Gå till innehåll

nytt 450Liters lite frågor och funderingar.


Spectra

Rekommenderade inlägg

  • Svar 50
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Du har inte funderat på o få loss den där klisterlappen på dunken innan den lossnar av det konstanta blötläggandet från akvarievattnet och som då riskerar att täppa igen skummaren?

Grumligheten kan bero på att saltet innehåller något som inte löses upp ordentligt. Vad för salt har du använt?

Ah har du ju helt rätt i. Tack... hade varit klantigt i låta den sitta kvar.

Jorå. Avrinning och retur röret med den röda kranen ser ni på ovanstående bilder.

Detta är saltet.

5ae782a8-6391-5ba1.jpg

Och här lite pix på ytavrinningsbox och retur.

5ae782a8-63db-eeab.jpg

5ae782a8-6419-5ab2.jpg

5ae782a8-6452-6b52.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

okej typ såhär? (se bild)post-6796-14468926153274_thumb.jpg

Jag har en annan liten fundering nu.

Kanske en dum fråga mnen har ju aldrig haft varken ytavrinning eller sump förut.

Jag har ju nu lyckats fylla upp hela akvariet med nytt fint saltvatten (eller fint o fint, ganska grumligt)

men ialf,så är akvariet fullt nu och bara ngn millimeter tills det når ytavvrinningen.

hur skall jag göra nu?

Ska jag börja fylla upp sumpen till den nivån jag vill hålla för skummaren och sedan sätta igång systemet?

eller

Ska jag fylla på i akvariet så att det hela tiden rinner ner till sumpen och sedan starta systemet.

Spelar ju igentligen ingen roll kanske men för att få rätt nivå och lättare kunna ställa in tryck och allting på returen så känns det ju som det första alternativet är enklast eller?

Ha en superfin fredag.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hålen kan du göra på två sätt, antingen som Stig nämner, 2st 3mm hål ovanför vattenytan (jag har det själv på stora karet), eller några större hål under ytan precis som du ritat in på bilden. Vet inte vilket som är bäst, tror inte det spelar så stor roll i slutändan, huvudsaken är att häverteffekten upphör när du vill att den ska upphöra.

Sen för att dra igång allt, fyll sumpen (om det inte är gjort) med saltvatten tills nivån för skummaren är okey. Dra igång returpumpen och fyll sedan på med mer vatten tills nivån i sumpen är där du vill ha den. Sätt en markering på en tejpbit/spritpenna på utsidan i sumpen på den nivå du kallar "normal". Stäng även av returpumpen så du ser hur högt vattnet stiger i sumpen innan all hävert/retur osv avstannar, gör en markering av denna nivå också på sumpen.

Lycka till

mvh

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för tipsen..

25liter nyss pumpat i sumpen. bara ca 100 kvar nu då. :P hehe

Jisses.

Jag började i lördags och idag kl 10:00 blev jag klar med ifyllningen av akvariet, kommer drömma mardrömmar om att fylla vatten efter det hära.. :P

Som sagt jag har inte riktigt möjlighet att ställa osmosen vid akvariet så jag får ju fylla 25liters dunkar som står i köket och sedan gå till vardagsrummet och pumpa ur dem i akvariet.

har blivigt ett jäkla spring och ja osmosen har ju inte stått på dygnet runt men i stort sett 2timmar för 5liter har jag räknat ut att den pumpar ur.

men ok.. ska fixa ett bättre returrör,,, måste förbi triton och köpa en vinkelbit pvc, får bli på måndag. Kanske skulle mötas upp då? Colan! om du har tid förståss så får jag åka o kolla på dina LS också.

Drar som sagt o hämtar 25kg imrgn i bromma (inte bromma zoo).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Okej. Lite updates.

Karet e helt fullt me vatten, skummaren tickar på fint och skummar bort det som skall bort. Rören e vulkade och retur-pumpen pumpar på.

Var och hämtade 25kg levande sten av en medlem här på Forumet med massor av liv på. Så nu ska fattas det bara ca 30kg till.

Har också införskaffat mig en liten gadget som jag e lite skeptisk mot men som jag endå tyckte var värt att prova eftersom dem säger att den skall uppdateras framåt juletider med att kunna läsa av alla ämnen man behöver för ett saltvatten kar. www.seneye.com se bild nedan.

attachment.php?attachmentid=80306

Som ni ser har jag lite högt PH och har lite funderingar på hur jag enklast kan sänka det?

Sedan så är jag som alla andra med seneye konfunderad kring NH3 och NH4.

Seney skriver så här på sin sida, så jag antar att det är NH3 (free ammonia) man skall rätta sig efter.

""""""""""

Q. What is the difference between total ammonia NH4 and free ammonia NH3?A. There is a lot of confusion about NH4 and NH3 so let us and try and explain. NH3 free ammonia is the toxic part of total ammonia NH4. It is very difficult to work out how much harmful NH3 is present by measuring NH4 and PH and then using a look up table. Most test kits measure NH4 even if they are marked as an NH3 test kit. Seneye only measures toxic free ammonia, NH3 and in very low levels.

""""""""""

Så jag antar att mitt ammonia ligger på 0.001 och inte skall vara ngra probs.

Jag håller självklart koll på alla andra värden med "Salifert" tester och jämnför och än så länge så verkar seneye göra ett bra jobb, har dock inget test för ammonia så jag ska dra och köpa ett sådant idag för att jämnför med seneye. Har ju hört att andra liknande produkter kan klägga ihop och efter det skapa konstiga värden och förvirra, så självklart ska man nog inte stirra sig blind på dessa tester. Men samtigt så måste man byta ut en liten komponent i seneye modulen varje månad, ser ut som ett litet simkort där testpaddsen ligger och som sedan läses av med sensorn i modulen så på så sätt så ser man alltid till att den hålls ren ialf minst en gång i månaden.

Och datanörd som man är så älskar jag ju grafer och statistik så detta är riktigt trevligt. Aquacalculator är ju självklart med på samma datorn hela tiden. :) Och eftersom jag i detta kar skall försöka hålla mycket korall och låga djur så gillar jag verkligen funktionen med att kunna kontrollera ljus styrka etc.

Sedan så har dem en iphone app som också är förträfflig se bild nedan.

Och att den sedan skickar ut ett email och sms (kostnadsfritt) när ngt värde går över vad man satt alarmet på är också najs. Samt att man kan logga in på statistik sidan vart jag än är i världen är trevligt också.

Men som sagt jag är fortfarande lite skeptisk, men vi får se, den har bara varit igång i några dagar än,.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är ett 450L..

Här kommer lite fler pix på den senaste möbleringen sim antagligen kommer bli den jag kör på. Tog bara 4timmar, :)

0240f1f3-d1a7-804e.jpg

0240f1f3-d1b5-c4d5.jpg

0240f1f3-d1c5-2bf0.jpg

Denna underbara sten fick jag tag på, eller Fredrik tog fram den ur gömmorna på triton. Verkligen en skönhet på 9kg. Jätte tack.

0240f1f3-d231-e9fd.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du behöver fixa insugsskydd till pumparna. Annars sitter det snart en död fisk där.

Jag har inga fiskar än och kommer inte ha några än på ett tag. Och pumparna som hänger där nu är som sagt bara provisoriska tills Triton får in nya Tunze pumps. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...