Gå till innehåll

Bilda Clownfiskpar


Tomacee83

Rekommenderade inlägg

Hej, jag har ett litet problem med mina sammetsclowner.

Har haft en sammetsclown som gått ensam i en anemon i ett halvår, sen köpte ja ett sällskap till den och dom börja bråka direkt och den nya clownen blev totalt sönderslagen och sliten.

Jag fångade den och lät den leva i ett annat akvarium i nån månad tills båda clownerna såg fina ut igen.

Då stoppade jag i den nya clownen i en plaspåse som jag satte i nära den andra clownen, tänkte att dom skulle få se varann och om dom skulle hata varann igen så kunde dom inte skada varann iallafall.

Men dom verkade inte bry sig så mkt. Så jag släppte i den nya clownen igen. Dom gick på varann igen men denna gången efter en stund så körde den nya clownen bort den gamla från dennes anemon.

2 dagar senare såg jag den gamla clownen och den såg riktigt sliten ut. Jag fånagde den och lät den bo i det andra akvariet.

Nu mår båda bra igen men det känns omöjligt att ha dom i samma kar.

Och hur kan den ena gången så var den ena clownen den dominanta och andra gången så var det omvända roller.

Vill ju att dom ska bilda ett par. :/

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Förhållanden i storleken spelar inte så stor roll, en clown som blivit en hona kan inte gå tillbaka till en hane. Har den ena clownen varit ensam en längre period, eller varit den största i karet den kommer ifrån så kommer det vara en hona.

Bättre att satsa på en liten ung clown så skall det gå bättre :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skulle nog säga att dom är exakt lika stora, men dom är ganska små ändå. Men eftersom ena gången dom bråka så blev en av dom dominant och andra gången så blev en annan dominant. Då borde dom ju inte ha valt kön än iallafall hehe:) Ser ganska stor skillnad på den för den ena är väldigt ljus och likna ocelaris , den andra är väldigt mörk.

Såg nu att det finns två typer av sammetsclown, http://se.reeflex.net/tiere/10_Premnas_epigrammata.htm och http://se.reeflex.net/tiere/9_Premnas_biaculeatus.htm

Det är inte därför dom inte kommer överens då?

Kan även nämna att jag har ett par med ocelaris som lever i en annan anemonen men efter 1,5 år så ser man ingen storleksskillnad på dom.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

den ena har gula band och den andra har vita... brukar vara ganska så lätt att se skillnad!

hur stora är de? mina (gulbandad) är ca 10-12cm och hanen kanske 4-5cm.... de är för övrigt till salu, om du skulle misslyckas med dina! -boxing

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo men båda är sammetsclowner, dom har gulaktiga band. Skulle säga att båda är ca 4 cm.

Okej, tack ja vi får se hur det går:).

Såg ditt kar förresten och känner igen utsikten och har allt sett en blått sken i ett av fönstrena i det huset:)

Så jag kan med säkerhet säga att jag bor på samma gata fast 1 km söderut:)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo men båda är sammetsclowner, dom har gulaktiga band. Skulle säga att båda är ca 4 cm.

Okej, tack ja vi får se hur det går:).

Såg ditt kar förresten och känner igen utsikten och har allt sett en blått sken i ett av fönstrena i det huset:)

Så jag kan med säkerhet säga att jag bor på samma gata fast 1 km söderut:)

om du har vägarna igen, så är du välkommen på ett litet besök!

heter din gata och gamla s-vägen ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...