Maglofster Postat 16 april 2014 Postat 16 april 2014 Nä, inga mellanringar.Men då måste du croppa ganska mycket? Citera
alexochingencarina Postat 16 april 2014 Författare Postat 16 april 2014 Beror ju på hur när korallen står mot glaset, men visst är det endel croppa. Men man tappar ju rätt mycket kvalite så inte för mycket. Vissa tidigare bilder är även tagna med 70-250 mm. Citera
Maglofster Postat 16 april 2014 Postat 16 april 2014 Ja, tänkte på det sedan. I mitt kar kommer korallerna vara typ 15 cm in från glaset. Så jag kommer få svårt med sådana närbilder utan mellanringar. Citera
boman Postat 16 april 2014 Postat 16 april 2014 Yes det hjälpte. Min dotter har en en Canon ganska ny och får fina bilder och vet att hon vill ha ett objektiv för bättre närbilder och då slog tanken att kunna avvända och låna hennes och titta om jag kunde hitta något litte vassare objektiv "kanse på blocket, eller någonstans" åt henne så kunde jag även låna och knäppa lite. Sedan förstår jag ju att det är mycket träning, men ett bra sätt att kolla om man har intresset tänkte jag.Tack för info och en riktigt trevlig Påsk!Boman Citera
alexochingencarina Postat 16 april 2014 Författare Postat 16 april 2014 Förstår inte riktigt hur ni tänker när det gäller ringar och macro? Med macro kommer man nära! Sätter man ringar kommer man närmare!? Blir alltså svårare om än omöjligt att fota någonting på tex 15cm i avstånd? Nä Maglofster, Vi får nog leka någon dag=) med din kamerautrustning kan man nog skapa små mirakel! Citera
alexochingencarina Postat 17 april 2014 Författare Postat 17 april 2014 Tog lite bilder med ringar mellan kameran och macrogluggen. Rätt svårt kan jag säga och skärpedjupet blir enormt!Jaja, glad påsk=)Acropora-3 by sietses, on FlickrAcropora-2 by sietses, on FlickrAcropora by sietses, on FlickrSka tilläga att det faktiskt är tre olika koraller! Citera
blackizzz Postat 17 april 2014 Postat 17 april 2014 Tog lite bilder med ringar mellan kameran och macrogluggen. Rätt svårt kan jag säga och skärpedjupet blir enormt!Jaja, glad påsk=)Ska tilläga att det faktiskt är tre olika koraller!Ser ju ut att vara samma korall/polyp t.o.m. fast lite olika redigerat/blåljus eller vad det nu är... Första bilden är ju grym! Citera
Maglofster Postat 17 april 2014 Postat 17 april 2014 Förstår inte riktigt hur ni tänker när det gäller ringar och macro? Med macro kommer man nära! Sätter man ringar kommer man närmare!? Blir alltså svårare om än omöjligt att fota någonting på tex 15cm i avstånd? Nä Maglofster, Vi får nog leka någon dag=) med din kamerautrustning kan man nog skapa små mirakel!Ja, vi bor nog rätt nära så att leka lite ska nog vara hyfsat lätt att styra upp. Citera
Maglofster Postat 17 april 2014 Postat 17 april 2014 Tog lite bilder med ringar mellan kameran och macrogluggen. Rätt svårt kan jag säga och skärpedjupet blir enormt!Jaja, glad påsk=)Ska tilläga att det faktiskt är tre olika koraller!Kör du med extern avtryckare när du tar bilden? Eller kör du med tidsutlösaren? Annars sparar du mycket skärpa genom att använda någon av dom + att även låsa upp spegeln när bilden tas. Sen är det väl minst en bländare på 11 som gäller. Gärna 22 eller så om det går Citera
ormet Postat 17 april 2014 Postat 17 april 2014 Kan man låsa upp spegeln på alla systemkameror? mitt stativ är värdelöst så det darrar som fasiken när spegeln gör sitt. Citera
alexochingencarina Postat 18 april 2014 Författare Postat 18 april 2014 Kör du med extern avtryckare när du tar bilden? Eller kör du med tidsutlösaren? Annars sparar du mycket skärpa genom att använda någon av dom + att även låsa upp spegeln när bilden tas. Sen är det väl minst en bländare på 11 som gäller. Gärna 22 eller så om det går Ja jag kör fjärrutlösare. Tyvärr går det inte att låsa spegeln på min kamera. Ringarna jag använder är billiga utan kontakter så det går inte att ställa bländare. Därför blir det allt för mycket djup. Skulle gissa att den tar någonstans mellan 35-45 tyvärr. Vanligtvis tycker jag 22 blir snyggt men då brukar man tappa lite i skärpa pga dom långa slutartiderna. Citera
ormet Postat 18 april 2014 Postat 18 april 2014 jag upptäckte precis att "Live View"-läget på min budget-Nikon låser spegeln! Vilken skillnad! Tack maglofster! Utroppsteckenskavalkad! Citera
Maglofster Postat 18 april 2014 Postat 18 april 2014 Hmm, vi tre kanske borde träffas och ha en fotolekstuga nån dag då? Citera
alexochingencarina Postat 18 april 2014 Författare Postat 18 april 2014 jag upptäckte precis att "Live View"-läget på min budget-Nikon låser spegeln! Vilken skillnad! Tack maglofster! Utroppsteckenskavalkad!Ja det gör ju min också märkte jag nu. Tura att man är amatör:smiley9:Hmm, vi tre kanske borde träffas och ha en fotolekstuga nån dag då? Citera
alexochingencarina Postat 18 april 2014 Författare Postat 18 april 2014 Vad motsvarar Live View på en Sonny?MVH LasseLive View är väll när man använder skärmen som sökare tror jag. Citera
alexochingencarina Postat 18 april 2014 Författare Postat 18 april 2014 Alex, hur låser man spegeln på en Iphone;)Den va klurig!?!? Har sett på tunnelbanan att tjejer använder den som spegel så? Det går nog att lösa. Ring Apple support! Citera
alexochingencarina Postat 20 april 2014 Författare Postat 20 april 2014 Hittade denna Thailand-3 by sietses, on Flickr Citera
ikola Postat 8 maj 2014 Postat 8 maj 2014 Nu var det längesen du la upp några nya kort.Kom igen nu Citera
alexochingencarina Postat 8 maj 2014 Författare Postat 8 maj 2014 Nu var det längesen du la upp några nya kort.Kom igen nuSkön du är Conny! Får väll fixa till helgen. Spillde ett glas vin över datorn förra helgen så ja ni vet..Ramlade faktiskt ner två acroporo i burken idag. Riktigt snygga faktiskt. Måste ju konkurrera med div nacka bor som tar all uppmärksamhet på guiden;) Regnare på lördag fixar jag bilder:smiley16: Citera
ikola Postat 8 maj 2014 Postat 8 maj 2014 Tur du inte spillde vinet i karet då !!!!Gött med nya koraller.Vilka sorter ? Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.