kvalle Postat 7 september 2012 Författare Postat 7 september 2012 äntligen..nu väntar jag även på en glasskiva till sumpen så skummaren får rätt nivå..samt en i visnings karet för att täcka rören.så man kan börja fylla:D..ska man bara hitta någon annons med roligt pris på LS Citera
kvalle Postat 15 september 2012 Författare Postat 15 september 2012 liten fundering. hur skulle ni rekomendera att få till retur röret..hur ska man försöka rikta domdom yttre böjarna är inte limmade bara T-rör och stumparna från det Citera
kvalle Postat 15 september 2012 Författare Postat 15 september 2012 ännu en lösning..kanske bättre?? har en 5000L/h retur pump -tryckfall Citera
DaTrucka Postat 15 september 2012 Postat 15 september 2012 Den sista varianten är väl lite si och så, den kommer trycka bort vattnet från avrinningen. Du vill förmodligen att ytvattnet ska rinna ner i avrinningen.Skickat via aJ Fån 4S med Tapatalk. Citera
kvalle Postat 15 september 2012 Författare Postat 15 september 2012 jo min tanke e alltså att leda ned vattnet lite under ytan oxå.kanse ca 10under ytan och efter som det e 45˚ vinkel borde det komma en liten bit ifrån avrinningen?för på alt 2 så kommer vattnet komma ut mer längs med rutorna annars lite mer ner i mitten.. Citera
kvalle Postat 15 september 2012 Författare Postat 15 september 2012 nu åkte avskärmnings glaset upp..så nu måste man bara vänta på torkning:(innan man kan lägga nästa lager Citera
kvalle Postat 15 september 2012 Författare Postat 15 september 2012 ännu en lösning..kanske bättre?? har en 5000L/h retur pump -tryckfall[ATTACH=CONFIG]82149[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]82150[/ATTACH]liten fundering. hur skulle ni rekomendera att få till retur röret..hur ska man försöka rikta domdom yttre böjarna är inte limmade bara T-rör och stumparna från det[ATTACH=CONFIG]82147[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]82148[/ATTACH]ni får gärna ha ider och förslag på hur detta ska göras bästoch rör ändarna ska ca 10cm ner under vattten nivån Citera
kvalle Postat 19 september 2012 Författare Postat 19 september 2012 sådär då e nästan allt limmat under till, bara returen som jag inte limmat utloppen på än.. sen ska jag ha en slang bit till retur pumpen så den går att köra.men just nu sitter jag och väntar på osmos för att kunna fylla och prov köra kalasetnågra mobil bilder på det hela just nu Citera
DaTrucka Postat 20 september 2012 Postat 20 september 2012 Provkör med kranvatten.Om det visar sig att du måste tömma så har du inte tillverkat osmosvatten i onödan. Citera
kvalle Postat 20 september 2012 Författare Postat 20 september 2012 Provkör med kranvatten.Om det visar sig att du måste tömma så har du inte tillverkat osmosvatten i onödan.Kanske ska göra det ändå.hoppades ju på det bästa.men ska nog hem och kasta ner slangen Citera
adddo Postat 20 september 2012 Postat 20 september 2012 Har du satt på genomföringarna till alla hålen? Såg ut att vara tajt med plats för genomföringar på de bilderna med glasskivan där. Citera
mikoto Postat 20 september 2012 Postat 20 september 2012 Och glöm inte slangklämmor på returpumpen :-) Det kan bli en tråkig affär annars. Citera
Laggeman Postat 20 september 2012 Postat 20 september 2012 Den där returpumpen måste du recensera! Köpt den från F-S? Vilken modell är det?Ett tips i all välmening, sätt en kran innan och efter returpumpen så du kan stänga av systemet och ta loss den utan att behöva tömma sumpen först.Får du inte plats med en kran mellan sump och pump så sätt den på insidan av genomföringen. Citera
kvalle Postat 20 september 2012 Författare Postat 20 september 2012 Den där returpumpen måste du recensera! Köpt den från F-S? Vilken modell är det?Ett tips i all välmening, sätt en kran innan och efter returpumpen så du kan stänga av systemet och ta loss den utan att behöva tömma sumpen först.Får du inte plats med en kran mellan sump och pump så sätt den på insidan av genomföringen.köpt den från korallplaneten.sehttp://korall-planeten.se/Stream/Returpumpar/Mini_RedDragon_5000 nu e det som det är nästan allt är limmat;) sitter silikon slang på båda sidor jalla fall..vad jag kan säga än så länge..helt okej tryck.. ljud har inte så mycket att jämnföra med, men den låter inte mycke..men det klassiska brummandet e ju faktist där, första tjejen komentera, "kommer det låta så här?" Citera
kvalle Postat 20 september 2012 Författare Postat 20 september 2012 Har du satt på genomföringarna till alla hålen? Såg ut att vara tajt med plats för genomföringar på de bilderna med glasskivan där.japp.kör med genomföringar på alla ställen genom glaset och dom e faktist täta:D Citera
kvalle Postat 20 september 2012 Författare Postat 20 september 2012 det gick bra..as svårt ställa in flödet ner i sumpen så det blev tyst. men hitta någolunda jalla fall.bara ett problem..har ett litet litet hål i en skarv efter pumpen, kan man trycka dit lim och hoppas på det bästa? eller måste jag riva ner? Citera
Laggeman Postat 23 september 2012 Postat 23 september 2012 Ah, tack för det, trodde det var en helt annan pump. Citera
kvalle Postat 24 september 2012 Författare Postat 24 september 2012 nej..känns bättre köra med beprövade grejer..hur har alla gjort med salt blandningen..har ju kvar lite sötvatten sen provköriningen i sump fack och så.ska man försöka blanda i lite salt där oxå? samt i visnings karet, så man inte får så stor salt dipp när man väll fått i sten och startat hela systemet för att det står o blandat salt.eller ska man bara fylla på med lagom saltablandade dunkar tills systemet e fullt?. alt 2 låter ju lättare men jag kan ha fel Citera
kvalle Postat 24 september 2012 Författare Postat 24 september 2012 (ändrat) sådär då står karet och brummar med 6055 på 24v läge. och en annan mindre pump. för att lyckas blanda i saltet..temp 23grader en 50W värmare orka höja en grad från 22 till 23;)just nu känns "55an" lite klen faktiskt,men e kanske lagom när man får i lite sten och koraller,och starta retur pumpen. tanken e ju att eventuellt skaffa en till tunze så man kan styra den oxå Ändrat 24 september 2012 av kvalle Citera
kvalle Postat 25 september 2012 Författare Postat 25 september 2012 har en temp på ca 25 nu..men min stora fundering är att det ligger små vita korn på botten av karet ser nästan ut som grus samt att ytan ser j*vligt skitig ut.. prova bubbla lite och vart smuts bubblor.. måste jag lyfta upp skummare?? eller e det bara så det blir..har bara blandat 10L åt gången förut.. så vet inte hur det betersig när man häller i ca 9kg salt salt: tropic marine pro reef Citera
kvalle Postat 25 september 2012 Författare Postat 25 september 2012 så här ser det ut i karet just nu..full cirkulation på..är detta normalt?? http://youtu.be/M3yy2PuIUcs Citera
kvalle Postat 28 september 2012 Författare Postat 28 september 2012 sådär då är sten och sand i bara vänta och se hur det blev Citera
kvalle Postat 29 september 2012 Författare Postat 29 september 2012 håller på att fylla upp med saltvatten så jan kan fåigång hela systemet korekt.men så här blev skapen jallafall . vill nog kompletetera med ca 20-30 kg tror jag,men just nu e jag nöjdmen vill bygga mer på höjden..om jag får tag på mer sten i framtiden Citera
kvalle Postat 30 september 2012 Författare Postat 30 september 2012 finns säkert massa trådar om detta..men min fråga är.,när bör man starta skummaren???vänta tills bakterier kommitgång? eller direkt Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.