Gå till innehåll

Vad för skummare krävs (rekomenderas)?


Hoyt

Rekommenderade inlägg

Bubble Magnus skummarn jag har till mitt 900 tycker jag är bra finns på Fish-street

Vilken är det då? :)

Jag själv skulle rekommendera en Bubble Magus NAC 7, den hade jag tills för ett tag sedan, den fungerade riktigt bra, var lätt att ta isär, tog upp liten yta i sumpen och kändes rätt bra kvalitetsmässigt.

Jag kör idag en annan modell, men fortfarande en Bubble Magus och är nöjd med den också. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok, bubble Mange it is, tack för svar.

Iom att ni verkar ha grejorna klart för er, kanske ni vågar er på att rekommendera en uvc till samma kar också?

Med bristande tålamod att läsa om olika märken så tycker jag det är lättare att gå på andras erfarenhet och sen lära av misstag :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vilken är det då? :)

Jag själv skulle rekommendera en Bubble Magus NAC 7, den hade jag tills för ett tag sedan, den fungerade riktigt bra, var lätt att ta isär, tog upp liten yta i sumpen och kändes rätt bra kvalitetsmässigt.

Jag kör idag en annan modell, men fortfarande en Bubble Magus och är nöjd med den också. :)

Ja kan ju va bra att veta det är en BM200P

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok, bubble Mange it is, tack för svar.

Iom att ni verkar ha grejorna klart för er, kanske ni vågar er på att rekommendera en uvc till samma kar också?

Med bristande tålamod att läsa om olika märken så tycker jag det är lättare att gå på andras erfarenhet och sen lära av misstag :)

Tycker dock att UVC är ganska överskattat, med bra vattenvärden säkrar du dig mot det mesta. Har du plats under karet satsa på en karantän istället så försäkrar dig dig mot fler sjukdomar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Men karantän är väl mest till för nyköpta filurer för att kolla deras skick nån vecka, uvc håller ju en del saker borta kontinuerligt, eller använder man karantänkaret till nått annat, ev flytta över någon som mår apa.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok, ja jag hade väl tänkt att ha karantäns kar oavsett för att försäkra mej för missöden, ok så du rekommenderar att man kör med uvc, tänkte ju ha rätt mycket olika fisk såsom kirurg osv.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det mesta klarar sig bra utan UVC, vissa fiskar kan vara lite känsliga om man pillar och ändrar mycket i karet. Men med stabila värden skall det inte vara något att oroa sig för.

Detta är dock bara så jag uppfattar det, finns många som svär vid UVC och att deras fiskar "börjar dö" direkt när de stänger av det... Dock anser jag att felet ligger någon annanstans om detta är fallet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Dock anser jag att felet ligger någon annanstans om detta är fallet.

I fisken då kanske? Eftersom det ofta drabbar ett antal sorters fisk, tex vitbröstad kirurg, Hepatus-kirurg, Achilles-kirurg och ett par till lite mer känsliga, så borde ju då felet ligga i fisken, eftersom dessa drabbas, oavsett i vilket kar och hos vilken ägare de än är hos.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

I fisken då kanske? Eftersom det ofta drabbar ett antal sorters fisk, tex vitbröstad kirurg, Hepatus-kirurg, Achilles-kirurg och ett par till lite mer känsliga, så borde ju då felet ligga i fisken, eftersom dessa drabbas, oavsett i vilket kar och hos vilken ägare de än är hos.

Syftar mer på att man har ett annat problem om antalet parasiter stiger så mycket på bara en dag så det stressar fisken tillräckligt för att deras hinnor inte kan hålla borta dem längre.

Jag kan förstå om det var att det tog 2-3 veckor för fiskarna att få tex. vita prick men folk skriver ofta att det händer på en dag eller två. Har man så mycket parasiter i vattnet att man måste köra UVC anser jag att något är fel och man bör överväga ozon vilket kommer åt allt (t.o.m sånnt som sitter i stenar) och inte bara sakerna i vattekollumen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Parasiterna kan ligga latent i fisken och bryta ut vid tillförsel av ny fisk, ny inredning, ommöblering eller andra moment som "stressar" fisken. Det behöver alltså inte komma varje dag eller vid varje av dessa tillfällen. Jag har själv haft vita prick på en vitbröstad kirurg som inte fick prick när jag satte den i mitt kar, men däremot ett halvår senare när jag skulle byta kar. Då fick den prick och gick bort på kort tid. Jag hade själv inget UVC och kan inte säga att den hade överlevt om jag haft det, men jag tror att den hade kunnat överleva om jag hade haft det.

Med tanke på alla de som skriver att de har klarat av svåra (känsliga) kirurger pga UVC så är det bättre att ha ett UVC hemma om man bestämmer sig för att skaffa dessa fiskar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har man inga krävande fiskar som kirurger och det så tycker jag med att man kan vänta att köpa det.

men har man känsliga kirurger så tycker jag man ska satsa på ett UVC. Det är ett bra hjälpmedel behövs inte mycket ibland för prick. Kan räcka med att introducera en ny fisk bara.

Tycker att säga att man har fel i akvariet för att dom får prick och måste använda uvc är som att säga att man gör fel om man måste köra zeovit för att få fram färgerna på korallerna. Det är ett bra hjälpmedel helt enkelt.

Själv kör jag ozone nu istället och tycker det är mycket effektivare än uvc, plus att man får lite klarare vatten fast man kör på väldigt låg dos. Har dock slutat med det i ena karet då jag kör zeovit där och kör då bara när det behövs.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok intressant diskussion, dock klyven men de är ett tag till dess, men har uvc någon konkret negativ sida, att det tar bort något speciellt ämne eller dödar något som är bra för vattenbalansen? För finns det bara positiv sida med det så är det ju egentligen bara ekonomin som sätter gränsen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...