätska rinner ut och förstör andra paket, är du då beredd att

ersätta dom skador som ditt paket orsakat?

Jag har svårt att tro att någon försäkring kommer täcka eftersom jag ännu inte hittat något bolag som tillåter att man skickar denna typ av gods.

Nu är det kallt ute och även kallt på lastbilar och terminaler (och på sommaren är det för varmt..)

Vad händer om lådan blir stående några dygn eller timmar med för den delen, det känns som det mesta vi har i våra burkar

dör i för låga temperaturer, och det hör ju inte till ovanligheten att paket blir försenade några dagar, iallafall min erfarenhet med leveranser

då vi använder transportfirmor dagligen i jobbet.

Lösningen har jag förstått är att isolera lådan så den tål temperaturen och lägga i heat-pack, detta är ju också en rolig idé..

Den vanligaste typen av heat-pack är ju den man "skakar" igång och järnoxid reagerar med syre och blir behagligt varmt.

Har man då påsar med fisk (koraller med ibland) som är fylda med syrgas för att hålla längre, så kan man få en otrolig pyroteknisk effekt

om ett läkage uppstår, då syrgasen och järnoxiden smäller/brinner ganska bra när dom möts :)

Fast å andra sidan så brukar heat-packen förbruka det syre som fanns i lådan från början, så dom blir ganska snabbt verkningslösa och svala..

Men blir varma igen när det kommer ny frisk luft.

Fara:

En hel del koraller är duktigt giftiga! Ta vanliga knappar (zoanthus) som brukar vara vanligt att skicka i ett vaderat kuvert, dom innehåller

ett av värdens giftigaste ämnen "palytoxin" som kan spridas i luften med hjälp av vattenånga..

tex ett kuvert som blivit liggandes i solen en varm sommar dag, tror du din brevbärare vill handskas med det?

Kan jämföras för många år sedan då dom befarade att det skickats mjältbrandsbakterier i brev i terrorsyfte, palytoxinet är giftigare

men något svårare att sprida, men vi ger det en god chans med rätta förutsättningar!

Moraliskt..:

Om vi bortser från det tragiska att djur/koraller dör, är man fortfarande beredd att betala för frakten och dom döda djuren, det är ju ändå en chansning att skicka?

Så om vi ser till helheten så måste man naturligtvis ha en mer eller mindre stor portion otur om man ska råka ut för ovanstående händelser, men möjligheten finns likväl att det finns någon som i välmening skickar ett paket genom halva landet med fisk och zoanteller och i praktiken skapar ett mindre massförsörelsevapen :)

Jag tror inte jag behöver dölja att jag helt tar avstånd från att skicka levande, men jag hoppas att några tänker till en gång extra innan ni skriver "kan skickas på motagarens ansvar"!

Vänligaste hälsningar Daniel Nordin

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag anser att det är upp till var och en.Enligt min mening både med att skicka och att ta emot.Jag själv har inga problem med att skicka eller att ta emot koraller.macroalger,snäckor Dock skulle jag inte skicka fisk eller beställa fisk från en privatpersson om dom inte skulle ta dessa med bil upp till mig.Tror hur folk ser på detta kan bero även på vart man bor.Är det mindra skadligt att ta bilen 80-100 mil jag menar med växthusgaser osv som kan ta död på alla människor om det vill gå sig eller att man kör på en orsakar en trafikolycka mm.Finns alltid risker med allt man gör i livet.Dock skulle det finnas en butik i min närhet skulle jag aldrig beställa levande koraller på post men som dagsläget ser ut för mig så känner jag att jag inte har tid och pengar att avstå från att beställa fraggar ibland.Om jag vill ha en enstaka korall tex Zoas som nämns är jag redo att ta den risken en att betala den heldag för mig att åka och köpa den samt betala runt 1000 lappen i omkostnad osv.

Men visst jag håller med er finns det ingen anledning om man har en kort tur på 10-20 mil till butik ser jag ingen anledning av att skicka med post.

MVH Ted

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tja köper helst inte från privatpersoner. Stödjer hellre någon handlare!

Men att skicka eller inte är väl precis som med allt en beräknad risk. Hand upp de med körkort som inte har kört förfort! Lite samma sak, man riskerar livet på medtrafikanter m.m.

Sedan kan det kanske vara dumt att köra förfort eller skicka under vinter då risken blir ännu större.

//Danielj

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är Al kajda informerade om knappars farlighet? Knappast för i så fall skulle de handlat upp sig på en sabla massa knappar o hårtorkar för att blåsa ut giftet över en major city.Bara en tanke..Snart är det Earth hour då släcker vi lyset.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är Al kajda informerade om knappars farlighet? Knappast för i så fall skulle de handlat upp sig på en sabla massa knappar o hårtorkar för att blåsa ut giftet över en major city.Bara en tanke..Snart är det Earth hour då släcker vi lyset.

Okej... :snurrig:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är Al kajda informerade om knappars farlighet? Knappast för i så fall skulle de handlat upp sig på en sabla massa knappar o hårtorkar för att blåsa ut giftet över en major city.Bara en tanke..Snart är det Earth hour då släcker vi lyset.

Dom är nog medvetna, då det har diskuterats tidigare att giftet kan antas användas vid en terroristattack.

// Danne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Dock skulle det finnas en butik i min närhet skulle jag aldrig beställa levande koraller på post

Det här är ju en tung anledning. Nu har jag klena problem jämfört med ted då jag "bara" har en 30 mil till Göteborg, men då jag i brist av bil och ganska låg inkomst får förlita mig på kollektivtrafiken någon gång i månaden kan göra en utflykt så blir det oerhört mycket mer lockande att nappa på lite annonser här och kunna få lite nya tillskott till ett pris som inte ens kan jämföras.

När man pressas lite så är det lättare att överse med mer drastiska alternativ.

Jag sitter i soffan och muttrar hårda ord när jag ser på River Monsters och de visar att malarna ligger och vrider sig i timtal på försäljningsborden i Afrika men hade jag bott där själv hade jag säkerligen resonerat ganska annorlunda...

Iofs fånig jämförelse på sätt och vis då mitt "problem" är ett i-lands problem av rang, men så är det tyvärr. Man ser gärna åt sina egna behov mest då det är svårt att leva ett liv som ska jämföras med alla andras svårigheter.

Bara mitt tänkande, inga regler eller så :-)

Att jag sedan fortsätter med brukandet beror ju även på att det som regel fungerar väldigt bra av min erfarenhet, att förlora något verkar mer vara extremfall än en risk. Men det är ju givetvis så att med ökad omsättning så ökar ju risken. Sedan drar nog alla personliga gränser med med vad som är ok att skicka, jag skulle aldrig kunna tänka mig skicka fisk såhär. Men de flesta lägre djur ink koraller. Alger tex är inte ens en fråga för mig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gods kan alltid gå sönder men om man paketerar väl så skall det oerhört mycket till för att det skall bli läckage. Ärligt talat så har jag haft fler olyckor med spruckna/sönderstuckna påsar när jag har handlat i butik och merparten handlare använder 2 påsar som bäst. Oftast bara en. Det är min erfarenhet.

Från egen erfarenhet av att skicka: När jag skickar sänder jag som minst med 4 påsar, inte ovanligt med 6 påsar, till varje korall oavsett art eller struktur på korallen. Är det en besvärlig korall att transportera så lindas också påsarna så då packas korallen i dubbla påsar, tejpas totalt tät med isoleringstejp, 2 dubbla påsar till, ny tejpning, 2 påsar till och sen en sista tejpning. Detta placeras sedan inuti låda/lådor.

Så rent allmänt är jag inte särskilt rädd att det skall bli skador på andra paket/brev. Särskilt inte när det rör sig om så otroligt lite vatten och paketen sorteras tillsammans med paket. Det är ju inte direkt så att mitt paket kan springa läck tillsammans med en massa tunna pappersbrev för de sorteras ju inte i samma system.

När det gäller paket som får stå och vänta kan jag inte säga så mycket för jag vet inte i vilken utsträckning paketen står ute/inne. Men 2 dygn är ju inte ovanligt att korallerna är på resa varken när de kommer hit eller när de skickas inom Sverige. Förseningar sker ibland men om man betalar för en expresstjänst så skall det mycket till för att paketet skall "fastna".

Ryggradsdjur är förbjudet att skicka inom Sverige så jag kan inte säga något om hur det är att skicka fisk för det har jag aldrig gjort. Men syrgas används sällan till koraller eftersom mängden vatten är mer väsentlig och viktig.

Heatpacken kan ligga en stund och bli varma innan man lägger i dem i lådan sen isolerar frigolit värmen ganska bra.

Ingenting bör skickas i helt vanliga kuvert utan allt bör skickas ordentligt packat och isolerat. Både för djurens skull men också för att det inte skall bli onödiga olyckor eller läckage.

Att koraller är giftiga kan jag hålla med om. Har själv fått erfara det mer än en gång med både sprutor och massa tabletter som påföljd. Att det däremot skulle vara förenat med risk att skicka koraller paketerade i minimum 4 påsar inne i en frigolitlåda där korallerna samtidigt är nedsänkt i vatten tror jag inte någonting på. Isåfall är väl risken bra mycket större när vi handskas med korallerna i butik eller hem och är man orolig för den risken så bör man kanske inte bjuda hem personer utan att informera dem om riskerna med besöket.

När det gäller den moralisk biten så anser och tror jag att majoriteten av alla onödiga dödsfall inom denna hobbyn sker genom något utav följande:

1, handlare som inte är tillräckligt informativa när det gäller försäljning och som gärna säljer utan att upplysa kund om vilka specifika krav vissa djur kan tänkas ha.

2, Impulsköp av konsument där kunden inte tänker sig för, tar reda på tillräckligt eller helt enkelt bara låter "vill ha" känslan ta överhand utan att tänka på om man kan tillgodose djurens kvar.

Jag tror inte att de som har skickat fraggar under en längre period eller de som ger sig in i att skicka (med ordentlig packning) har särskilt hög % i frånfall på djur. Skulle de ha det så är jag också övertygad om att det blir svårt att sälja vid flera tillfällen för personer pratar och informerar varandra om vad som funkar. Naturligtvis är det också så att om det går käpprätt åt pipan så kommer man fram till en sansad lösning och en person tar inte hela kostnaden.

Jag tror inte det är otydligt att jag är för att man skickar ryggradslöst om förhållanderna är rätt och man lägger ner den tid och kostnad som krävs för att leveransen skall bli lyckad. Utifrån det skulle jag vilja framhålla att det är ett bra och smidigt sätt att sprida olika arter bland saltisar samt även sprida hobbyn till orter där det kanske inte är alla förunnat att ha en bra saltbutik i närheten.

Jag håller med trådskaparen i att man skall tänka sig för extra innan man skriver något om att skicka och jag anser att man som säljare har en skyldighet att informera om alla omständigheter som kan tänkas påverka samt i detalj förklara hur man tänker lösa transport/leveransen.

I mina ögon är det aldrig köparen/mottagarens ansvar utan fraggar kan skickas på köparens önskemål men säljaren ansvarar för informera köparen om rådande förhållanden samt att leveransen kommer fram som den ska.

Mïn åsikt bara. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tja min åsikt... För min del får jag väl säga att det känns som lite dubbelmoral att vara helt emot att skicka de här djuren. Utan att skicka dem så hade de inte funnits här överhuvudtaget och vill vi ha ett bra sortiment av djur till akvarierna så förutsätter det att djur skickas också i fortsättningen. Vill man inte att djur skall skickas så är väl den logiska slutsatsen att skaffa kallt salt och håva själv.

Samtidigt så måste det ju vara ordning och reda på hur man skickar. När det gäller fisk så är det nog bara flyg att tänka på och det blir ofta väl dyrt. För ryggradslöst kan det finnas andra alternativ men det lär ju ändå ske med omsorg om man skickar djur. För min del tycker nog jag att det oavsett vilka regler som gäller och oavsett vad transportföretagen tycker så är det helt fel att skicka levande djur utan att märka transporten med att den innehåller levande djur. Innebär en sån märkning att transportören inte tar emot sändningen så tycker jag att man bör välja nåt annat sätt att flytta djuren.

Djur som är omsorgsfullt packade i frigolitlåda åker säkert, säkert för både djur och omgivning. I annat fall skulle det inte gå att få hit dem. Men förutsättningen är då att transportören är informerad om innehållet så att lådan hanteras försiktigt, inte vänds uppochner, kastas omkring, ställs kvar i olämplig temperatur osv. Skickar man utan att ange att det är ömtåliga djur det handlar om kan man förutsätta att allt det händer, lådor kastas runt hur som helst och kan ställas var som helst.

Är inte transporten rätt märkt så är risken att den går sönder större. Läcker ett paket och det visar sig att det brutit mot t ex postens regler så kan man lugnt vänta sig att få betala om nåt annat blir förstört. Risken att nån blir sjuk av knappar eller nåt däråt kanske inte är så stor men skulle det hända så kan vi ju lugnt räkna med att det blir ett jädra liv och att de i riksdagshuset som gärna fördriver sin tid med att skriva motioner om djur som borde förbjudas vaknar till direkt. Skickar man utan att ha säkerställt att transporten sker med omsorg och nåt går galet så är det dåligt för de drabbade djuren, dåligt för både sändare och mottagare och dessutom kan det ställa till det med riktigt dålig PR för hobbyn som i värsta fall leder till nya begränsningar.

Så min åsikt, det är inget fel i att skicka djur, utan det hade vi inte haft nån saltvattenshobby. Men skickar man djur så skall det ske med all tillbörlig omsorg och med ordentligt märkta paket. Fungerar inte det så är det bättre att låta bli.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nja, visst kanske det klarar sig om man skickar som växter men jag tycker nog ändå inte iden är så strålande direkt. För det första är det inte direkt min stil att ljuga sig ur problem, hitta kryphål är kul men det där är nåt helt annat. För det andra så händer det nånting, läckage eller annat elände, så ligger man än värre till om man ljugit om vad paketet innehåller. I värsta fall åker man för bedrägeri eller annat brott.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Rekommenderar inte posten trotts att de säger att "Vi hanterar alla paket som Sveriges viktigaste"... Skall man skicka ömtåligt så är Bussgods eller DHL klart att föredra då man där kan betala för och få paket hanterade på särskillt sätt. Posten tar inget som helst ansvar. Var i ungdoms dagar dum nog och skickade en så kallad startlåda till radiostyrt flygplan innehållande ett MC-batteri. När posten levererade paketet till mottagaren bar de paketet upp och ned trotts stora pilar osv.. All batterisyra hade runnit ut. Klarade mig dock från åtal. Puuh!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Håller med, posten blir bara sämre och sämre. Väntade på ett expesspaket med koraller som skulle dyka upp idag. När jag skulle hämta ut det med avin jag fick, så fick jag beskedet att jag måste vänta till 16.00 imorgon!

Vad är det för skit, nu ligger de och dör i ett kallt lager!

Sent from my Galaxy Nexus using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Håller med, posten blir bara sämre och sämre. Väntade på ett expesspaket med koraller som skulle dyka upp idag. När jag skulle hämta ut det med avin jag fick, så fick jag beskedet att jag måste vänta till 16.00 imorgon!

Vad är det för skit, nu ligger de och dör i ett kallt lager!

Sent from my Galaxy Nexus using Tapatalk

Självklart blir dom sämre och sämre,

Dom tror ju dom är jätte bra efter som folk aldrig klagar på dom, mer än på forum som endå aldrig når posten.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ringde faktiskt och sa vad jag tyckte, deras svar var att, hade du varit hemma (mitt på dagen) så hade du fått ditt paket.

Sent from my Galaxy Nexus using Tapatalk

har varit med om samma sak men med annat än koraller... jag VAR hemma, de behagade bara inte leverera/ringa mig...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...