Gå till innehåll

Vilken alg och hur tar jag död på den?


Dimorb

Rekommenderade inlägg

  • Svar 59
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Hörde nått att ifall man höjer salthalten i karet upp mot 1025 så blir det mindre alger i karet då de ej trivs i ett så "högt" saltvatten. Någon mer som hört detta?

Kanske kan vara nått för dig att testa på lång sikt...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Startar upp tråden igen.

Jag har nu haft igång mitt kar i snart 5 veckor. Nitrit, nitrat och fosfat är nere på noll sedan par veckor tillbaka.

Algerna som tittade upp par veckor efter start har börjat avta men har då dyt upp en hinna. Främst brunt men på några ställen går de över till rött. Se bild. Förmodar att det är cyano-bakterier.

Jag har sedan start kört med Aqua Phos. Jag hade ett högt silikat i karet när jag startade upp efter slarv med kvarvarande vatten i systemet efter testkörning.

Då är ju frågan hur man skall tackla detta. Läst igenom lite trådar men... tja. Mycket är gjort och frågan är väl oxå hur mycket obalansen i mitt nystartade kar bidrar till problemet.

post-1380-14468912113859_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mina Cyano försvann av sig själv efter en tid. Jag försökte med extra filter, inga vattenbyten, inga tillsatser och en massa andra lösningar men inget hjälpte.

Sedan drog jag ner belysningen till 6 timmar och efter några månader hade de dött ut av sig själv.

De flesta jag pratade med har haft samma process. Ingenting man gör, förutom vänta, hjälper.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

denna alg som du råkat ut för kallas ofta för "röda slemalger", den kan uppkomma av många anledningar och vill du bli av med den inom 48 timmar så skall du köpa ett preparat ifrån märket Sera, tyvärr kommer jag inte exakt ihåg vad den heter. Men om du ringer till Korallfisken i Linköping på 013-101725 och nämner att du med högsta sannolikhet har en alg som kallas för "röda slemalger", så frågar du efter ett preparat ifrån Sera som tar bort det på 48 timmar!!:smiley20:

OBS! Under tiden du håller på med denna "skördefest", så skall du använda så lite ljus som möjligt, dessutom när du ser att algen håller på att försvinna som tar cirka 48 timmar då skall du eventuellt byta cirka 25-50% vatten o köra med kolfiltrering och få bort den bruna färg som blir av detta ämne ifrån Sera. Därefter göra ett rejält vattenbyte inom snar framtid igen.

Tro mig, jag hade denna alg i ett inkört korallrev för cirka 5 år sedan, och gjorde exakt som dom sa i Linköping och det funkade utmärkt!:smiley20:

Lycka till!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...