Tomacee83 Postat 21 maj 2012 Postat 21 maj 2012 Hej, jag har ett litet problem med mina sammetsclowner.Har haft en sammetsclown som gått ensam i en anemon i ett halvår, sen köpte ja ett sällskap till den och dom börja bråka direkt och den nya clownen blev totalt sönderslagen och sliten.Jag fångade den och lät den leva i ett annat akvarium i nån månad tills båda clownerna såg fina ut igen.Då stoppade jag i den nya clownen i en plaspåse som jag satte i nära den andra clownen, tänkte att dom skulle få se varann och om dom skulle hata varann igen så kunde dom inte skada varann iallafall.Men dom verkade inte bry sig så mkt. Så jag släppte i den nya clownen igen. Dom gick på varann igen men denna gången efter en stund så körde den nya clownen bort den gamla från dennes anemon.2 dagar senare såg jag den gamla clownen och den såg riktigt sliten ut. Jag fånagde den och lät den bo i det andra akvariet.Nu mår båda bra igen men det känns omöjligt att ha dom i samma kar.Och hur kan den ena gången så var den ena clownen den dominanta och andra gången så var det omvända roller.Vill ju att dom ska bilda ett par. :/ Citera
Laggeman Postat 22 maj 2012 Postat 22 maj 2012 Är det två honor så kan detta ske. Hur stora är de i förhållande till varandra? Citera
Reuben Postat 22 maj 2012 Postat 22 maj 2012 Förhållanden i storleken spelar inte så stor roll, en clown som blivit en hona kan inte gå tillbaka till en hane. Har den ena clownen varit ensam en längre period, eller varit den största i karet den kommer ifrån så kommer det vara en hona.Bättre att satsa på en liten ung clown så skall det gå bättre Citera
Laggeman Postat 22 maj 2012 Postat 22 maj 2012 Är de lika stora är risken för samma kön större, är en stor och en liten så är chansen för olika kön större, även om det kan var så att den mindre ändrat till hona från hane den också. Citera
Reuben Postat 22 maj 2012 Postat 22 maj 2012 Menade bara att det behöver inte vara definitivt, det är bättre att titta på vart dem kom ifrån. En 3år gammal hane är större än en ett år gammal hona Citera
stigigemla Postat 22 maj 2012 Postat 22 maj 2012 Sammetsclownen är nog den clownfisken som har störst storleksskillnad mellan hona och hane.Det finns par där honan är tre gånger så lång som hanen. Citera
Reuben Postat 22 maj 2012 Postat 22 maj 2012 Sammetsclownen är nog den clownfisken som har störst storleksskillnad mellan hona och hane.Det finns par där honan är tre gånger så lång som hanen.Det finns sånna par bland människor också Citera
Tomacee83 Postat 22 maj 2012 Författare Postat 22 maj 2012 Skulle nog säga att dom är exakt lika stora, men dom är ganska små ändå. Men eftersom ena gången dom bråka så blev en av dom dominant och andra gången så blev en annan dominant. Då borde dom ju inte ha valt kön än iallafall hehe:) Ser ganska stor skillnad på den för den ena är väldigt ljus och likna ocelaris , den andra är väldigt mörk.Såg nu att det finns två typer av sammetsclown, http://se.reeflex.net/tiere/10_Premnas_epigrammata.htm och http://se.reeflex.net/tiere/9_Premnas_biaculeatus.htmDet är inte därför dom inte kommer överens då?Kan även nämna att jag har ett par med ocelaris som lever i en annan anemonen men efter 1,5 år så ser man ingen storleksskillnad på dom. Citera
nike83 Postat 22 maj 2012 Postat 22 maj 2012 den ena har gula band och den andra har vita... brukar vara ganska så lätt att se skillnad!hur stora är de? mina (gulbandad) är ca 10-12cm och hanen kanske 4-5cm.... de är för övrigt till salu, om du skulle misslyckas med dina! Citera
Tomacee83 Postat 22 maj 2012 Författare Postat 22 maj 2012 Jo men båda är sammetsclowner, dom har gulaktiga band. Skulle säga att båda är ca 4 cm.Okej, tack ja vi får se hur det går:).Såg ditt kar förresten och känner igen utsikten och har allt sett en blått sken i ett av fönstrena i det huset:)Så jag kan med säkerhet säga att jag bor på samma gata fast 1 km söderut:) Citera
nike83 Postat 23 maj 2012 Postat 23 maj 2012 Jo men båda är sammetsclowner, dom har gulaktiga band. Skulle säga att båda är ca 4 cm.Okej, tack ja vi får se hur det går:).Såg ditt kar förresten och känner igen utsikten och har allt sett en blått sken i ett av fönstrena i det huset:)Så jag kan med säkerhet säga att jag bor på samma gata fast 1 km söderut:)om du har vägarna igen, så är du välkommen på ett litet besök! heter din gata och gamla s-vägen ? Citera
Tomacee83 Postat 23 maj 2012 Författare Postat 23 maj 2012 Trevligt:), Skickar ett mail.om du har vägarna igen, så är du välkommen på ett litet besök! heter din gata och gamla s-vägen ? Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.