Gå till innehåll

Flat worms ?


J_Green

Rekommenderade inlägg

Jag tror att jag har fått en massa flatworms av någon form, upptäckte dom häromdan och vi pratar säkert hundratals.

Dom ser ut som små orange-bruna små skinnflikar som sitter i klungor på levande stenen. Trodde först det var nån form av alg men har sett att dom flyttar på sig. Då till min stora fråga, vilken fisk ska man skaffa som äter dom men ändå är hyfsat revsäker? Har läst om flatworm exit men är det helt säkert? Och vad skulle det kosta till nästan 3000L?.

Lite erfarenheter tack.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tycker det låter precis som flatworms ;)

FWE är nog inte det första man skall prova, funkar med folk har till o från en del problem med preparatet.

Mitt förslag är att försöka reducera mängden silikat i karet, tex järnbaserad remover tar en del silikat.

Skippa även dosering av jod, speciellt om du använder den mörka sorten.

Fiskar är individer och det varierar lite hur mycket dom käkar, mandariner har fungerat bra för mig och dom är revsäkra.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok så silikat kan alltså bidra till att dom förökar sig typ. Jag har två mandariner faktiskt men jag har inte sett riktigt vad dom käkar, dom är sällan framme. Jag har inget vanligt osmosfilter utan någon annan form av vattenrenare från danska eurowater, vet inte hur mycket den tar bort från vattnet. Men dom själva säger att det ska vara mycket renare än osmosvatten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Peter, Dragonet är ett släkte som både Scooter "blenny" (Synchiropus Ocellatus), Spotted Mandarin (Synchiropus Picturatus), och Psychodelic Mandarin (Synchiropus Splendius) tillhör.

Vilken är det du menar?

Jaha... hade lite för bråttom. Menar Scooter Dragonet (S. ocellatus).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok så silikat kan alltså bidra till att dom förökar sig typ. Jag har två mandariner faktiskt men jag har inte sett riktigt vad dom käkar, dom är sällan framme. Jag har inget vanligt osmosfilter utan någon annan form av vattenrenare från danska eurowater, vet inte hur mycket den tar bort från vattnet. Men dom själva säger att det ska vara mycket renare än osmosvatten.

Du kan alltid lägga till ett silikatfilter till ditt filter bara du hittar kopplingar som passar, men det är bara en del av lösningen.

Om silikaterna minskar så har maskarna inte lika bra omständigheter att föröka sig men du behöver ändå nåt som käkar dom.

Det finns en till sak som endast äter platt mask och med tanke på storleken av ditt kar så kan det vara aktuellt med 1-2 Chelidonura varians, om inte fler.

Vem vet kanske du kan hålla ett bestånd vid liv ;)

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...