Gå till innehåll

Jag och mitt lilla rev!=) - 120 liters juwel lido


Wigge

Rekommenderade inlägg

  • Svar 716
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

ca värdet ligger fortfarande för högt, så får göra ett vatten byte i ett tappert försök att få ner ca =)

men kh har sjunkit och ligger nu på 9 och karet ser riktigt fint ut förutom min anemon som fortfarande är kinkig en mpnad efter att jag flyttade stenen den satt fast på, är det normalt?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

okej tack för svar. jag gjorde den 25mm då kammen sitter där vattnet rinner från refugiumet ner till skummar och returfacket. och i refugiumet så kör jag chaeto så ville ha den lite högre så att ingen chaeto åker ner i det andra facket=)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min rio 110 skummare har helt plötsligt slutat skumma. nä detta hände så rengjorde jag noggrant och satte igången igen, men den skumma fortfarande inte, så jag tänkte den måste kanske kör in sig lite så lät den gå i 24 timmar utan fram gång.

det skummar lite, men det når inte koppen. har testat allt, justera luft intaget, flödet igenom skummaren men inget verka hjälpa. i sektionen som det ska skumma i så ligger vatten nivån väldigt lågt jämfört med vad det gjorde innan.

någon som haft samma problem med dessa och har någon lösning?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har du något att skumma i karet? min skummare når inte skummet ända upp. Men jag har kommit på en sak bra eller dåligt vet jag inte. om man droppar tex 1 droppe VBC tex aqutan i röret så skummar den bort detta omgående och skummar en bra stund efteråt :) Detta är ett test att kolla skummaren . Annars om du har lite bös i koppen ta några droppar av det då ska den skumma ur detta på en gång.

OBS OBS jag vet ej om detta är dumt eller ej men man ser om skummaren fungerar bra iaf. För finns det inget att skumma ur så skummar det inget.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min rio 110 skummare har helt plötsligt slutat skumma. nä detta hände så rengjorde jag noggrant och satte igången igen, men den skumma fortfarande inte, så jag tänkte den måste kanske kör in sig lite så lät den gå i 24 timmar utan fram gång.

det skummar lite, men det når inte koppen. har testat allt, justera luft intaget, flödet igenom skummaren men inget verka hjälpa. i sektionen som det ska skumma i så ligger vatten nivån väldigt lågt jämfört med vad det gjorde innan.

någon som haft samma problem med dessa och har någon lösning?

Om du rengjorde den noga kanske den behöver "köras in" igen? Jag skulle ge den några dagar o se om den kommer igång med skummandet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har du något att skumma i karet? min skummare når inte skummet ända upp. Men jag har kommit på en sak bra eller dåligt vet jag inte. om man droppar tex 1 droppe VBC tex aqutan i röret så skummar den bort detta omgående och skummar en bra stund efteråt :) Detta är ett test att kolla skummaren . Annars om du har lite bös i koppen ta några droppar av det då ska den skumma ur detta på en gång.

OBS OBS jag vet ej om detta är dumt eller ej men man ser om skummaren fungerar bra iaf. För finns det inget att skumma ur så skummar det inget.

Okej, jag ska testa det:)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ang ljus och fart på vattnet värkar det vara varierande jag har en kolloni som halva är i skugga och andra halvan väldigt ljust båda sidorna växer bra´varierat flöde. Man brukar se på dom sträcker dom på sig massor så vill dom åt ljus har man förmycket cirkulation brukar dom gömma sig. Har ju diskuterats detta ganska nyligen tror det va genomgående stabilt Kh som dom gillade. Knappar brukar sluta växa om värdena svajar överlag.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tog ett par bilder, en fulltank shot och på lite koraller=)

post-6818-14468929313048_thumb.jpg

Snyggaste korallen i karet enligt mig!\/

post-6818-14468929313263_thumb.jpg

ett ny tillskott en cactus... vad mer heter den?

post-6818-14468929313467_thumb.jpg

post-6818-14468929313667_thumb.jpg

och dem nya knapparna=)

post-6818-14468929313871_thumb.jpg

Känns som det rullar på nu och mina montiporer växer så att man nästa ser det från dag till dag=)

/Wigge

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har 2 st bengaiier som jag snart haft i 1 år, de har varit skygga ända sedan de kom ner i burken, så jag undrar om de kanske skulle bli mer säkra om man gav dem 3 nya kompisar så det blir ett stim på 5 istället för ett par?

/Wigge

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...