Gå till innehåll

330 liters optiwhite rumsavdelare


Garion

Rekommenderade inlägg

Hej.

Nu är jag äntligen igång med det nya akvariet! -Tummen upp

Jag har köpt ett optiwhite kar från Sundbyberg, med avrinning på ena kortsidan.

Storleken är 120 x 55 x 50 (50 höjd).

Sumpen är ett standardakvarium från Hornbach med egna avdelare i plexi.

Ställningen är byggd i trä (45x70 reglar) och Ikea sidor.

LED rampen är hembyggd med XM-L, XP-E och XT-E lysdioder.

Efter en nervös flytt av djur igår, verkar allt ha klarat sig. Nu hoppas vi att vi kan behålla detta vackra utseende och det klara vattnet.

Jag startade med biopellets men funderar på att dra igång zeovit till sommaren.

Här kommer lite bilder:

post-4773-14468924932048_thumb.jpg

Och på sumpen:

post-4773-14468924932444_thumb.jpg

Hälsningar

Håkan

post-4773-14468924931442_thumb.jpg

post-4773-14468924931649_thumb.jpg

post-4773-14468924931846_thumb.jpg

post-4773-14468924932239_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack Fiffe.

Jag har inte lagt upp någon tråd på bygget.

Här kommer en bild till iallafall.

post-4773-14468924933722_thumb.jpg

Förutom 4 st. fyrkantsrör hade jag sedan tidigare 3 st. U-rör med limmade LEDs som jag plockade bort från gamla rampen.

Därav den lite annorlunda designen i mitten.

Två fläktar på 7 volt som blåser ner i rören och ut på sidorna.

På sidorna av rampen nitade jag dit två st. L-rör och sedan en skiva plexiglas för att skydda lysdioderna.

post-4773-14468924933936_thumb.jpg

Övrig info:

24 st. XM-L lysdioder fär hälften är CoolWhite och hälften är NeutralWhite. Körs i 2 parallella slingor på max 2 A per slinga.

12 st. XP-G CW som körs i max 1,2 A.

24 st XP-E RoyalBlue som just nu körs i två slingor på 650 mA styck men ska delas upp och köras i 800 mA var.

12 st. XT-E RoyalBlue kopplat med 12 st. XP-E Blue som också körs parallellt men ska delas upp.

På hyllan ligger 2 st. Cyan , 2 st. Röda , 2 st. Lila (UV) , 2 st. Gröna och 2 st RoyalBlue som ska monteras också. De ska styras separat för soluppgång och solnedgång, etc.

Upphängning är vanlig 2mm vajer från Bauhaus. Ska fixa en talja i taket så småningom så man kan höja och sänka.

/Håkan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Styrningen kör jag med analog 1-10V.

Jag har en Arduino som jag använder för att styra 3 st. dubbla DAC kretsar (Digital to Analog Converter).

Jag får alltså ut 6 st. analoga kanaler på 0-4,095 V. De signalerna matar jag till en vanlig OP-amp som jag kan justera från 0-12V

Resultatet är att jag kan bestämma hur mycket som ska komma ut från varje kanal (normalt 1-10V).

Modellen med DAC kanske låter omständigt, men det förenklar att slippa PWM.

MeanWell drivisarna funkar ju att köra med en vanlig potentiometer när man behöver mecka.

Planen är att använda två av kanalerna för att skicka ut 3-8V till mina Tunze 6095 och justera in en våg.

Styrningen matas till 4 st. MW ELN-60-48P och en HLG-185H42B

Mina programmeringskunskaper är begränsade, men jag har fått till soluppgång, solnedgång, månuppgång, månnedgång samt slumpmässiga moln som sänker belysningen slumpartat 10-50%

Lite mycket detaljer kanske :snurrig: men nu fick jag skriva av mig lite :ler:.

Hälsningar

Håkan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej igen.

Jag kör helt utan linser denna gång. Skyddar LEDsen med plexiglaset och har hängt rampen cd 15cm från vattenytan.

Fungerar perfekt tycker jag.

Jag kör 12 XM-L Coolwhite plus 12 XM-L Neutral White. Det blir lite drygt 2 A per slinga.

Tyvärr går inte min version att dimma hela vägen ner, så jag fick sätta et relä på 220V matningen så att det slår av matningen vid 0V på dimningen. Lite tråkigt med de extra komponenterna. Men det funkar.

/Håkan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

riktigt kul!

vad kör du med för teknik (förutom biopellets och led) ?

Teknik annars är väl bara skummaren som är en AquaMedic Turboflotor 1000 Multi SL eller vad den nu heter.

Planerar in en BM 150 Pro till sommaren.

Balling doserar jag manuellt för närvarande, men jag har 4 st "ebay-doserpumpar" som ska monteras i en låda och styras av an Arduino när nu det projektet ska bli av :skrattar:.

ATO består av 3 st. "Kjell-flytswitchar" och ...

ja. precis. Just det en Arduino. Lite overkill kanske, men jag kan styra säkerhetsnivåer och köra påfyllningspump i intervaller så som jag vill.

Enkelt och smidigt.

Jag har just köpt 2 magnetventiler på e-bay som jag tänkte koppla före osmos-anläggningen för att automatisera den delen också.

Det vore kul att slippa bära upp hinkar från tvättrummet i källaren. Dessutom är ju osmosvattnet rätt kallt.

Ja. Det var väl tekniken det. :)

Hälsningar

Håkan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...