Gå till innehåll

TDS-mätare?


Fiffe

Rekommenderade inlägg

TDS mätare verkar vara populära i staterna för att mäta kvalitén på osmosvattnet, men sällan man hör talas om det i Sverige.

Är det något att ha?

Jag har egen brunn och är lite orolig att min osmosanläggning kanske inte pallar med, så en indikator på när det är dags att byta filter hade kännts tryggt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag satte in en för att se att anläggningen gör vad den ska sedan är det ju bra att få en indikation när det är dax att byta filter.

Den visar 111-145 ppm på ingivaren och 000 på utgående givare så man kan säga att osmosen och silikatfiltret gör vad det ska.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det normala (standarden) är i Sverige att mäta konduktiviteten (ledningsförmågan). Nuvarande enhet är SI-enheten mS/m (egentligen S/m, men för att få mer lätthanterliga värden används mS/m), medan den äldre metoden använde sig av µS/cm. 1 mS/m = 10 µS/cm

Destillerat vatten brukar ha 7-20 µS/cm -> 0,007 - 0,02 mS/cm -> 0,7 - 2 mS/m

Ett sätt att mäta vattens renhet har på senare tid blivit TDS = Total Dissolved Solids vilket mäts i ppm och 1 ppm motsvarar ca 2 µS/cm -> 0,002 mS/cm -> 0,2 mS/m vilket ger ca 3,5 - 10 ppm för destillerat vatten om jag nu räknat rätt.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Tror att 001 är så ytterst lite så det inte gör någon skillnad, oftast så kör man silikat som det sista i ledet, så tds mätaren mäter inte det vattnet som lämnar silikat filtret! Ligger den på 001 så tycker jag nog allt att det är bra!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad har du för värde efter osmosen men före silikatfiltret?

Mätaren visade 001 idag också.

Flyttade proben till innan silikatfiltret och drog igång osmosen som varit avstängd ett tag.

Visade 014 till en början. Kollade efter 20 minuter och det låg på 002. Nu efter en timme pendlar det mellan 002 och 001 :-P

Algproblemen har nu även eskalerat i vad som ser ut som kiselalger, tjocka lager i sanden, och slemmiga hinnor av bakterier och luftbubblor.

Försöker suga ut så mkt jag kan men vatetnbyten verkar bara sätta extra fart på det hela. Har testat olika spannar av samma salt (Coral Pro) så har svårt att tro att det skulle vara saltet.

Utöver färskvatten tillför jag endast balling och typ en halv kub (sköljd) bit fryst artemia om dagen.

I sumpen har jag biopellets, massa LS och kol.

Det kan bara vara färskvattnet som är boven!? Stenen borde väl inte börja läcka fosfat efter över ett år? Några andra källor kan jag inte komma på.

Jag har egen brunn, gott om åker runt huset och en å 150m från brunnen. Men 001 ppm känns ju väldigt lågt.

Jag mäter ingen fosfat med Hannan checkern och Saliferts nitratttest färgar ytterst svagt rosa.

Blir galen på detta. Karet ser ut som skit.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En osmos fungerar så att den har en plastfilm med mycket stor yta (30 m x 25 cm om jag minns rätt) lindat i filtret. Denna plastfilm har en massa små hål, så små att bara vattenmolekyler skall kunna passera igenom. Men att göra så små hål är inte lätt så en del av dem blir för stora. Det gör att en del större molekyler läcker igenom. Ditt filter läcker ytterst ungefär 1/147 av det du har i vattnet in. ( Siffran är ytterst ungefärlig då olika ämnen ger olika hög TDS i mätaren.) Det är ett mycket bra värde. (Jag brukar byta osmos vid 10/200 här hemma.)

Men tillbaka till de små hålen. De finns ju där även när filtret inte används så det läcker alltid ämnen genom filtret. Det betyder att med tiden blir det samma TDS på båda sidor av membranet. Det fiktiva trycket som "driver" molekyler genom filtret kallas osmotiskt tryck. (Det finns bättre förklaringar på detta men knappast kortare). Det är detta som gör att när du startar osmosen får du högre TDS första litern. Om du har ett silikatfilter efter osmosen tar det hand om detta.

Om du har osmosvatten stående i ett öppet kärl tar vattnet upp koldioxid ur luften. Denna omvandlas i vattnet till vätejoner och bikarbonatjoner som leder ström. Därför stiger TDS lite i ett öppet kärl. Man kan också med lite tricks mäta att pH sjunker. Upptagningen är så liten att den spelar ingen roll när vi blandar salt i. (TDS 67000?)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok Stig, tack för dina kloka ord :-)

Jag nästan samma värde före och efter silikatfiltret vilket känns skumt. 002->001

Jag kör min osmos kopplad på en magnetventil kopplad tillen flottör så den drar igpåg automatiskt när nivån börjar bli låg. Detta innebär att den startar ganska ofta i korta intervaller.

Innebär detta att silikatfiltret får jobba onödigt mkt då det varje start kommer en batch extra smutsigt vatten, och blir mättat snabbare? Kanske borde sätta ett timerrelä så filtret iaf får jobba någon timme varje gång?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Låter du en hink vatten stå ett dygn visar TDS:en antagligen 004. Så värde under 1 är nog svårt att få. En timer till osmosen är alltid bra att ha. Det är försäkringen mot översvämning ifall nivågivaren hänger sig. Att sedan silikatfiltret får jobba mindre är bara strösslet på glassen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ditt värde är bra om det är rätt. Det finns alltid fosfor och kväve att få tag på i ett kar om fel alger/bakterier får fotfäste. Jag är 99 % säker på att ditt problem inte beror på ditt ersättningsvatten. Vägen att gå är suga upp och störa alg/bakteriemattorna så mycket som möjligt. Om du har 0 i nitrat så skulle jag personligen välja att lägga i ca 2 - 3 ppm per dag under en fjortondagsperiod.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lite nitrat finns det. <5 ppm.

Hade ganska mkt högre för ett tag sedan, tog då bort fosfatremovern för att göda pelletsen, så sjönk nitraten ganska snabbt.

Tycker bara att jag suger ut så sjukt mkt alger varje gång, men efter en vecka är det lika mkt igen, man tycker ju näringen borde ta slut någon gång.

Pelletsen hinner väl inte med när det väl kommer ny näring helt enkelt. ATS kanske är effektivare men verkar så bökigt.

Får fortsätta med vattenbyten, ska försöka göra det lite oftare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fyllde precis på med en halv dl till. Så det är väl 1½ totalt nu.

Tycker att mer inte ska behövas då jag har så pass lite fisk och ingen överskottsfosfat, är livrädd för att överdosera kolkälla.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle satsa på att suga varje dag. Se så här: En alg/bakteriecell förökar/delar sig varje timma. Efter 1 timmar finns det 2 celler, efter 2 timmar finns det 4 celler, efter 3 timmar så finns det 8 celler, efter 4 timmar finns det 16 celler, efter 5 timmar finns det 32 celler, efter 6 timmar finns det 64 celler, efter 7 timmar fins det 128 celler ...... efter 24 timmar finns det 16 777 216 celler. ju större biomassa - desto större tillväxt. Minska biomassan så mycket som möjligt så ofta som möjligt så ger du "snällare" organismer en möjlighet att växa till och etablera sig.

MVH Lasse

Hade du lika mycket problem när du låg högre i nitrat?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tror inte du behöver stressa på nåt sätt över dina värden, allting ser bra ut, att du har 1ppm i TDS jämfört med 0ppm för de flesta är kan ju även vara en kalibreringsfråga, speciellt det faktum att du har 1-2 direkt efter osmosen visar att filtret är i väldigt gott skick, min visar ca 4 efter osmosen, och 0 efter silikatfiltret, men man får ju även tänka på att jag kan ha 0.48 och du 0.52ppm i TDS och avrundning gör att det ser ut som stor skillnad, 0-1 skulle jag inte bry mig det minsta om, det är först när värdena börjar sticka iväg man behöver börja fundera på nåt. Silikatfiltret tror jag inte du behöver oroa dig för att det får ta lite extra i början, det kommer att hålla länge ändå, jag behöver byta med 1-2års mellanrum och som sagt jag har lite högre TDS efter osmosen än du... Sen spelar det ju såklart roll hur mycket osmosvatten man tillverkar hur länge det håller...

Saltet, nja, jag skulle iofs testa nåt annat salt, för salt tillverkat av torkat havssalt kan helt klart ha näring i sig, även om tillverkarna säger motsattsen, jag använde D-D H2Ocean Pro (som tillverkas på samma fabrik) ett tag, och hade en del fosfat när jag mätte det, och när mitt fosfat var väldigt lågt kunde jag se en positiv effekt på koraller när jag tog i saltet, speciellt på gröna färger, som har en tendens att gå mot blekgult när fosfaten börjar bli riktigt låg, nån dag efter att man tog i saltet så kunde man se att de blev mycket friskare gröna, nåt som inte skett med övriga salter jag använt....

Sen tror jag inte det är hela historien, såna mängder näring får du inte i genom saltet att det ger algproblem...

Men du skriver att filtret är helt nytt, har du mätt upp det gamla? det kan ju läckt igenom en del, som i sin tur lagrats i inredning med mera, sen ska man inte tro att det är helt logiskt med alla näringsvärden och så i karen, en del kan ha höga näringsvärden utan algproblem, sen rätt vad det är så sker det nåt med balansen i karet och det blir en explosion av alger... Det är fruktansvärt frustrerande med alger som man inte förstår var de kommer ifrån, det är därför många som hållt på länge säger att de är nybörjare, det är ju att när man hållt på ett tag så har akvarierna en tendens att visa en att allt man trodde man förstod inte betyder ett skvatt när väl ekosystemet hamnar lite ur balans, och då är det bara att hålla i sig och hoppas man kan klura ut vad det beror på, men det är oftast nån liten parameter som gör att det blir stora svängningar i karet som efter ett tag kan lösa sig själv, med LITE hjälp av dig, det viktiga man inte ska göra är göra massa panikåtgärder.

Edit: fick lite telfonsamtal så mitt svar drog ut på tiden så du har fått massa bra tips, och håller helt med Lasse, vattenbyten och utsugning är det som kommer göra skillnad.. Det du gör är ju egentligen genom att suga ut oönskade organismer är att skapa ett konstgjort betartryck på just de organismer du inte vill ha, vilket ger de du vill ha en fördel i ekosystemet, så de får en chans att ta över...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...