Gå till innehåll

Mitt Red Sea MAX 250-projekt.


ulfsa

Rekommenderade inlägg

  • Svar 539
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Blandat Mg, Ca & karbonat så nu är min nya doseringspump i drift. Känns lite lyxigt att ha den.

Klumpat till det redan med chockhöjning av Mg (150ppm på 2 timmar) och KH'n flög upp till

13.4 (!?). Tur att jag inte har några känsliga koraller i karet :)

Nu ska det bli finlir tills jag kalibrerat rätt mängder.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Blandat Mg, Ca & karbonat så nu är min nya doseringspump i drift. Känns lite lyxigt att ha den.

Klumpat till det redan med chockhöjning av Mg (150ppm på 2 timmar) och KH'n flög upp till

13.4 (!?). Tur att jag inte har några känsliga koraller i karet :)

Nu ska det bli finlir tills jag kalibrerat rätt mängder.

Nu vet jag inte vilket recept du kört efter ,men när jag körde balling blanda jag iordning 25l dunk och hade streamerpump i dunken 1dygn .Nästan omöjligt blanda genom att skaka dunkarna (tänkte om det inte löst sig ordentligt ) !

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu vet jag inte vilket recept du kört efter ,men när jag körde balling blanda jag iordning 25l dunk och hade streamerpump i dunken 1dygn .Nästan omöjligt blanda genom att skaka dunkarna (tänkte om det inte löst sig ordentligt ) !

Jag tror du har rätt, att det inte var riktigt utspätt och för högt koncentrat åkte in i karet. Jag använder Fauna marins Balling Light's recept.

Tror jag åtminstone ska köpa en extra flaska så att jag har färdigblnadat karbonat när det tar slut i pumpen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fina djur och bilder. Jag är en läppfisk människa så jag gillar din banan och pyjamas gylta mest :-)

Min banan gylta har ett svagt men synligt grönt mönster(stora gröna linjer) i ansiktet, har din något sådant? Funderar på om det kan vara så att min är en hane och honorna är helgula i ansiktet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fina djur och bilder. Jag är en läppfisk människa så jag gillar din banan och pyjamas gylta mest :-)

Min banan gylta har ett svagt men synligt grönt mönster(stora gröna linjer) i ansiktet, har din något sådant? Funderar på om det kan vara så att min är en hane och honorna är helgula i ansiktet.

Jag gillar den arten också, mycket trevliga fiskar. Min har inget grönt i ansiktet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det beror helt på hur vått eller torrt du skummar, ju våtare, desto mer i bunken, ju torrare, desto mindre. Säger kanske sig själv iofs, men det hör ju ihop med frågan. :)

Dessutom, ju våtare du skummar, desto mer transparant blir sörjan, och ju torrare, desto mörkare blir det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det beror helt på hur vått eller torrt du skummar, ju våtare, desto mer i bunken, ju torrare, desto mindre. Säger kanske sig själv iofs, men det hör ju ihop med frågan. :)

Dessutom, ju våtare du skummar, desto mer transparant blir sörjan, och ju torrare, desto mörkare blir det.

Då skummar du nog rätt så blött jag får det på ca 2 veckor, dock fastar det mycket skit i stigar röret.

Tack för svar. Som nybörjare undrar jag då vad jag behöver göra för att skumma torrare? Hur ofta tömmer / rengör ni eran skummare?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vill man skumma torrare så får du sänka skumpelaren något så att du inte får upp bubblorna över kanten hela tiden, utan att du bygger upp ett torrare skum som då och då trycks upp över kanten. Ett tvärt-om scenario skulle vara att man ökar upp pelaren så den skummar över hela tiden.

Ang pH så mäter jag endast ibland, mest vintertid då man stänger fönster och dörrar mer. På sommaren så ventilerar jag huset rätt ofta så då brukar det inte vara några problem med pH-värdet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...