Gå till innehåll

VAD äter en Chelmon Rostratus???


Chum

Rekommenderade inlägg

Kopparbandad fjärilsfisk eller Copperband Butterflyfish (Chelmon Rostratus) - vad fasen äter dom??? Utöver glasrosor som ryktet säger. De måste väl kunna äta ngt annat. Hur överlever de annars, speciellt i haven? Jag har provat med flingfoder, pellets, allsköns frysfoder (artemia, mysis, plankton, mm) samt torkade alger som min gula kirurg ääälskar. Men inte denna inte!?

-bok

post-6800-14468925811815_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är väl tyvärr väldigt vanligt att de är svåra att få att äta och även de som äter har en tendens att ändå mystiskt dö inom några månader eller kanske upp emot ett år.....

De brukar oxå ha svårt att hävda sig vid matning, äter långsamt och hinner inte med mot kirurger, kejsare o andra snabbare fiskar....

Skickat från min GT-I9210 via Tapatalk 2

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

I början är det bra om man kan mata mycket väldigt ofta. Oftast är det bra om det finns mat hela tiden i akvariet tills de har förstått att det är mat som far runt i vattnet, vilket de ofta inte förstår i början. Det är en fisk som i de flesta akvarier får mat för sällan, den behöver mat flera gånger per dag tills den är rejält invand och byggt upp hull.

Prova att riva djupfryst pilgrimsmussla på grovt rivjärn och mata med, även en tinad halv mussla med skal som du lägger på botten kanske kan få den att komma igång.

Det är bara att jobba på med matningen. Nu är det ju helg snart så du har kanske tid att mata ofta.

Och det där med vatttenkvaliten...

Matar man mycket tar vattnet lite stryk, men de är sånt man måste vara bered på när man har nya fiskar som krånglar med maten. Kör lite extra med fosfatremover och byt lite mer vatten under invänjningen av firren.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min pincett käkade upp varenda rörmask jag hade i akvariet och glasrosor. Den åt även av min frysta mat men helt plötsligt låg den död på sanden efter 4 månaders tid i mitt akvarium. En osäker fisk att ha som kan lämna in helt plötsligt tyvärr:/

Sent from my iPhone 4 using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har läst någonstans att deras huvudsakliga föda ska vara s.k. "bloodworms".

På Youtube finns några tipps på hur man ska få dem att äta. T.ex. fästa maten vid en sten med ett nät.

Jag har också fått rådet att borra några små hål i ett rör som stoppas i akvariet. När man sedan matar i röret är det bara fjärilen som kan komma åt maten (genom de små hålen). Om det funkar vet jag inte än.

/Håkan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

På Youtube finns några tipps på hur man ska få dem att äta. T.ex. fästa maten vid en sten med ett nät.

Jag har också fått rådet att borra några små hål i ett rör som stoppas i akvariet. När man sedan matar i röret är det bara fjärilen som kan komma åt maten (genom de små hålen). Om det funkar vet jag inte än.

/Håkan

Det fungerar när fisken har förstått att det är mat.

Innan dess måste man få dem över tröskeln att börja ta den mat som vi erbjuder dem. Då är det som funkar bäst mycket mat ofta enligt min erfarenhet. Huvudsakligen för att de andra fiskarna ska bli mätta och det ska finnas kvar mat mer än någon halvminut i karet till den nya fisken som är långsam.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för alla tips... Man undrar ju som sagt hur de klarar sig i haven om de är så galet kinkiga? =/

Antagligen för att det riktiga havet är något större än havet i vardagsrummet och matförrådet är "obegränsat".

Det finns djur som är betydligt kinkigare än rostratusen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skulle gissa på att det finns hur mycket glasrosor som helst i havet. Även rörmaskar sen äter de ju även smådjur. Och en fisk klarar sig säkert i en vecka om den mot förmodan inte hittar föda för att förflytta på sig tills den hittar mat. Man får även tänka på att de blir stressade av att flytta från havet till ett akvarium i ens vardagsrum och därför blir försiktiga och kinkiga..

Sent from my iPhone 4 using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

DaTrucka... jo precis, en aaaaning större, vilket också i min logik borde göra det svårt att finna ngt så exakt som glasrosor om det nu är deras huvudsakliga föda.

Det äter ju allt möjligt levande, tyvärr kan vi inte erbjuda dem mycket av det levande som finns i havet. Du får komma ihåg att många av dessa fiskar är vana med att endast äta levande djur, att gå över till dött kan vara en utmaning.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Låter vääälditg meckigt det där... och tidskrävande =/ Intressant dock...

Ska köpa levande på onsdag efter jobbet. Min fjäril har inte ätit sedan jag köpte hem honom/henne (ser man könet?) för 5 dagar sedan :(

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ett bra tips är röda mygglarver som man stoppar i små hål på någon sten. (Röda mygglarver är dock inte betraktad som särskilt bra mat i längden.) De tar inte gärna mat som flyter runt i vattnet.

Sedan man fått igång dem fungerar rörmetoden bra. Lite läsning och bilder här: https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?19749-Rostratus-matare-och-fosfatsänkare&highlight=Chelmon+Rostratus

/Mattias

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

De mår inte dåligt av det iaf. Sen om de äter de eller inte är en annan sak helt. Testa :)

Tror inte det finns något som säljs som matfisk som du inte kan mata dina fiskar som är färskt (kanske inte crabsticks eller liknande dvs)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...