Gå till innehåll

Jag och mitt lilla rev!=) - 120 liters juwel lido


Wigge

Rekommenderade inlägg

Jag har 2 st bengaiier som jag snart haft i 1 år, de har varit skygga ända sedan de kom ner i burken, så jag undrar om de kanske skulle bli mer säkra om man gav dem 3 nya kompisar så det blir ett stim på 5 istället för ett par?

/Wigge

bumpar frågan oven

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 716
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Blir bara 2 kvar skulle jag tro i ett sådant litet kar. Dom kan vara väldigt sura mot varandra. Men har dom riktigt bra gömställe?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

sicce syncra 2.0, men den går på låg varv pumpar inte mer än ett par 200 liter i timmen. men köpte en överdriven pump ifall att jag uppgraderar i framtiden. men än så länge har jag inga planer på det då jag trivs jätte bra med detta kar=)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

nej jag beställde den på ebay, men den jag har är snäppet för liten för mitt kar, kan inte ha så högt flow genom den då det inte för plats något durso standpip i överinningen, men den fungerar helt klart=)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

nä flödet är ganska lätt, du sätter bara en kran på retur röret så kan du strypa flödet till rätta mängd... du får justera avrinningen och retur röret så att det sitter så att den delen vatten som är över avrinningen och röret får plats i sumpen=)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

nejdå det gör det ju inte, bara undra om det är någon bordska=)

men har hört att de ibland kan ta artemia, men ska kolla imorgon om lokala butiken har phytoplankton annat blir det till att beställa, finns det olika varianter på det eller?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Letade lite info om artemia och Lima, det verkar vara nauplier alltså nykläckt artemia man pratar om.

Samtidigt så verkar flertalet bestrida detta vilket överensstämmer med min uppfattning om hur musslan fungerar.

Det är rätt vanligt att man kan trigga matreflexer hos djur och förhastat tolka detta som att djuret accepterar födan.

Volymen på ditt kar är så litet så den mängden phyto du har kanske räcker till en aptitretare vartefter det är slut.

Sen tar skummare phyto så det finns inte så mycket att börjas med...

Jag har ingen koll på vad det finns för olika typer av phytoplankton i dom olika preparaten, men Micromarine som är annonsör har en sort som innehåller flera varianter och då är sannolikheten högre att det finns en som musslan verkligen favoriserar.

Du bör nog ta i beaktan att phyto höjer fosfatvärden, speciellt om man skall mata nog för att hålla en icke fotosyntetisk mussla vid liv.

Så det kan vara bra o försöka parera detta från början.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...