Hoyt Postat 30 april 2012 Postat 30 april 2012 Jag har precis påbörjat 600liters projekt, helt ny inom saltvärlden.Men det jag undrar är:Vad för skummare krävs för ett kar på 600l, ska ha tekniken i en sump.tacksam för svarmvh.mackan Citera
Ted-m Postat 1 maj 2012 Postat 1 maj 2012 Bubble Magnus skummarn jag har till mitt 900 tycker jag är bra finns på Fish-street Citera
Laggeman Postat 1 maj 2012 Postat 1 maj 2012 Bubble Magnus skummarn jag har till mitt 900 tycker jag är bra finns på Fish-streetVilken är det då? Jag själv skulle rekommendera en Bubble Magus NAC 7, den hade jag tills för ett tag sedan, den fungerade riktigt bra, var lätt att ta isär, tog upp liten yta i sumpen och kändes rätt bra kvalitetsmässigt.Jag kör idag en annan modell, men fortfarande en Bubble Magus och är nöjd med den också. Citera
Hoyt Postat 2 maj 2012 Författare Postat 2 maj 2012 Ok, bubble Mange it is, tack för svar.Iom att ni verkar ha grejorna klart för er, kanske ni vågar er på att rekommendera en uvc till samma kar också?Med bristande tålamod att läsa om olika märken så tycker jag det är lättare att gå på andras erfarenhet och sen lära av misstag Citera
Laggeman Postat 2 maj 2012 Postat 2 maj 2012 Ett Deltec 39W, eller 2st 20W i serie ifall du hittar detta begagnat, kanske? Citera
Hoyt Postat 2 maj 2012 Författare Postat 2 maj 2012 Snabba konkreta puckar, de uppskattas. Då har jag nått att gå på nu. Tack! Citera
Ted-m Postat 2 maj 2012 Postat 2 maj 2012 Vilken är det då? Jag själv skulle rekommendera en Bubble Magus NAC 7, den hade jag tills för ett tag sedan, den fungerade riktigt bra, var lätt att ta isär, tog upp liten yta i sumpen och kändes rätt bra kvalitetsmässigt.Jag kör idag en annan modell, men fortfarande en Bubble Magus och är nöjd med den också. Ja kan ju va bra att veta det är en BM200P Citera
Reuben Postat 2 maj 2012 Postat 2 maj 2012 Ok, bubble Mange it is, tack för svar.Iom att ni verkar ha grejorna klart för er, kanske ni vågar er på att rekommendera en uvc till samma kar också?Med bristande tålamod att läsa om olika märken så tycker jag det är lättare att gå på andras erfarenhet och sen lära av misstag Tycker dock att UVC är ganska överskattat, med bra vattenvärden säkrar du dig mot det mesta. Har du plats under karet satsa på en karantän istället så försäkrar dig dig mot fler sjukdomar. Citera
Hoyt Postat 2 maj 2012 Författare Postat 2 maj 2012 Men karantän är väl mest till för nyköpta filurer för att kolla deras skick nån vecka, uvc håller ju en del saker borta kontinuerligt, eller använder man karantänkaret till nått annat, ev flytta över någon som mår apa. Citera
Hoyt Postat 2 maj 2012 Författare Postat 2 maj 2012 Trodde uvc va jäkligt bra, men de e kanske överskattat som du säger Citera
Laggeman Postat 2 maj 2012 Postat 2 maj 2012 Beroende på vad för fisk du ska köpa så är UVC att föredra framför ett karantänskar.Vissa som har känsliga kirurger får köra UVC dygnet runt, andra klarar sig fint utan. Citera
Hoyt Postat 2 maj 2012 Författare Postat 2 maj 2012 Ok, ja jag hade väl tänkt att ha karantäns kar oavsett för att försäkra mej för missöden, ok så du rekommenderar att man kör med uvc, tänkte ju ha rätt mycket olika fisk såsom kirurg osv. Citera
Reuben Postat 2 maj 2012 Postat 2 maj 2012 Det mesta klarar sig bra utan UVC, vissa fiskar kan vara lite känsliga om man pillar och ändrar mycket i karet. Men med stabila värden skall det inte vara något att oroa sig för.Detta är dock bara så jag uppfattar det, finns många som svär vid UVC och att deras fiskar "börjar dö" direkt när de stänger av det... Dock anser jag att felet ligger någon annanstans om detta är fallet. Citera
Hoyt Postat 2 maj 2012 Författare Postat 2 maj 2012 Har uvc:n nån "synlig" effekt på vattenvärden eller tar de bara bort eventuella parasiter, finns det nått som är negativt att ha uvc tycker du, förutom en extra kostnad? Citera
Laggeman Postat 2 maj 2012 Postat 2 maj 2012 Dock anser jag att felet ligger någon annanstans om detta är fallet. I fisken då kanske? Eftersom det ofta drabbar ett antal sorters fisk, tex vitbröstad kirurg, Hepatus-kirurg, Achilles-kirurg och ett par till lite mer känsliga, så borde ju då felet ligga i fisken, eftersom dessa drabbas, oavsett i vilket kar och hos vilken ägare de än är hos. Citera
Alexraptor Postat 2 maj 2012 Postat 2 maj 2012 Sen måste man ju också tänka på att UVC inte ser nån skillnad på vad det filtrerar, så man förlorar ju också en massa bra saker samtidigt, som olika typer av plankton osv. Citera
Reuben Postat 2 maj 2012 Postat 2 maj 2012 I fisken då kanske? Eftersom det ofta drabbar ett antal sorters fisk, tex vitbröstad kirurg, Hepatus-kirurg, Achilles-kirurg och ett par till lite mer känsliga, så borde ju då felet ligga i fisken, eftersom dessa drabbas, oavsett i vilket kar och hos vilken ägare de än är hos.Syftar mer på att man har ett annat problem om antalet parasiter stiger så mycket på bara en dag så det stressar fisken tillräckligt för att deras hinnor inte kan hålla borta dem längre.Jag kan förstå om det var att det tog 2-3 veckor för fiskarna att få tex. vita prick men folk skriver ofta att det händer på en dag eller två. Har man så mycket parasiter i vattnet att man måste köra UVC anser jag att något är fel och man bör överväga ozon vilket kommer åt allt (t.o.m sånnt som sitter i stenar) och inte bara sakerna i vattekollumen. Citera
Laggeman Postat 2 maj 2012 Postat 2 maj 2012 Parasiterna kan ligga latent i fisken och bryta ut vid tillförsel av ny fisk, ny inredning, ommöblering eller andra moment som "stressar" fisken. Det behöver alltså inte komma varje dag eller vid varje av dessa tillfällen. Jag har själv haft vita prick på en vitbröstad kirurg som inte fick prick när jag satte den i mitt kar, men däremot ett halvår senare när jag skulle byta kar. Då fick den prick och gick bort på kort tid. Jag hade själv inget UVC och kan inte säga att den hade överlevt om jag haft det, men jag tror att den hade kunnat överleva om jag hade haft det.Med tanke på alla de som skriver att de har klarat av svåra (känsliga) kirurger pga UVC så är det bättre att ha ett UVC hemma om man bestämmer sig för att skaffa dessa fiskar. Citera
Reuben Postat 2 maj 2012 Postat 2 maj 2012 Säger inte att man inte _skall ha_ en UVC, däremot tycker jag inte det är något man behöver köpa innan man har någon känslig fisk eller innan man ens fyllt karet för den delen. Citera
turboadde Postat 2 maj 2012 Postat 2 maj 2012 Har man inga krävande fiskar som kirurger och det så tycker jag med att man kan vänta att köpa det. men har man känsliga kirurger så tycker jag man ska satsa på ett UVC. Det är ett bra hjälpmedel behövs inte mycket ibland för prick. Kan räcka med att introducera en ny fisk bara.Tycker att säga att man har fel i akvariet för att dom får prick och måste använda uvc är som att säga att man gör fel om man måste köra zeovit för att få fram färgerna på korallerna. Det är ett bra hjälpmedel helt enkelt.Själv kör jag ozone nu istället och tycker det är mycket effektivare än uvc, plus att man får lite klarare vatten fast man kör på väldigt låg dos. Har dock slutat med det i ena karet då jag kör zeovit där och kör då bara när det behövs. Citera
Maglofster Postat 2 maj 2012 Postat 2 maj 2012 Jag har också hållit mig till ozon och är väldigt nöjd med det. Citera
Hoyt Postat 2 maj 2012 Författare Postat 2 maj 2012 Ok intressant diskussion, dock klyven men de är ett tag till dess, men har uvc någon konkret negativ sida, att det tar bort något speciellt ämne eller dödar något som är bra för vattenbalansen? För finns det bara positiv sida med det så är det ju egentligen bara ekonomin som sätter gränsen. Citera
Spooky Postat 4 maj 2012 Postat 4 maj 2012 Uvc dödar alla bakterier som passerar, dessutom värmer det vattnet ganska mycket.Jag, liksom många andra, tycker bättre om ozon. Det har i min mening fler positiva effekter än uvc. Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.