Gå till innehåll

DIY LED till clownhotell


freddi36

Rekommenderade inlägg

  • Svar 93
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Rensade ut huven idag också så kylflänsen ligger just nu bara på två reglar.

I huven fanns två fläktar som jag hoppas kunna använda. Jag behöver dock lite hjälp.

post-5907-14468926151445_thumb.jpg

Såhär ser en fläkt ut, det finns två.

post-5907-14468926151203_thumb.jpg

Såhär ser "drivern" ut.

post-5907-14468926150766_thumb.jpg

Vad är dethär? Det sitter mella fläktarna och drivern.

Två sladdar från drivern går in i den här, fyra sladdar går ut ur den, två till var fläkt. Kan jag ta bort den här saken och koppla båda fläktarna till drivern?

post-5907-14468926150546_thumb.jpg

Såhär såg drivern till de två månljusdioderna ut, dom var sönder. Kan jag driva några 3w led´s på denna?

post-5907-14468926150987_thumb.jpg

Den här saken sitter mellan drivern och led´sen. Vad är det? Behöver jag det eller kan jag (om det går) koppla 3w leds direkt till drivern åvan?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Åh vilka roliga grejer du har hittat! Båda drivarna är linjära transformatorer. Det kunde jag aldrig tänkt mig att det skulle sitta i ett modernt kar. Vet inte om jag ska kalla det en kvalitetslösning eller fulllösning :-)

Båda transformatorerna spottar ur sig växelström, dessutom kan den vara lite ojämn i spänningen. Kortet mellan drivern och LEDarna och fläktarna bör ha en likriktare som gör som spänningen till likström och ha en kondensator åtminstone som "mjukar ut" spänningen lite grann. Jag ser dock bara en diod(det är skillnad på diod och lysdiod) på fläkt kortet, det borde vara fyra... Men jag är inte så insatt i hur man bygger en likriktare. Fungerar gör det ju uppenbarligen iaf! LED mellanbryggan har även lite andra komponenter. De kanske drar ned spänningen något. Eller så drar ned den strömmen, det kan det vara med.(det här inlägget kommer bli slaktat rätt upp och ned när någon riktig elektriker kommer)

Drivern till månljuset går kanske driva tre eller två LEDs på, men en modern 3W LED kommer lysa på mindre än en tiondel av max kapaciteten. Men du kanske vill ha den till just månljus?

Snyggt för övrigt! Hoppas det kommer växa bra för dig :-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu när jag tittar närmare ser jag att på kortet mellan drivern och fläktarna är det markerat med vitt i plasten tre diod symboler men det sitter bara en diod, enligt markeringarna så fattas alltså tre dioder. Hmmm jag testar fläktarna imorgon och ser om dom startar. Måste hitta en sladd med stick kontakt först...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, korten imellan måste vara där. Det räcker nog med en diod, har kikat lite på det och det känns logiskt egentligen.

Jag vet inte vad spänningen är på utgången efter kortet som sitter på LED drivaren, men du behöver nog ha åtminstone två Royal blue dioder på grund av spänningen. Om du kan använda en multimeter så kan du mäta vad spänningen är.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

På kortet mellan led drivern och led'sen är det två recistorer, en med grön, blå, svart och en med brun, svart, röd ringar, i den ordningen. Jag kan inte de olika färgerna i huvudet så jag vet inte hur många ohm motstånd dom ger. (det heter så va? Ohm?)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Motstånden är ett 100(brun,svart,röd) och ett 56 ohms. Men det säger inte så jättemycket om vi inte vet hur de är kopplade. Det sitter även en lysdiod och en transistor på det kortet. Om du kan rita ett kopplingsschema så kanske man kan räkna ut vad det borde bli :-) Men lättast är att mäta(om man har den möjligheten).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan kolla imorgon med multimeter, ska bara hitta den först :P

Förövrigt så ser korallerna bra ut undre det nya ljuset. Det är bara favian som ser ut till att ha fått en liten chock, den är mycket ihopdragen. Men det är ju en korall som lever i skugga så den tar sig nog om ett tag när den vant sig. Jag ha bara en slinga igång i taget nu. Blåa på morgonen och på kvällen och den vita på dagen. Jag vågar inte ha på båda sammtidigt nu i början.

I huven fanns en jädra massa skruvhål så jag ska nog kunna fästa kylflänsen i något. Jag ska göra två-tre hål med hålborr i huven också så luft kan passera fläkten lättare. På lockets åvansida fanns en ganska stor plastbit fastskruvad på själva huven (den delen med bågen kunde skruvas loss). Jag hade tänkt göra hålen under denna plastbit och sen skruva tillbaka den fast med längre skruv så det blir en glipa mellan dom två plastbitarna. Då skyddas fläkten men luft kan ändå komma in.

Svårt att förkalara, det kommer bild senare :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kom på att eftersom drivern till fläktarna är helt i metall och varit under plastskydd innan så blir den kanske strömförande. Inte så bra.

Hittade denna drivern hemma. Kan den fungera? Om den ger vöxelström så kan jag ju koppla den innan kortet med dioden och på så vis göra det till likström.

Jag hade inte möjlighet att fota så det blev en liten film.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Strömförande blir den förhoppningsvis inte, isf är den väldigt dåligt designad. Men de bör inte stå "lösa" då det är lätt att komma åt strömförande delar på dessa oftast. Att bygga in den i en låda eller liknande är ett krav tycker jag.

Din strömadapter där ger växelström ja. Men den är ganska mycket starkare. Den skulle köra en av dina RB LEDs på mer eller mindre full styrka. Då den ger högre spänning med så är det osäkert på hur den fungerar med adapterkortet.

Vill du ha en billig och enkel adapter så har jag ett annat tips istället. Gamla Nokia telefon laddare ger 3.7V likström på 380mA ungefär. En sådan skulle kunna driva två sådana här LEDar(Royal Blue Bridgelux) http://www.aquastyleonline.com/products/Bridgelux-LED-3W-Royal-Blue.html om man kopplar in de på den parallellt. På ganska svag styrka. Det skulle nog bli bra månljus.

Gamla nokia laddare brukar nästan alla ha och om inget annat finns det säkert en bunt i närmsta begagnat affär :-) Läs på den bara först. Så att det är likström och 3.7V. Hur stark strömmen är(som då mäts i A) är inte riktigt lika viktigt. Men är den under 100mA så är det nog bäst att hålla sig till en LED.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Haha, jag är ju blind. Jag såg inte ens att du skrev om fläktarna utan tänkte bara på LEDs.

Din transformator i din video skulle fungera bra med fläktarna. Den kan driva båda utan problem. Kortet med dioden borde fylla samma funktion som den gjort innan. Testa.

Värt att notera är dock att din nya transformator är 12V istället för 9. Det innebär att fläktarna kommer snurra fortare. Forsla mer luft absolut, men de kommer även låta högre.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Okej, tack! Fick ju svar på båda sakerna även.om jag inte frågade :)

Fläktarna har varit tysta innan och jag tror inte jag skulle bli störd av att dom skulle låta högre, det är redan mycket ljud i det rummet.

En Sony laddare skulle väl också kunna fungera till en eller två led's? Tror den är på 4,9v. Dom skulle bara lysa starkare, alt, man skulle kunna ha fler?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej, det går inte driva de här dioderna med en Sony laddaren. Du måste matcha spänningen ganska noga. Ska du chansa så chansa nedåt istället.

Bridgelux dioderna vill enligt aquastyle ha 3.7V. Nokia laddaren matchar det bra. Men Bridgelux dioderna har nog ett visst spännings omfång. Så antagligen skulle det gå köra det på 3.7V +/- 0.3V med iaf. Kanske tom lite till. Så en 3.3 V transformator eller 4V transformator skulle nog fungera kalas. Men 4.9V är 1.2V över rekommenderade värdet, jag tror att dioden dör av sådan överspänning, eller får kraftigt minskad livslängd. För låg spänning är inte så farligt att testa med, normalt sett sker nog inget annat än att dioden inte tänds av för låg spänning.

Sådana här laddare och transformatorer är inte stabiliserade heller för det mesta. Det innebär att man bör kallt räkna med att de ger lite högre spänning än det står att de ger. Det kanske inte stämmer alltid men är en säker utgångspunkt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej, det går inte driva de här dioderna med en Sony laddaren. Du måste matcha spänningen ganska noga. Ska du chansa så chansa nedåt istället.

Bridgelux dioderna vill enligt aquastyle ha 3.7V. Nokia laddaren matchar det bra. Men Bridgelux dioderna har nog ett visst spännings omfång. Så antagligen skulle det gå köra det på 3.7V +/- 0.3V med iaf. Kanske tom lite till. Så en 3.3 V transformator eller 4V transformator skulle nog fungera kalas. Men 4.9V är 1.2V över rekommenderade värdet, jag tror att dioden dör av sådan överspänning, eller får kraftigt minskad livslängd. För låg spänning är inte så farligt att testa med, normalt sett sker nog inget annat än att dioden inte tänds av för låg spänning.

Sådana här laddare och transformatorer är inte stabiliserade heller för det mesta. Det

innebär att man bör kallt räkna med att de ger lite högre spänning än det står att de ger. Det kanske inte stämmer alltid men är en säker utgångspunkt.

Ok, tack för svaren :)

Ska se vad jag hittar för något.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kul at du fick ihop belysningen Fredrik! Ser bra ut, antar att du blev nöjd med ljuset?

Ta det nu försiktigt, det är en hel del ljus i karet nu, så ha koll på korallerna.

Ljuset är helt fantastiskt fint. Speciellt skimret

Jag har bara en slinga tänd åt gången och dioderna är ca 10cm ovanför ytan. Ska se hur korallerna ser ut imorgon, ifall jag får flytta upp dioderna ännu mer.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...