Felix.W Postat 5 juli 2012 Postat 5 juli 2012 Mitt första saltvattensakvarium Fick hem den och levande stenen idag. Sanden har jag haft i saltvatten jag blandade för 3dagar sen.Vad rekommenderar ni för arter som passa bra i ett så litet akvarium?
Laggeman Postat 6 juli 2012 Postat 6 juli 2012 Knappar, skivor och et par thor amboinensis skulle kunna funka bra. Eventuellt någon Trimma cana kanske?
alexochingencarina Postat 6 juli 2012 Postat 6 juli 2012 Dom är riktigt coola dom där små burkarna. Lite eremiter och snäckor kan du ju ha i. Någon liten pompom krabba eller mitrax funkar säkert också.
addeanstad Postat 6 juli 2012 Postat 6 juli 2012 Sexy shrimp skulle passa bra där i !Sent from my iPhone 4 using Tapatalk
freddi36 Postat 6 juli 2012 Postat 6 juli 2012 Rörmaskar är häftiga. Jag har själv en Bispira tricyclia.
Wigge Postat 6 juli 2012 Postat 6 juli 2012 eld räka, kanske någon liten fragg euphyllia lite knappar och skivor=)
MaddeI Postat 6 juli 2012 Postat 6 juli 2012 Hej Felix och välkommen till SVG! Fint litet kar du har, lite knappar och skivor kanske, Ricordeor är ju en favorit som borde funka./Madde
Felix.W Postat 6 juli 2012 Författare Postat 6 juli 2012 Tack för alla tips! Slängt i lite Chaetomorpha idag. Den va grövre och bräckligare än jag trodde den skulle va. Vad är det som växer på den levande stenen? Dom som liknar svampkroppar. Sen växer det mikrorörmaskar på stenen
Wigge Postat 6 juli 2012 Postat 6 juli 2012 Du kanske kan ha en lite fröken fisk där i om du vill=)...någon lite mer erfaren som kan komma med lite kritik om att ha en fröken fisk i karet?
Felix.W Postat 6 juli 2012 Författare Postat 6 juli 2012 blådjävul är otroligt snygga. Men dom blir nog lite för stor för det lilla karet? Hittat ett par häftiga gobies (Stonogobiops nematodes ochStonogobiops yasha) som bor med räkor (Alpheus randalli)
MaddeI Postat 6 juli 2012 Postat 6 juli 2012 Vad är det som växer på den levande stenen? Dom som liknar svampkroppar.Kan det vara Palythoa?/Madde
Wigge Postat 6 juli 2012 Postat 6 juli 2012 Du kan köra en eller 2 Chrysiptera hemicyanea(http://se.reeflex.net/tiere/124_Chrysiptera_hemicyanea.htm) de är skit fina och blir max 5 cm stora och när du köper dom är dom kanske 2-2,5 cm stora och de växer ej sig så stora i ditt fina lilla kar=)
stigigemla Postat 6 juli 2012 Postat 6 juli 2012 Vill du bo i ett så litet rum att du inte kan växa till vuxen storlek?
Felix.W Postat 7 juli 2012 Författare Postat 7 juli 2012 hittat borstmask och ormsjöstjärna i stenen idag. Funderar på att skaffa en turbosnigel och en eremitkräfta nästa vecka. När kan jag börja sätta in Zoanthus och Ridordea florida?
Felix.W Postat 8 juli 2012 Författare Postat 8 juli 2012 Ja Madde det ser ut som Palythoa. Tur att jag inte kom åt dom när jag tog stenen med händerna.
Felix.W Postat 10 juli 2012 Författare Postat 10 juli 2012 lagt till 3 små LS. Ser bättre ut nu. Försöker få vattenvärdet rätt och bakterifloran att mogna. Blev jättesugen på Discordipinna gressingeri men får se om det blir nån senare. Sexy shrimp skippar jag nog. Läste att dom käkar på knappar och koraller om dom blev hungriga.
Hermanbrute Postat 10 juli 2012 Postat 10 juli 2012 Jag hade en liknande alg i mitt akvarium. Dem kan bli riktigt jobbiga om dem växer in i stenen så om du bara har dem där för att få bort fosfaten nu i början så skulle iaf jag (med egen erfarenhet) placera dem lite ifrån stenen.
mikoto Postat 10 juli 2012 Postat 10 juli 2012 Det är ju Chaetomorpha. Den har inga rötter så det är snarare utmanande att få den att sitta kvar än att ta bort den.Ser fint ut i karet!
Hermanbrute Postat 10 juli 2012 Postat 10 juli 2012 Jag hade en som såg likadan ut som spretade in sig i stenen precis överallt. Men då måste det ha varit någon annan sort! Fel av mig.
mikoto Postat 10 juli 2012 Postat 10 juli 2012 Ja, det finns många alger :-) Chaeto är poppis just för att det är en så smidig alg att handskas med.
Rille Postat 11 juli 2012 Postat 11 juli 2012 Hej Felix, snyggt kar. Jag köpte ett likadant igår på Hornbach i Rissne som Jag körde igång i går eftermiddag. Vad har du för temperatur i karet? Min doppvärmare står inställd på 24C men den verkliga tempen ligger nu på ca 27-28C efter att lampan varit tänd 8 timmar. Känns lite för varmt tycker jag. Lycka till med ditt lilla projekt och ladda upp mer bilder allteftersom :-)
Felix.W Postat 12 juli 2012 Författare Postat 12 juli 2012 Tack! Jag har 26*C har ingen doppvärmare. Har du en dymax termostat? Hornbach här i fittja har inte dymax.... Köp en dymax fläkt till den (sänker temp 2*C)Har 26*C, PH=8.1, KH=7, NH4=0, NO2=0.05, SiO=0.3, Ca=360, Mg= 1240, Densitet=1.023/1.025 (NH4, SiO och NO2 är mätningar från igår)Jag va lite otålig och satte ner djur idag. En Trochus sp. (art?) och röd eremit (Paguristes cadenati?)
Rekommenderade inlägg