Gå till innehåll

Jag och mitt lilla rev!=) - 120 liters juwel lido


Wigge

Rekommenderade inlägg

  • Svar 716
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Ja 250Wattaren är kvar:)

Ca runt 500( över skalan) hur mycket över skalan försök att få ner

mg runt 1500 Väl högt

kh 12 Detta kan vara boven för mig står korallerna stilla över 9

po4 0,16 Tok högt borde ha bruna koraller ner till 1.03 ligger jag högre så göår det segt

no3 2 ingen fara

Jag skulle dosera nitrat och köra på en kolkälla

Ium att alla värdena värkar höga hur är salthalten Kalibrerat refragrometern nyligen?

Du har ju kört 250w längre tid hur gammal är lampan? styrkan är ingen fara hade den varit för stark hade du bränt korallerna "vita toppar"?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

kör ju iinte med doser pump så det är ju svårt att hålla värdena helt stabila så ca sjönk emellan 480-450, men det gick aldrig lägre eller högre än det. så har det varit under senaste halv året men Mg har varit högt under en längre tid då det inte hjälper att göra vatten byte för det ligger kvar på samma. kh har jag inte haft under 9 så det kanske är det som är problemet. kanske testa att sänka den till 7-8?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

kan ju också tillägga att jag har haft skyhöga näringsvärden tills för 2 månader sedan. så po4 0.16 är extremt lågt jämfört med vad jag hade innan... men fosfaten är påväg neråt.

hur lågt ska man gå med fosfaten? 0.3?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kör fosfaten under 0.03 till sps Lps kan få upp till 0.06 Sedan är det ju förhållandet mellan fosfat och nitrat som ska vara 1/10 tror jag. Jag har gaska skevt där men det fungerar 0.01 i fosfat och 1 i nitrat blir ju 1/100 eller tänker jag hel fel här?

Du har någon som släcker i karet om du inte får ner Mg och högt fosfat.

Hur fungerar karet rent allmänt? fungerar det så kan man sitta och götta sig inte stirra sig blind på värden.

Jag kör manuel tillsättning 4g ABC+ Fördelat på 2ggr/dag och 2g kh booseter 3mj kolkälla värdena holler sig stabila. Jag har nu ändrat lite bytte förut vatten 1/vecka ca 10-15% nu har jag minskat det till varannan vecka värkar fungera det ända jag märker är att jag får skum ur skumaren som va nästan obefintligt förut.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hur menar du med "någon som släcker i karet"?

karet fungerar allmänt bra. refugiumet är ny startat med ny fin levande sand, ligger 2 nävar levande sten som legat i mitt kar i snart 1 år. kommer seeda sanden med ny levande sten från DO när det är de jong i maj. har just nu röd bubbel alg och en röd macro alg där i nu. och när refugiumet har gått in sig så kommer det komma i chaeto och caulerpa. det komemr ju hjälpa att hålla fosfaten låg.

men det måste vara kh värdet som är problemet. får testa det och kolla=)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kör fosfaten under 0.03 till sps Lps kan få upp till 0.06 Sedan är det ju förhållandet mellan fosfat och nitrat som ska vara 1/10 tror jag. Jag har gaska skevt där men det fungerar 0.01 i fosfat och 1 i nitrat blir ju 1/100 eller tänker jag hel fel här?

Du har någon som släcker i karet om du inte får ner Mg och högt fosfat.

Hur fungerar karet rent allmänt? fungerar det så kan man sitta och götta sig inte stirra sig blind på värden.

Jag kör manuel tillsättning 4g ABC+ Fördelat på 2ggr/dag och 2g kh booseter 3mj kolkälla värdena holler sig stabila. Jag har nu ändrat lite bytte förut vatten 1/vecka ca 10-15% nu har jag minskat det till varannan vecka värkar fungera det ända jag märker är att jag får skum ur skumaren som va nästan obefintligt förut.

Kör du med hanna?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

men gör jag vatten byte så får jag 12,5 av coral pro saltet?

Ja om du byter allt vatten, men det gör du ju inte. Det nyblandade vattnet har en hårdhet på 12,5 men det är ju en mindre andel av den totala mängden vatten.

Har du 100l vatten med 8,0 i hårdhet, byter 10l med ditt salt så kommer du få en hårdhet på 8,45

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...