Gå till innehåll

Vilken alg och hur tar jag död på den?


Dimorb

Rekommenderade inlägg

Jag har fått ett brunt täcke över mina levande stenar som försöker sig på att kväva en del koraller med sin närvaro.

Vanligtvis hade jag vrålat: kiselalger och höjt kH direkt men då det inte till 100% ser ut som kiselalger och höja kH inte har hjälpt så behöver jag få hjälp eller i alla fall råd.

Följande fakta finns.

Har aldrig haft alger innan då jag köpte systemet komplett. Dessa alger har uppkommit efter en flytt av hela systemet där stenar låg utan vatten fast inomhus en period på 2 - 8 timmar.

Har tidigare haft problem med att jag har fått för högt fosfatvärde då jag har slängt i för mycket "nya" levande sten. Men i det fallet så gick det att mäta att fosfatet var för högt och på så sätt konstatera att det var just det som var problemet.

Som sagt inget av det jag har mätt går att klaga på då följande resultat uppkom idag.

Nitrit - 0

Nitrat - 2

Fosfat - 0.03 om man står skumt så kan man härleda det till att det skulle kunna vara 1.0 men då får man stå i mörker.

Kalcium - 420

kH - 11.2

Magnesium - 1320

Salthalt - 1.0235

Övriga saker som kan nämnas är att akvariet är splitternytt och på 375 liter det har en Aqua medic turboflotor 1000 multi som skummar på friskt och jag använder uteslutande osmos vatten till mina vattenbyten. Dock så gjorde jag det senaste igår då jag har saknat salt i ungefär 1 månad.

Cirkulationen på baksidan av stenen är 8000 l/h och på framsidan sitter det nu en tunze 6060 som blåser ovanför. Trodde att det kunde vara för lite cirkulation och att tunzen skulle hjälpa. Men vet inte om det går så snabbt som jag har trott. Satte i tunzen för någon dag sedan och väntade mig en mindre förbättring omgående men det har snarare blivit värre än tidigare.

Har en del funderingar på orsaker som jag skulle kunna återgärda. Vad tror ni om följande:

1. Se om cirkulationen var den bidragande orsaken och vänta länge innan jag handlar på mig mera teknisk utrustning.

2. Anta att fosfatvärdet är för högt och att algerna har bundit fosfaten vilket gör att jag inte kan mäta den. Är detta möjligt förresten? Om så är fallet så handlar det om att införskaffa ett fosfatfilter med Rowaphos.

3. Annan lösning?

Mycket tacksam för svar

mvh Andre

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 59
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Antagligen har du fått ett utbrott av Dinoflaggelates:Släck ljuset 3-4 dar och försök att höja PH till 8,6 ,det brukar hjälpa.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hjälper det verkligen att släcka? De kommer väl tillbaks efter en tid när man tänder i karet igen. Dras själv med en liknande plåga. Har satt in Rowaphos igår och ska öka cirkulationen. Det tar ett par dagar innan man ser en eventuell skillnad. Jag hör av mig om hur det går.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hmm är Dinoflaggelates samma som röda flatmaskar. Kommer ej ihåg vad de heter på latin eller är det samma som Red Flatworms.

Om så så kolla på denna sida

http://www.korallenfreunde.de/Tips___Tricks/rote_Planarien/rote_planarien.html

Översatt med babelfish.altavista.com

Red plan airs or also flat worms can become correct troubling. These flat worms of the kind Plathelmintes can increase tremendously fast. On the one hand a sexual vermehrung and a vermehrung take place via division. These animals nourish themselves mainly of Zooxanthellen into their body. With a massive infestation it comes then to correct brown marks in the aquarium. Under the mass of the animals then fast different eddy lots suffocate. Here fast acting is announced.

There are several possibilities of the fight:

biological fight

This method should be preferred. For the fight against red plan airs fish from the kind Synchiropus (lyra fish) are suitable. I made here good experiences with the Synchiropus splendidus (Mandarin fish). Also some Grundeln or Lippfi are applicable. These animals let themselves be begun well, in order to fight a small infestation. Also to the prophylaxis these are suitable. Still said the each animal is locking differently behaves. A warranty can give nobody there.

regular sucking off:

Partial several times daily sucking of the plan airs off with a thin hose is very labor intensive. Plan airs sit also quite firmly on the substrate. Besides the plan airs on stones or eddy lots do not show themselves simply, because of their red-brown colouring. A completely flat-air-free basin cannot be obtained with this method probably. A massive infestation will also not have to be gotten thereby into the grasp. But other fight measures can be supported thereby well.

chemical club:

Only if all other measures are exhausted, one should seize to the chemical club. The use up-requiring medicine Concurat l can be consulted for the plan air fight. Most simply one gets the medicine of a veterinary surgeon. This medicine originates from the keeping of domestic cattle and against intestinal worms is used. The dosage in the aquarium should amount to 7,5g per 1000l net volume.

A large disadvantage is here however mentioned.

Since plan airs increase also sexually, the treatment should be repeated after some days.

Recommendation:

Use in no case the medicine in an old basin, but only in rather fresh basins. There are some reports, which old brought in basins tilted. Prepare an in any case water change, and you procure yourselves good activated charcoal.

Suck absolutely as many plan airs off as possible before the treatment, since dying plan airs deliver poison materials to the water. Leave some few plan airs in a well visible place. Switch the skimer off and remove you possibly existing activated charcoal. Estimate their water volume as exactly as possible. Infer from your aquarium a litre water and dissolve therein the 7,5g (a small bag) Concurat l.

Per 100 litre estimated water volume you give then to 100ml solution to your basin.

From now on you should observe all your animals in every detail. Also the plan airs! After approx.. 30 min should have died the left plan airs. If their other animals are before already badly, break the treatment off immediately.

Abort of the treatment:

Put your skimer into operation and adjust you a damp Abschaeumung.

Give thereafter for 24 hours activated charcoal (approx. 100g/100l) to a well flowed through place.

Accomplish a partial water change.

After the treatment:

Put your skimer into operation and adjust you a damp Abschaeumung.

Give thereafter for 24 hours activated charcoal (approx. 100g/100l) to a well flowed through place.

Replace after 24 hours the activated charcoal and a water change accomplish.

I treated, take over even my still young (3 months old) basin so however no adhesion for possible damage of such a treatment. With me it came to no damage to low animals or fish.

After the first treatment now none should sex-mature plan airs to be more present. Now it recommends to continue itself with the biological fight.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej det är inte nån plattmask,närmare släkt med cyanobakterie.

Skall tillägga två saker,öka ljuset långsamt börja med 3-4tim/dag

Absolut inga tillsatser av spårämnen etc. och absolut inga vattenbyten det bara gödslar skiten!!!!!!!!!!!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tackar för de svar som jag har fått och frågar vidare på den väg som jag antar att det kan vara.

Dinoflaggelates låter som en rimlig diagnos men finns det verkligen inget annat sätt än att släcka?

Hur skall stenkorallerna klara det?

Sen det där med tillsatser. Jag har fått hålla uppe med en del tillsatser i nästan 1 och 1 halv månad nu eftersom jag inte har haft några hemma. De ända tillsatserna som jag har tillsatta är iode och strontium samt kalcium via kalciumklorid och karbonater via Natriumkarbonat.

Algerna kom under den period som jag hade dåligt med cirkulation inte innan då jag hade bra cirkulation men tillsatte en hel del tillsatser.

Bytte 40 liter vatten innan jag skrev det första inlägget och vet inte om jag kan se något resultat av det. Men får helt enkelt vänta och se om det blommar upp eller om det försvinner.

Om det blommar upp av att jag bytte vatten så kanske tillsatsvattnet också påverkar alltihopa negativt? Osmosen börjar bli sliten vilket kanske resulterar i att den inte fungerar så bra som den ska.

Om det skulle röra sig om Dinoflaggelates påverkar inte värdena i akvariet någonting?

Alla de värden som jag har kunnat mäta har varit super bra så jag hoppades lite på att de och den nya bättre cirkulationen skulle vara lösningen på problemet.

mvh Andre

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag verkar ha samma problem. För några dagar sedan fick jag ett utbrott av ett brunt täcke i akvariet. Täcket är ett brunt "skinn" som lägger sig över allt. Luftbubblor från underliggande alger tar med dig bitar av skinnet på sin väg till ytan, vilket gör att det samlas en massa klägg på ytan.

Mitt akvarium är ganska nytt, och jag fick i helgen till tillskott av ca 20 kg LS och ett tiotal mjukkoraller, så jag har ju för all del "stört" balansen i det annars ganska nya akvariet.

Mina vattenvärden är ok:

Temp: 26 C

Salt: 1,0240

PH: 8,2

NO2: Ej mätbart

NO3: Ej mätbart

PO4: Ej mätbart

KH: 7,0

Ca: 405

Det som är anmärkningsvärt med värdena är Ca. Jag tillsätter Ca manuellt och mäten nästan varje dag, så jag har bra koll på förbrukningen. Varje dag brukar det förbrukas ca 5 ppm, men nu har det legat still på 405 ppm i fyra dagar utan tillskott. Kanske det bruna täcket håller på att kväva koraller och LS?

Jag har testat och rikta om vattenströmmar och nått lindrat det hela något men grundproblemet är fortfarande där. Jag bifogar en bild som visar det bruna klägget kontrastera mot korallsanden:

Jag använder förresten Osmosvatten och tillskott för koraller (Sr, Iodine mm). Jag kör med en Aquamedic turboflotor 1000 multi. Avkvariet är 400 l + 100 l sump, och startades i januari i år. Jag bytte 75 l vatten för tre veckor sedan, men det kom ju som sagt ny sten och nya koraller i helgen.

PH

post-1358-14468912031915_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hmmmmm, låt mig se:

1) Har släckt ner helt => Ren som en steril operationssal efter 5 dagar. Tände försiktigt igen och voila! Fick tillbaks härligheten efter en månad

2) Har slamsugit => Hjälpte inte...

3) Har mätt SiO2 och PO4 och bägge är nära noll så det verkar inte vara de, men...

4) ...har köpt Rowaphos och har i karet sen igår => väntar på resultat

5) Har köpt en Tunze Stream 6000 men den har fastnat nånstans i Tyskland...

6) Måste testa med en major vattenbyte. Har inte gjort nåt sånt ända sedan starten utan endast några mindre.

Så där ja! Funkar inte Rowaphos och Streamern så vet jag inte vilka alternativ jag har kvar...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har ni hört talas om tålamod? Det tog mig två månader att bli av med geggan.

Så fort det började återkomma så va de bara att minska ljuset och höja PH igen.Inga vatten byten,jod eller dylikt endast kalkvatten

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har ni mätt silikatet i påfyllningsvattnet? Skulle tro ni har problemet där! Mät efter osmosen!

Jo, det har jag åtminstone! Mätte med salifert och det blev knallblå i kranvattnet, men så gott som noll i osmosen och definitivt noll i karvattnet. Misstänkte själv också att osmosen hade gjort sitt och det var dags för en ny, men tydligen så gör stackaren sitt jobb rätt bra.

Har ni hört talas om tålamod? Det tog mig två månader att bli av med geggan.

Så fort det började återkomma så va de bara att minska ljuset och höja PH igen.Inga vatten byten,jod eller dylikt endast kalkvatten

Vad är definitionen på tålamof? ;) Jag har hamnat i samma cykel sedan starten (början av november), men i mitt fall saknades vissa faktorer (större cirkulation etc.) som jag har komplettrat med nu. Det jobbiga är att tålamodet tar slut si sådär efter tre månaders testande och experimenterande när f**skapet hela tiden kryper tillbaks. :snurrig: När jag får pumpen så har jag eliminerat alla olika misstänkta faktorer. Det enda som återstår att testa då är just "tålamodet"....:nöjd:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mitt problem är liknande det som de "värsta" bilderna i tråden visar men inte fullt så farligt.

Får se hur det löser sig med tiden annars får jag försöka minska tiden på lamporna.

ernie menar du att du höjde pH för att bli av med algerna eller var det kh?

pH skall väl annars vara stabilt i akvariet eller?

Varför skall man släcka lamporna? Är algerna/bakterierna fotosyntes levande? Påverkas de av att man tillsätter kemikalier och spårämnen lika mycket som av det tillsatsvattnet man får använda för att ersätta avdunstat vatten?

Funkar det inte att genomföra vattenbyten?

Har många frågor inom området och vill gärna lösa detta så snabbt som möjligt men behöver hjälp med info om problemet. Så Ernie om du har tid och vill så får du gärna skicka ditt tlf nr i ett pm så kan jag kanske ringa och rådslå lite med dig.

Eller så är det bara att säga till så skickar jag mitt.

mvh Andre

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Uppkomsten av dessa alger är beroende av silikat vilket mycket riktigt fanns i vattnet efter osmosen - om man läser på testet så skall vatten till marina akvarie inte innehålla något silikat över huvud taget!

Att det inte finns något silikat i karet beror på att algerna förbrukar dem.

Men det går naturligtvis att få akvariet att aklimatisera sig till tillförseln av silikat men då krävs det tålamod. Dra ner på ljustiden är nog smart så att algerna slutar växa så att bakterierna får/hinner arbeta med silikatet istället. Sedan är det bara att vänta!

Högt KH och PH - hänger väl ihop med att koldioxiden blir bunden vilket motverkar att algerna växer? Men kan å andra sidan skapa obalans mellan KH och kalcium.

Själv exprementerar jag med jonbytarfilter efter osmosen vilket tar bort silikatet ur vattnet!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har haft mina MH-lampor avstängda i ett dygn nu (T5 fortfarande tända) och ser redan en märkbar förbättring. Men jag vore som sagt intresserad av att veta vad som ligger bakom det hela, och hur man gör för att hålla dem stången på sikt.

/Calle

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har haft mina MH-lampor avstängda i ett dygn nu (T5 fortfarande tända) och ser redan en märkbar förbättring. Men jag vore som sagt intresserad av att veta vad som ligger bakom det hela, och hur man gör för att hålla dem stången på sikt.

/Calle

Provat det och allt var borta efter en vecka (då släckte jag helt i och för sig). Men allting kom tillbaks när jag tände ljuset igen (ökade stegvis i hopp om att inte få tillbaks det men...).

Jag håller själv på att isolera vissa faktorer som kan ligga bakom det och försöker hitta ett mönster som kan vara gemensamma i detta. Så ett par frågor:

- Hur stor är ditt kar?

- Hur stor cirkulation har du?

- Genomför du vattenbyten?

- Har du mätt silikatet i kranvatten, osmos och karvattnet?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Magnus du verkar vara 100% säker på att algerna uppkommer genom silikatet och bekräftar ju också att det inte går att mäta för att algerna binder skiten.

Den teorin skulle mycket väl kunna stämma eftersom jag tidigare har haft Rowaphos i akvariet vilket medförde att silikat var 0 och fosfat 0.

Nu efter flytten har jag 0 i fosfat men silikat vet jag inte då jag inte har kunnat mäta det och då osmosen är sliten så finns det ju en stor risk att det skulle kunna vara så att det finns en del silikat i vattnet.

Om så är fallet så skulle ju en ny osmos och lite Rowaphos vara lösningen på problemet och då skulle ju förhoppningsvis du, Vahagn, se resultat inom bara några dygn.

Det där med att sänka tiden på lampan kan ju också stämma, om algerna är fotosyntes beroende, men i första hand tror jag att det hjälper på så vis att det inte blir samma "hetta" i akvariet.

Jag har haft runt 27-28 grader i mitt akvarium sedan flytten för någon månad sedan vilket är betydligt högre än de vanliga 24-25 graderna.

mvh Andre

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hoppas på det åtminstone... Har haft Rowaphos i två dagar nu och slamsugit algerna så gott jag har kunnat i två dagar också. Sen är det bara att vänta och se om rowaphos magiska krafter räcker. Kan vara det att silikatet (även om nästan omätbart i osmosvattnet) har ansamlats i fem månaders tid. Men förstår fortfarande inte hur det kan bli så mycket om silikat är noll i karvattnet. Men å andra sidan är det mycket jag än inte har räknat ut med den här micro-oceanen jag har i vardagsrummet....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

silikatremover,massor av "cleaning crew"och mer cirklulation.

Det finns för mycket organisk "avfall" i karet.

En annan aspekt på detta är ,att dom här cyanobakterierna förbrukar massor av syre,vilket i sin tur kväver dom-vilket i sin tur gödslar för nya=ond cirkel!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vanliga cyanobakterier innehåller klorofyll. Det finns också arter med andra ljusaktiva ämnen som blir röda eller bruna i stället för den vanliga blågröna färgen. Efter att man tagit bort näringen för dem lever de ofta kvar i en månad. De är känsliga mot övermättnad av syre. Om man höjer redoxtalet med ozon eller väteperoxid dör de men det är en farlig metod man inte kan använda utan en redoxmätare. Belyser man dem ordentligt bildas syrebubblor i mattan som minskar eller går bort under natten. De tar upp organisk näring, kommer ofta om man har matrester kvar som inte blir uppätna.

De är ofta allergener så man bör framför allt inte låta upptagna torka så att de kan damma eferåt. Jag blir alltid ordentligt snorig ++ när jag tvättat täckglas med cyanobakterier på.

Kiselalger däremot göds av kisel, kväve och fosfat + spårämnen och de är i alla fall jag inte det minsta allergisk mot..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag håller själv på att isolera vissa faktorer som kan ligga bakom det och försöker hitta ett mönster som kan vara gemensamma i detta. Så ett par frågor:

- Hur stor är ditt kar?

- Hur stor cirkulation har du?

- Genomför du vattenbyten?

- Har du mätt silikatet i kranvatten, osmos och karvattnet?

Mitt kar är 400 l + 100 l sump. Cirkulationen är ca 3000-4000 antar jag (skulle kunna vara större). Jag byter ca 15% var tredje vecka, planerar att byta i påskhelgen nu igen, men är nyfiken på att höra vad som sägs på tråden om detta. Jag har inte mätt silikat, måste åka och köpa ett test. Osmosen är begagnad, så det är möjligt att den är sliten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mitt kar är 400 l + 100 l sump. Cirkulationen är ca 3000-4000 antar jag (skulle kunna vara större). Jag byter ca 15% var tredje vecka, planerar att byta i påskhelgen nu igen, men är nyfiken på att höra vad som sägs på tråden om detta. Jag har inte mätt silikat, måste åka och köpa ett test. Osmosen är begagnad, så det är möjligt att den är sliten.

Då har vi en relativ klen cirkulation som gemensam nämnare i våra kar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...