Gå till innehåll

Salt till kranvatten.


Alessandro

Rekommenderade inlägg

Red sea salt är gjort för att användas med vattenledningsvatten.

Red sea coral pro är gjort för att användas med osmosvatten.

De har båda sålts några år.

Riktigt så enkelt är det inte. Vilket salt man skall använda beror på kalcium och alkaliniteten (KH) i kranvattnet. I Göteborg är det låga kalcium och alkalinitetsvärden i kranvattnet. Detta innebär att jag använder de salter som är gjorda för osmosvatten. I kranvatten med höga halter kalcium skall man istället använda det andra saltet - det som är mer av ett "fisksalt". Detta beror ju på att man måste addera kranvattnets innehålla av kalcium till det som det använda saltet har. I Stockholm tror jag att du kan göra som jag gör - ligger du under 10 - 20 mg Ca per liter så funkar det med salter som har förhöjda värden.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har sett att det finns två salter för "kranvatten"

Aquarium Systems Reef Crystal "speciell tillsats hjälper till att avgifta överskridande tungmetaller, såsom koppar vilka ofta finns i för höga nivåer i kranvatten"

Red Sea Salt "speciellt framtaget för användning i kranvatten"

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

nu var inte detta du frågade, men jag tycker absolut att du ska skaffa dig en osmos-anläggning.

känner en kille som bor i stockholm som körde utan. han fick tillslut problem med höga nitratvärden som inte ville ge sig. visade sig att vi har lite nitrat i vattnet och det hade lagrats i hans kar.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

nu var inte detta du frågade, men jag tycker absolut att du ska skaffa dig en osmos-anläggning.

känner en kille som bor i stockholm som körde utan. han fick tillslut problem med höga nitratvärden som inte ville ge sig. visade sig att vi har lite nitrat i vattnet och det hade lagrats i hans kar.

Som du påpekar - nu var inte frågan om osmos eller inte. Sen till ditt påstående - nu får du försöka förklara hur lite nitrat i ersättningsvattnet kan ackumuleras till betydligt högre nivåer i ett slutet system som ett akvarium? Gärna mattematiskt. Du kommer ju hela tiden få en spädningsfaktor vid vattenbytena. Nu förutsätter jag veckovisa vattenbyten som man bör göra.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Som du påpekar - nu var inte frågan om osmos eller inte. Sen till ditt påstående - nu får du försöka förklara hur lite nitrat i ersättningsvattnet kan ackumuleras till betydligt högre nivåer i ett slutet system som ett akvarium? Gärna mattematiskt. Du kommer ju hela tiden få en spädningsfaktor vid vattenbytena. Nu förutsätter jag veckovisa vattenbyten som man bör göra.

MVH Lasse

vet inte hela sanningen.

dock mätte han sitt vatten och det visade att han har nitrat i kranvattnet. han fick (eller hade hela tiden) problem med nitrat. när han köpte osmos så fick han ordning på det hela.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Som du påpekar - nu var inte frågan om osmos eller inte. Sen till ditt påstående - nu får du försöka förklara hur lite nitrat i ersättningsvattnet kan ackumuleras till betydligt högre nivåer i ett slutet system som ett akvarium? Gärna mattematiskt. Du kommer ju hela tiden få en spädningsfaktor vid vattenbytena. Nu förutsätter jag veckovisa vattenbyten som man bör göra.MVH Lasse
Hur kan det räknas som ett slutet system när man fyller på det vatten som avdunstar med kranvatten, det borde inte vara så svårt att öka värdera över tiden.?// Danne
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är ju inte det som tillsätts som primärt ökar, men när vattnet dunstar så ökas konsentrationen i akvariet.
Jag måste även tillägga att jag har ett handikapp i mitt resonemang.. Jag har lyckats pete i mig en halv "bag in box" så det är möjligt att allt inte känns lika logiskt imorgon ;)

Men något som är logiskt är att det nämns 2 sorters salt som är ämnade för kranvatten, alla andra sorter är till för osmosvatten, undrar varför det är så :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu hittade jag inga värden för Stockholm men här i Götet är medianen ca 1,2 mg/l. Jag fyller på i mitt stora ca 20 liter i veckan (ger ett tillskott på ca 24 mg i veckan) detta betyder att det ersatta vattnet höjer min nitrathalt (450 liter) med 0,05 mg/l veckan -> ger en höjning på ca 2,77 ppm på ett år - det kan jag leva med. Dessutom har jag under året bytt rätt mycket vatten vilket begränsar tillflödet ännu mer. 5 mg/l i kranvattnet skulle ge mig en årlig höjning på ca 13 mg/l - kan leva med det också.

Nu kan jag ju ha räknat fel förstås

MVH Lasse

EDIT: Varje tillverkare har salter som inte har förhöjda kalcium och KH-värden så det finns fler än två. På kontinenten är oftast vattnet väldigt dåligt och har bland annat höga nitrathalter så där behövs RO ibland för att dra ner tillförseln av nitrat. I Sverige har vi ofta väldigt bra dricksvatten med låga nitrathalter vilket inte påverkar men om man som många ställen i Danmark ligger på nitratvärden run 40 - 50 mg/l så blir det annorlunda men nu talade vi omlåga nitratvärden.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om man nu bortser från Osmosens solklara varande, så handlar det om att salt avsedda för kranvatten innehåller lägre nivåer av t.ex calcium och magnesium och i större utsträckning innehåller någon forma av avklorering/vattenberedningstillsats. de flesta salttillverkare har båda sorterna

Salter framställda för osmosblandning har förhöjda halter av t.ex Ca och Mg och saknar (åtminstone till större del) vattenberedningstillsatser - den enda negativa sida jag ser med att andvända "osmos-salt" till kranvatten+beredningsmedel är att Ca och MG nivåer blir höga, saltet tenderar ibland att fälla ut och bli svårlöst och grumligt - vilket brukar ge sig efter några dagar.

du kan ju undvika de salter som har kraftigt förhöjda ca nivåer typ red sea coral pro och välja t.ex Tropic marin eller aquarium systems eller liknande som ligger på mer "normala" nivåer

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu hittade jag inga värden för Stockholm men här i Götet är medianen ca 1,2 mg/l. Jag fyller på i mitt stora ca 20 liter i veckan (ger ett tillskott på ca 24 mg i veckan) detta betyder att det ersatta vattnet höjer min nitrathalt (450 liter) med 0,05 mg/l veckan -> ger en höjning på ca 2,77 ppm på ett år - det kan jag leva med. Dessutom har jag under året bytt rätt mycket vatten vilket begränsar tillflödet ännu mer. 5 mg/l i kranvattnet skulle ge mig en årlig höjning på ca 13 mg/l - kan leva med det också.

Nu kan jag ju ha räknat fel förstås

MVH Lasse

EDIT: Varje tillverkare har salter som inte har förhöjda kalcium och KH-värden så det finns fler än två. På kontinenten är oftast vattnet väldigt dåligt och har bland annat höga nitrathalter så där behövs RO ibland för att dra ner tillförseln av nitrat. I Sverige har vi ofta väldigt bra dricksvatten med låga nitrathalter vilket inte påverkar men om man som många ställen i Danmark ligger på nitratvärden run 40 - 50 mg/l så blir det annorlunda men nu talade vi omlåga nitratvärden.

funderar så här: om jag har tillskott på nitrat genom foder och sedan inte tillsätter ett nitratfritt vatten, så kommer ju nitraten öka i jämförelse om jag hade haft ett nitratfritt vatten. detta medför då att stora vattenbyten inte hjälper i samma utsträckning som det hade gjort med osmosvatten. dock förutsätter detta att det är mycket nitrat i vattnet, så det kanske inte håller ändå ! :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den levande stenen i karet borde väl ha någon form av nitrifikationsfunktion väl? Isf borde man inte få ett ökande nitratvärde. Mycket fisk, liten eller dålig skummare i samband med inga eller allt för sällan gjorda vattenbyten kan ge stigande nitratvärden kan jag tycka.

Men nitrat i foder, är det inte fosfat man brukar få en höjning av?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det här med olika salter kan kännas som en djungel ibland. Det vore trevligt om någon som är insatt i ämnet kunde skapa en lista på alla salter på den svenska marknaden där det framgår vilket som är avsett för kranvatten och osmosvatten. Det framgår sällan i Webshopparna vilket som är avsett till vad.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...