Gå till innehåll

HJÄLP!!!! Vad är det som händer med min leucosternon?


Rekommenderade inlägg

Vad är det som händer, fisken mådde kanon för ett par timmar sedan och titta nu....

Det är som om hela fisken flagar, vad är det som händer?

Alla andra fiskarna ser ut som de ska, har inte hunnit kolla värden i vattnet än men i går kollade jag kh o det låg på 8.

post-5391-1446892548699_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skulle ev tro att det är någon form av prick, tycker jag känner igen liknande symtom, som slog ut i princip alla mina "dyra" och billiga fiskar, körde uvc 24/7 hela tiden, men släppt i 1 liten gobi som jag förmodar hade med sig prick, sen gick det väldigt fort!

Tråkigt som fan, men det kanske räddar resten av ditt levande!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har fiskat upp den nu, men vet inte riktigt hur jag ska göra. Har uvc och ozon. Kör ozon men kan öka på det samt sätta på mitt uvc. Frågan är om det kan rädda min kära fisk om den får gå kvar i karet? Har ett 13l som jag kan släppa ned den i men där kan jag inte behandla pricken med ozon eller uvc och då känns det som om jag släpper ned den i dödens balja. Rådlös som f-n

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tyvärr så tror jag att det är ett tråkigt läge du befinner dig i, men förmodar att du har rätt så många andra fiskar som du vill ha i liv, så på med uvcn på max ev höja ozonen lite, så förhoppningsvis så slipper fler fiskar ev få några parasiter!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ser den lika illa ut på andra sidan? Är lite svårt att avgöra vad som är prickar på fisken och vad som är algprickar på rutan.... skadan ser ju nästan lite mekanisk ut som om den fastnat i pump.

Precis min tanke, ser ut som någon gott loss på den med en osthyvel. Har du blottade rotorblad på dina streamers? Ingen sten som har rasat och klämt stackarn?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har mycket svårt att tänka mig att det är ett parasitangrepp när det gått så fruktansvärt fort och bara den fisken är drabbad. Jag kan inte se några "prickar" på fenorna heller. Finns det några prickar där? Jag tycker det ser ut som om det är mekaniska skador - att den kilat fast sig under något och kämpat för att komma loss och därmed skadat slemskiktet men jag vet inte. Skulle nog göra som Stig föreslår idag och om den lever i morgon använda hinkmetroden några dagar för säkerhets skull. (hinkmetoden = flytta fisken varje dag till en ny hink med nytt saltvatten och rengjord hink).

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det jag kan läsa av fisken är att den fått en mekanisk skada, och omedelbart därefter fått vad jag brukar kalla för stressprick. Det viktigaste i detta läget bör vara att skydda/rädda den totala besättningen. Jag håller med om att fisken bör flyttas över i något annat kar om det finns ett sådant tillgängligt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det konstiga är att den har skadan på båda sidorna. Det gick otroligt fort, jag kan inte se ngn vält sten och den bör inte ha suttit fast i ngn streamer då borde det vell bara vara på ena sidan. Om det är mekaniskt så kanske den har varit fastkilad mellan ett par stenar.

Jag kan inte se så många prickar på den.

Jag har dragit igång en gammal sump och lånat lite vatten, hade inget färdigt själv nu håller jag på att värma upp vattnet sedan får den gå själv i sumpen så får vi se vad som händer. Funderar på om jag ska montera över mitt uvc från stora karet.

Fisken har aptit och simmar väl men kipade en del med munnen.

Jag hoppas verkligen att denna fisken klarar sig, det är min favorit och en underbar fisk i min besättning.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har ingen anemon i akvariet

Benny

Har du en anemon i karet den kan ha fastnat i?

Jag hade en kopparbandad pincett förut som såg väldigt illa tilltagen ut då den fastnat i min anemon, sen gick den inte att rädda. Hoppas du klarar dig bättre med din!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fisken dog i natt skadorna såg likadana ut som i går ingen form av förändring. Alla andra fiskar verkar må bra o jag kan inte se några angrepp på dem av något slag.

Trist som tusan, detta var tredje försöket med leucosternon men alla försök verkar sluta med ngn form av katastrof. :(

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack Adde, det blir nog en ny så småningom bara jag hittar rätt ex. Denna köpte jag privat o den var riktigt fin.

Tråkigt! Har haft förvånansvärt bra tur med min egna. Men jag köpte min privat och den var tjock och fin. Har aldrig sett prick på den heller. Hoppas du hittar en ny!

Sent from my iPhone 4 using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...