Gå till innehåll

Vilken alg och hur tar jag död på den?


Dimorb

Rekommenderade inlägg

Tja, mer cirkulation tror jag inte är lösningen! Har själv ca 25.000l/t i min 576l (har haft 30.000i/t) men det hjälpte inte min burk. Jod och andra spårämnen ökar bara tillväxten. Ny osmos har jag också prövat - hjälpte inte heller - de tar inte bort mer än ca 85% - 90% typ. Kanske en laboratorieosmos fungerar bättre.... Men när jag pratat med firmor som levererar laberatorievattenutrustning så säger de att det är ett jonbytarfilter jag ska köpa ( på Reef central kallar de dem DI)

Att ta bort silikatet med Rowaphos ger väl samma effekt som att låta algerna konsumera silikatet? Bakterierna hinner inte växa till, eller? Kan bli en ond cirkel?

En kamrat till mig som startade sin burk i somras har inga alger alls med samma vattenkvalité. Han startade med mörker i flera månader och höjde ljuset mycket långsamt. Detta ihop med att han endastanvänt färsk levande sten av god kvalité tror jag var anledningen till att det fungerade för honom

Själv har jag chockat burken med ett mycket kraftigt T5 ljus - kör 560w i över 12 timmar utan någon att stegvis öka - kanonfärg på korallerna men en sanslös algtillväxt (mest bruna trådalger och vanliga bruna alger). Ska öka med några rör till trots detta! Kör med jonbytarfilter efter osmosen och labbar med olika granulat för bästa resultat. Kan fortfarnade avläsa rester av silikat efter filtret men jag låter nog algerna växa och vänta! Så småningom aklimatiserar sig nog burken. Just nu har jag högre silikat i burken än i påfyllningsvattnet vilket jag tar som ett bevis på att bakterierna inte tar hand om det för tillfället!

Kan i övrigt säga att jag har 0 i nitrat och fosfat så där ligger nog inte problemet.

Sedan bör man kanske i och för sig också räkna med den fosfat som kan finnas bunden i stenen (speciellt i begagnad sten) - den kan man inte mäta i vattnet men bör förbrukas av algerna så småningom!

Vill man snabbt ta död på algerna så finns det ett bra medel i Tyskland som verkligen fungerar - AlgenEx! Fungerar dock inte på slemalger men fungerar suveränt på brunalger. Vi testade i en annan kompis fraggburk och algerna dog på en halvtimme! Dock överdoserade vi ganska kraftigt!

Tja, detta är mina vilda gissningar och erfarenheter utan att påstå att jag har lösningen på något sett!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 59
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Nu har jag i vilket fall som helst, tror jag, lokaliserat varifrån mina alger kommer.

Det visade sig att mitt kranvatten innehöll så mycket silikat att det inte gick att mäta så varje gång jag tillsatte i akvariet gav jag algerna en extra "djävul" i benet.

Skall försöka med att inhandla en osmos + ett filter där jag kan ha någon media som bearbetar det för höga silikatvärdet som jag har fått i mitt akvarium.

Är det någon som vet vilket medel som är extra bra? Har rowaphos och även Aqua Phos men på deras instruktionsblad står det att de är högt fosfat absorberande men det nämn inget om silikat på Aqua Phos och på Rowaphos står det att det reducerar silikat men ingenting om att det skulle vara superbra.

Jag återkommer med hur det funkar och skall se om det ger resultat inom en vecka eller om det är något som tar lång lång tid.

mvh Andre

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tänkte på en sak.

Tidigare har jag aldrig haft problem med fosfat eller silikat och har då inte behövt något medel eftersom algerna alltid har bearbetats av de bakterier som jag har haft i akvariet.

Nu när jag inte får så rent vatten genom kranen så hinner inte bakterierna med längre därför har algtillväxten exploderat.

Undrar därför följande:

Jag har installerat ett filter för att sänka värdena i akvariet.

När värdena är sänkta och jag har införskaffat en osmos som gör att jag inte får silikat i mitt vatten kan jag då ta bort filtret?

Jag menar, naturligtvis har det alltid funnits silikat i mitt kranvatten men det har varit i så liten mängd så att akvariets bakteriekultur har hunnit med och bryta ner alltihopa. Om jag då ser till att få ner nivåerna på en 0 - nivå igen och samtidigt ser till att det påfyllnadsvatten som jag använder mig av ligger på 0 gränsen så borde bakterierna återigen hinna med och bryta ner den lilla mängd fosfat som kommer i vattnet.

Eller vad tror ni?

mvh Andre

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tackar så hemskt mycket...

Det verkar inte som om Rowaphos kommer att kunna hjälp något nämnvärt.

Om inte föroreningarna hinner lösas i vattnet innan algerna tar upp dem igen så kommer ju inte filtret åt. Då skulle man behöva aktivt kol som hinner med och på så vis svälta ut eländet.

Skall testa med photosessions samtidigt som jag använder Rowaphosen så får vi se vad resultatet blir.

mvh Andre

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Men jag fick det till att när algerna dör så kommer de producera/släppa näring till vattnet som de andra algerna kan livnära sig av och på så sätt blir det en ond cirkel.

Jag fick uppfattning, ifrån en artikel på reefc, där jag fick det till att algerna band all fosfat och liknande relaterad materia som sedan när algerna dog släpptes tillbaka ut i vattnet. Om det nu är fallet så kanske filtrena med Rowaphos inte hinner med och då kommer man ju aldrig att få ut skiten.

I vilket fall som helst så har jag resonerat enligt följande:

1. Rowaphos kommer att ta bort näringen till algerna.

2. Algerna får ingen ny näring via vattenbyten, spårämnen eller dylikt så de dör av.

Men vissa har poängterat hur viktigt det är ljuset och att det skall stängas av. Vilket torde innebära att algerna är fotosyntes levande och då dör de väl inte av att jag slutar att göda dem med spårämnen och liknande?

mvh Andre

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag försöker låta bli att skriva i tråden då det känns dejaveu-artad, men:

1) Släcker man ljuset så kommer algen visst att försvinna, men den kommer krypande tillbaks när man sätter på den igen. Även gradvis. Det är min erfarenhet åtminstone.

2) Har man annat i form av lägre djur i karet så är det inte så klokt att varken släcka ner helt eller strypa tillförseln av spårämnen. Hur kommer räkor, koraller och annat att må av det?!

Det känns som att det här ämnet i sig är en ond spiral... ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Känner till fler som tillsatt CaCl2 och Na2CO3 fått problem (hoppat över NFS=NaCl fritt salt). Personligen tror jag (oberoende av hur mycket vatten man byter) att förr eller senare får man problem med jonobalans. Det är min gissning. En fullständig vattenanalys borde, oavsett orsak, visa på en lösning.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Väl, jag var hemma hos C.caeo och han fyller på med kranvatten och hans kar hade inga spår av brungeggan alls. MH + T5 och det såg hur rent som helst. Enda skillnaden var att han hade rätt så häftigt cirkulation jämfört med mig. Nu vet jag inte om Calle har mätt silikat i sitt kranvatten eller vilken saltsort han använder, men lägger ihop man alla dessa olika pusselbitar så borde man förr eller senare börja hitta ett mönster.

Jag bytte 25liter på mitt 390, kör med Rowaphos och har stängt av MHn och kortat ner T5-tiden från 12 till 10timmar. Men dagen efter var sanden brun igen...

Väntar på den sista pusselbiten: tunze 6000....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Som jag skrev tidigare, här i Örebro innehåller vattnet stora mängder silikat. Några av kompisarna har fått igång sina burkar (bakterier som förbrukar silikatet i den takt som den tillsätts) och de har inga alger alls. De har mindre cirkulation än vad jag har och några kör inget jonbytarfilter efter sin osmos.

Om det vora cirkulation som fattades hur mycket skulle min burk behöva? 50.000l/t?

Vattenbyte = tillsätta mer silikat - inte någon bra åtgärd!

Vad menar ni med spårämnen? Jod, strontium osv? Eller KH-höjande medel och kalciumhöjande medel? KH och kalcium måste man naturligtvis hålla på optimala nivåer men vilka lägre djur skulle dö av att man slutar tillsätta övriga spårämnen?

Nej, jag tror fortfarande man måste dra ner ljuset på en nivå där algerna inte växer och sedan vänta! Eller bara gilla läget och låta det växa - det ger sig säkert på sikt!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Peter P: Aqua Pur-filtret är ett sånt jonbytarfilter jag har efter min osmos. Den tar ner silikatnivån till väldigt låg nivå men inte på 0 i mitt vatten.

Att andra fått burken att fungera med kranvatten förvånar mig inte alls - de har helt enkelt fått igång bakterierna och fått balans i akvariet. Jag kan inte se någon annan gemensam nämnare när jag tänker på mina kamraters välfungerande akvarier. De har alla olika utrustning, ljus och cirkulation - omöjligt att kopiera någon patentlösning annan än att deras burkar helt enkelt är i balans. En av kamraterna hade lika mycket alger som jag för någon månad sedan men de försvann av sig själv. De hade plågat honom i ett halvår!

Korallerna dör inte av att ljuset är släckt några dager eller att man bara kör blåljus några veckor. Det går säkert att köra blåljus + någon timme vitt ljus i flera månader om man vill utan att något dör. Eller ställ över era koraller hos någon kamrat ett tag om ni är oroliga. Tänk på att när man ökar det vita ljuset så gör man det väldigt, väldigt långsamt. Kanske 15 min i veckan eller mindre är en lagom ökningstakt?

Som sagt - detta är min funderingar - inget facit!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ville bara tala om hur det har gått:

Ett 10% vattenbyte och en dos Rowaphos i nylonstrumpa senare har algväxten reducerats till nästan obefintligt. Sanden är så gott som (d.v.s. inte helt ;)) fritt från den hinna som jag postade senast, men de finns och växer fortfarande på stenen nära ytan då ljuset är starkast där.

Det tog c:a 7-10 dagar innan jag såg effekten av det, men jag tror att jag ska skriva segern över till Rowaphos.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mina rowaphos har också påverkat i en positiv riktning men ännu är slaget inte vunnit.

Algerna är starkast vid ytan precis som du säger men de lär väl ge med sig med tiden.

Vad jag funderar på är om algerna inte blommar upp hos dig vid vattenbyten?

Hos mig blommade de upp direkt vid vattenbyten. Men det kan ju ha att göra med den höga fosfat och silikathalt som fanns i vattnet tidigare och inte spårämnena som jag tidigare trodde.

Har du mätt ditt ingående vattens silikathalt?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo, det har jag och det blir knallblå! Osmosen tar bort det mesta då osmosvattnet gav ett obefintligt utslag, medan vattnet i karet var så gott som noll enligt Saliferts Silikat-test.

Till det måste jag tillägga att jag inte hade gjort några vattenbyten sedan start utan bara fyllt på med osmosvatten och kollat olika värden. Antar att olika grejer ackumuleras ändå i karet över tiden.

Sen vet jag inte om vad saliferts test egentligen testar för silikatform. Kanske silikatet är bunden till nåt annat och inte löst i vattnet så att testet kan hitta...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Cliffan

Jag har vad jag tror är cyanobakterier eller ngt mycket liknande Röd-brun gegga är det i alla fall. Testade fosfathalten senast idag, hade mkt låga halter. Måhända är allt bundet av algerna?

Tänker prova med mörkläggning för att bli av med algerna, räknade ut att det är enklare att göra detta med ett mindre akvarie, så jag har startat ett 70 liters.

Jag testar nu att lägga ner de stenar som ser värst ut i detta kar, i totalt mörker, med cirkulationspump med aktivt kol. Efter några dagar blir det väl att skrapa/borsta bort de döda algerna och repetera hela proceduren på de stenar som ser hemska ut som är kvar i akvariet. Samt suga upp ditrius..detrius...eller vad det heter...

Tänkte även köra med en fosfatremover i stora akvariet, hittade dock ingen lämplig pump i gömmorna, får se om jag tar en pump från nån av sötvattensburkarna typ en fluval4. Kan det hjälpa?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skall du eller jag testa att byta vatten?

Tror nämligen att spårämnen göder algerna så om du vill så får du testa före mig :)

Jag tror att mitt vattenbyte hjälpte till något. När mina putsarräkor ömskade skal så hade deras nya skal prickar och grejer på så jag köpte lösning med spårämnen som man ska tillsätta (kommer inte ihåg märket). Fast i och med att jag inte har mycket koraller och sånt så tror jag att det blev för mycket i slutändan och brungeggan drog nytta av det också.

I och med testet av silikat i osmosvattnet, så tror jag inte att du kommer att förlora på att byta vatten. Jag gjorde mitt för 7-10 dar sen så jag väntar med att göra nästa. Men jag kommer att göra ett byte till inom kort.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

:) Det vattenbyte som jag gjorde 10 dar sen var saltvattenbyte (tömde karet på 25 liter vatten och ersatte med nytt saltvatten). Tänkte göra av mig med överflödig mängd spårämnen som jag hade tillsatt. Sedan dess har det blivit 25 liter osmosvatten som jag har ersatt avdunstat vatten med. Hoppas det blev klarare nu... :)
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...