Gå till innehåll

kan man blanda masa olika clown arter


oliwer östberg

Rekommenderade inlägg

om man vill ha många clowner så är det väl bättre att köpa av samma sort,

har man ett par med clowner och köper några små så kommer de små att vara "könslösa" och gå med det andra paret och om någon i paret skulle dö tex hannen så tar väl en av de "könslösa" platsen som hanne.

mvh chrille

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tycker inte det är särskilt häftigt om man får korsningar. Folk brukar inte kunna hålla sig för att sälja sånt och det brukar sluta med att ingen vet vad som är vad och allt man har är en oviss gröt av konstiga blandningar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tycker inte det är särskilt häftigt om man får korsningar. Folk brukar inte kunna hålla sig för att sälja sånt och det brukar sluta med att ingen vet vad som är vad och allt man har är en oviss gröt av konstiga blandningar.

Ja, men det är nog inte så lätt, utan kunskap och utrustning att föda upp, vare sig korsningar eller inte...

Så problemet att man inte vet "vad det är" är väl mindre än att eventuellt bråk kan resultera från olika sorter?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Varför ska man chansa, är inte djuren värda ett bättre öde?

Har man inte tillräkligt med utrymme är ju risken stor att något djur dör eller vantrivs och sagta tynar bort.

Jag har gjort det felet med mina clowner, men haft turen att det funnits tillräkligt med utrymme i karet för att det ska funka.

Vissa sorter går bättre tillsammans än andra men man kan aldrig veta i förhand.

Hos mig har två par halva karet och ett par den andra men jag hade aldrig köpt det tredje paret med det jag vet i dag, och dom har tusen liter att simma i.

Vi är otroligt trångsynta och bara tittar på vad vi vill ha och blir förvånade när det inte fungerar.

Svaren att det funkade för mig är inte bra utan man bör tänka på vad som ofta händer i normalfall och hur djuren lever i naturen.

Jag lever inte alltid som jag lär men jag försöker, det finns alltid mycket man vill ha men i bland måste man stanna upp och tänka.

MVH/Glenn

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...
  • 1 år senare...

har själv 2st Amphiprion percula 3st Amphiprion frenatus.

Ang damsell Neoglyphidodon oxyodon har jag en styck av

En så länge fungerar det bra. Tror det blir problem om man har fisk som är lika varandra. Sedan måste man tänka till så man har skrevor och liknande så fisken kan gömma sig. Tex ha en avskiljning mellan dom 2 arterna i form av sten eller pelare. tex ha några lpser eller så på varsin sida om avskiljningen då clowner ofta vill gömma sig i dessa.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

post-7043-14468932245789_thumb.jpgHar utökat antalet clowner och fick då ett häftigt beteende. när jag dippade i en gulkirurg så samlades alla clowner även av olika arter i en stor flock. Så nu är alla sams. Dock har dock börjat återgå till sina olika ställen. Men bråkar gör dom inte. Dock om frökenfisken få för sig om någon så samlas dom i klunga igen och frökenfisken återgår till sitt revir igen och allt är frid och fröjd. Dock är ju min hepatus polisen i karet så fort det blir lite för mycke tjaffs kommer den och säger till att nu slutar ni och det gör dom :)

post-7043-14468932245527_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...