Gå till innehåll

Tillsatser. Blir inte klok på vad som är bäst


Richme

Rekommenderade inlägg

Jag blir inte riktigt klok på vad som är bäst att använda som tillsatser.

Dubbelbuffert höjer ju KH och stabiliserar Ph, men det gör ju också ”Kalkvatten” som också höjer Ca.

Sedan finns färdiga produkter 1 flaska nr1, höjer Ca och Mg och 1 flaska nr2 höjer Kh och Ph, skall tillsättas efter varandra lika mycket.

Jag har en doseringspump med 3 pumpar. Vad rekommenderar ni att man skall tillföra?

Richard

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har du tre pumpar rekommenderar jag ballingmetoden (sök på balling).

Rena salter, där man tillsätter Ca,KH, Mg på varsin pump.

Det blir vääääldigt mkt billigare än färdiga blandningar.

Förutsatt att du faktiskt har en åtgång av ovan nämda. Har du inte mkt stenkoraller/tillväxt räcker de ibland med endast vattenbyten och nån enstaka tillsats då och då (manuellt).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Natriumvätekarbonat är väl vanlig bikarbonat som finns i livsmedelsaffären, men resten vet jag inte ens var jag skall börja leta efter någonstans här. Var köper man t ex Kalciumkloriddihydrat, Magnesiumsulfat, Magnesiumklorid, samt NaCl i Sverige någonstans?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Natriumvätekarbonat är väl vanlig bikarbonat som finns i livsmedelsaffären, men resten vet jag inte ens var jag skall börja leta efter någonstans här. Var köper man t ex Kalciumkloriddihydrat, Magnesiumsulfat, Magnesiumklorid, samt NaCl i Sverige någonstans?

Jag köper av bioted.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

CaCl2 2H2O = Kalciumkloriddihydrat, MgSO4=Magnesiumsulfat, MgCl2 6H2O = magnesiumklorid (hexahydrat) NaCl= Natriumklorid = vanligt koksalt

Med hjälp av de kemiska beteckningarna skall du kunna få tag på grejerna där du befinner dig.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Inte alla som tänker på att du befinner dig i Thailand. :)

Hör med folket i Bangkok om var de köper sina pulver, måste vara någon där som kör med balling.

Nej kanske skall nämna det när jag skriver något här.

Har lagt in en fråga på SiamReef på Thailändska, men efter 24 timmar inget svar....

Man är här mycket restriktiv när det gäller vissa inköp av tex kemikalier.Man måste ha en licens för att handla. Ett exempel. I Sverige kan man i vilken ICA som helst köpa Ättika i olika styrkor tom Ättikssyra i, tror jag, upp till 24 %. Här max 5 %. Vill man ha högre koncentration, kan man inte köpa det som privatperson utan bara företag med en licens. Att man sedan inte får handla öl, vin och sprit mellan 14.00 - 17.00 är en annan historia......

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

CaCl2 2H2O = Kalciumkloriddihydrat, MgSO4=Magnesiumsulfat, MgCl2 6H2O = magnesiumklorid (hexahydrat) NaCl= Natriumklorid = vanligt koksalt

Med hjälp av de kemiska beteckningarna skall du kunna få tag på grejerna där du befinner dig.

MVH Lasse

För att ge en liten uppdatering hur "lätt" det är att köpa kemikalier här i Thailand.

Min kompis här, Thai, lyckades få reda på ett företag som säljer dessa kemikalier. Dom säger så:

1. Dom säljer bara till företag. (OK, jag har ett företag registrerat här, så det bör funka.)

2. Företaget måste ha ingett årsredovisning och betalt skatt de senaste 3 åren ( det kravet uppfyller mitt företag också)

3. Dom skall ha kopia på en anställds ID kort. ( Min kompis kan bli anställd....)

4. Kopia på bolagsordning och företagets registreringsbevis ( kan vi ordna. Kopia stämplat och signerat av firmatecknare.)

5. Dom säljer inte till utlänningar. ( Således inte till mig)

6. Efter kontroll får vi reda på hur mycket vi får köpa av de aktuella kemikalierna. Får inte skickas med Post, speciell transport från Bangkok

6. Priset är sek 7.- för 350 gr.

Man skulle kunna tro att man kan göra bomber av dessa kemikalier.....det kan man väl inte, Lasse, eller......

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...
CaCl2 2H2O = Kalciumkloriddihydrat, MgSO4=Magnesiumsulfat, MgCl2 6H2O = magnesiumklorid (hexahydrat) NaCl= Natriumklorid = vanligt koksalt

Med hjälp av de kemiska beteckningarna skall du kunna få tag på grejerna där du befinner dig.

MVH Lasse

Nu har jag äntligen fått tag på de tre kemikalierna och enl Henriks Saltvattenskemi blandat magnesiumet, sulfat och klorid, med Kalcium, men får en mjölkaktig vätska. Skall det se ut så?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fö.

Man skulle kunna tro att man kan göra bomber av dessa kemikalier.....det kan man väl inte, Lasse, eller......

Nä inte vad jag vet - men beställa aldrig kaliumnitrat - då får du hembesök :)

MVH Lasse

Vad använder du för vatten vid blandningen?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det som jag har köpt via grossist i Bangkok, är Calcium Chloride CaCl2 2 H2o, Magnesium Chloride Hexahydrate MgCl2 6H2o, MagnesiumSulfrate MgO4 S, blandat i RO vatten enl Henriks recept. Blir en vitaktig fällning. Samtliga kemikalier tillverkade i utlandet och sk. Laboratory Grade. Kostade här, som Engelsmännen säger " an arm and a leg"

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gör så här. blanda först lite calciumklorid i ditt vatten (skala ner så slipper du slösa så mycket). det skall bli klart och genomskinnligt efter några minuter - om inte så har du karbonater i ditt blandvatten. Väg motsvarande mängd (enligt recept men ner skalat) och blanda in nästa pulver osv. se i vilket läge du får utfällningarna.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det troliga är att att du fått en utfällning av kalciumkarbonat så din beräknade kalciumhalt stämmer nog inte - men det är ju troligtvis inte någon giftig blandning du har åstadkommit. det är väl bara att kontrollera dina värden när du kör.

Bara för säkerhets skull - du har väl inte blandat in någon bikarbonat i den lösningen där du fick fällning (eller haft det i kärlet innan)

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...