Gå till innehåll

5 kanals 100 watt chip


Lasse

Rekommenderade inlägg

Behöver man mer än ett nätagg till vart chip?? Har ni hittat nåt lämpligt agg till dom (gärna länk)

Du vet hur dina agg ser ut idag.. Leta upp ett motsvarande som ger 36volt istället för 24.. Sen är det upp till Janne...

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPad 2 using Tapatalk

Ändrat av _Manne_
Var tvåa på bollen... Typiskt
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om det är någon som är osäker på om de vill skaffa ett chip som detta borde ni ta chansen att göra det! Det här är en dröm chans och om man inte vill bygga en ramp i dagsläget är det bara att lägga undan det så länge!

Det handlar om småpengar för ett chip i den här hobbyn:)

Ändrat av Addde
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är 46 nu och vi behöver 4 till. Det verkar ha stillat upp där över - ingen mer som vill vara med på tåget?

MVH Lasse

Köp du 4 till å ha på lager :)

Är intresserad men ändå tvekar jag ;) gillar min giesemann mh ramp. Får en kylfläns plats så man "bara" kan byta ut t5 och hqi lampan

Kommer 100watt led vara aktuellt över karet....

Sent from my iPhone 4S using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Från Ron på denna sida

Update: We are, unofficially, at 50 pcs. I say unofficially because I still need a few email addresses. I will send payment instructions via email.

On top of that, I'd like to create some margin by letting the buy go until this weekend. There are bound to be few dropouts. Plus, there are a

few still contemplating this group buy. Just a few more days!

Om någon mer vill hänga på - anmäl er här (kräver att ni registrerar er) och skicka er e-mail adress via PM på den siten. Tåget går efter helgen som det ser ut som nu.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Köp du 4 till å ha på lager :)

Är intresserad men ändå tvekar jag ;) gillar min giesemann mh ramp. Får en kylfläns plats så man "bara" kan byta ut t5 och hqi lampan

Kommer 100watt led vara aktuellt över karet....

Sent from my iPhone 4S using Tapatalk

Fundera inte. Köp, kan vara bra att ha i framtiden :)

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Janne,

Kommer man att kunna studsa styrsignalen mellan drivkorten. Dvs om jag har styrkortet sittandes någonstans och gör tre separata ramper. Kan jag förbinda ramperna med varandra bara, eller måste jag skicka ett snöre till varje ramp från styrkortet?

Båda varianterna fungerar, dock finns det ett max för hur många drivkort som kan hanteras av LEDMasterBasic, men då kommer LEDMasterPro in i bilden ;-)

MVH

/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Janne! För att köra ett 100w chip så behöver man ditt kommande drivkort samt ledmasterbasic för styrning då om jag fattat rätt ?

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Japp, det stämmer. Börjar känna lite press att lyckas få ihop detta nu :-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Båda varianterna fungerar, dock finns det ett max för hur många drivkort som kan hanteras av LEDMasterBasic, men då kommer LEDMasterPro in i bilden ;-)

MVH

/Janne

OK,

följdfråga:

Hur många drivkort klarar Basig - kanske du har skrivit redan - fyra?

Sen allmän el-fråga. Om man inte sätter nätagget i armaturen utan drar 36 V i ledning. Lägger man då tre drivkort parallellt på denna tråd?

Och en till: Det pratas om 200w - så hittar man ett 600W agg så blir det bra - eller har nån sett något lämpligt för 3 chip?

och en till: 600W ger ca 17 A - vad kör man för kabelarea för likström för den strömmen?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Måste bara kolla så jag inte gör nåt dumt, sitter lite och grubblar men jag antar att detta chip blir lite väl saftigt för ett Elos Mini (70 liters kub, mått L*B typ 42*42 cm) ?

Nja -nu svarar jag ärligt och inte för att övertala dig - Vitsen med detta ligger ju i att du kan dimma och anpassa som du vill. Du kan köra med lins och utan. Du kan ju också få det att underprestera genom att gå under 700 mA per ben. När du skaffar större - inte om - så behöver du ju inte uppgradera speciellt mycket. Sedan kan ju kostnaden bli för stora för att framtidssäkra.

Men än en gång - detta är nytt - jag tror stenhårt på det men jag har haft fel förut - alla som ger sig in nu måste vara beredda på att det kan dyka upp grejer vi inte räknat med. Tyvärr är det inte som vanligt - ni väntar tills någon experimenterat färdigt och sedan kör ni (oftast jag eller maglofster :)) Nu får ni hoppa med och experimentera men nu är vi så många med så olika kunskaper och erfarenheter så vad kan gå fel :)

Sedan är det viktigt att vi skapar en tråd där samtliga kan vara med och presentera sina byggen. Jag skall också göra så att jag skall skriva ett produktblad på chipet tänkte jag.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tycker frågan är berättigad. När vill de ha betalt och en hyfsat exakt ledtid (haha, ledtid på led) borde de kunna prestera.

Det kommer att ta lite mer tid än normalt. Vi betalar i förskott - sedan skall chipen tillverkas och levereras till AC-RC och han skicka ut över världen. När jag har beställt från honom (och det funnits på lager) så går det från honom samma eller nästföljande dag men sedan brukar det ta en vecka eller mer att få dem i brevlådan. Realistisk leveranstid skulle jag tro är 3 veckor - återkommer. Nu blev Janne glad :)

Kan låta vanskligt i dessa tider när man läser om internetbedrägeri var och varannan dag. Jag har själv beställt 3 chip och det skulle jag aldrig gjort (ja nästan aldrig i alla fall) om jag inte litat 100 % på denna firma. Vad jag definitivt aldrig skulle göra vore att rekommendera andra till något sådant här om jag inte trodde på deras ärlighet till 100 %. Vad gäller utfallet av själva funktionen av chippet har jag varnat för att jag inte är 100 på detta men när det gäller affärens genomförande är jag övertygad om att det är ok. Ron skickar instruktioner och då kommer min sista bedömning om själva affären - jag har ingen anledning att tro att det är en scam dock.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

OK,

följdfråga:

Hur många drivkort klarar Basig - kanske du har skrivit redan - fyra?

Det blir troligen 4 st, det kommer krävas en frimware uppdatering och anpassningar i konfigurationsprogramvaran.

Sen allmän el-fråga. Om man inte sätter nätagget i armaturen utan drar 36 V i ledning. Lägger man då tre drivkort parallellt på denna tråd?

Det kan man göra om man har tillfärckligt me effekt i ett enda aggregat.

Och en till: Det pratas om 200w - så hittar man ett 600W agg så blir det bra - eller har nån sett något lämpligt för 3 chip?

Det skulle funka ja, men dessa agregat brukar dra iväg i pris och normal är det faktiskt billigare med flera som ligger på 300-400W.

Vet inte hur många som planerar att köra på så höga effekter som 200W, men det blir ju tuffare o tuffare för drivkortet så vi får väl se hur pass väl det faller ut.

Tanken är att det ska fungera hela vägen till 250W, men det kan kräva att även drivkortet kyls väl.

och en till: 600W ger ca 17 A - vad kör man för kabelarea för likström för den strömmen?

Minst 1mm2, beror på vad det är för typ av kabel och hur mycket man vill pressa det. Du kan läsa lite mer på https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?47250-Använda-nätverkskabel-(RJ-45)-till-LED-bygge&p=459434&viewfull=1#post459434

Edit: Vid så här passa höga strömmar som 17A så kan man även få lova att börja fundera på spänningsfallet över ledaren så man inte hamnar på för låg spänning framme vid drivkortet.

Ändrat av Janne68
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det kommer att ta lite mer tid än normalt. Vi betalar i förskott - sedan skall chipen tillverkas och levereras till AC-RC och han skicka ut över världen. När jag har beställt från honom (och det funnits på lager) så går det från honom samma eller nästföljande dag men sedan brukar det ta en vecka eller mer att få dem i brevlådan. Realistisk leveranstid skulle jag tro är 3 veckor - återkommer. Nu blev Janne glad :)

Kan låta vanskligt i dessa tider när man läser om internetbedrägeri var och varannan dag. Jag har själv beställt 3 chip och det skulle jag aldrig gjort (ja nästan aldrig i alla fall) om jag inte litat 100 % på denna firma. Vad jag definitivt aldrig skulle göra vore att rekommendera andra till något sådant här om jag inte trodde på deras ärlighet till 100 %. Vad gäller utfallet av själva funktionen av chippet har jag varnat för att jag inte är 100 på detta men när det gäller affärens genomförande är jag övertygad om att det är ok. Ron skickar instruktioner och då kommer min sista bedömning om själva affären - jag har ingen anledning att tro att det är en scam dock.

MVH Lasse

Lasse,

Hoppas han förstår att du satt din heder på spel ;)

Egentligen kan jag väl tycka att den här firman kunde mötas halvvägs - dvs halva betalningen i förskott och halva på 30 dagar netto. Ett vanligt leveransavtal som heter Orgalime S2000 stipulerar 1/3 vid order, 1/3 vid leveransbekräftelse och 1/3 30 dagar netto...

Nu är väl förutsättningarna redan klara kanske och det är väl inga enskilda förmögenheter det rör sig om heller, men har den biten diskuterats eller har firmans villkor bara accepterats? Vill de bara trygga affären tor jag det räcker med 50% upfront - få lägger det och sen inte löser ut försändelsen...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag vill inte diskutera upplägg med säljare här. Du köper detta chip som privatperson på Ebay och vid Ebay köp gäller förskottsbetalning. Det enda som skiljer det här från ett vanligt köp är att Ron har gjort upp med personalen på AC-RC att de skall ta fram ett specialchip som uppfyller vissa önskemål. Detta är ngt de inte har på standard men de tar fram det på vissa vilkor - bland annat att köpet följer normala E-bay vilkor och att minst 50 köps. Vi är några som är villiga att ta en risk för att vi ser att vinsterna (inte ekonomiska då) blir så stora om det funkar bra så vad jag har försökt säga är att denna affären är inget för den som vill ha både hängsler och svångrem- Varken jag eller Ron är säljare i detta fall - säljaren är firman i HongKong.

Min heder står nog inte på spel men jag är bered att säga att jag litar på firman som tillverkar och säljer chipen. Jag har köpt därifrån under 1,5 år och det har funkat bra.

Sådana här affärer går under spelreglerna - Take it or leave it och jag har beslutat mig för "take it" men var och en får besluta efter eget huvud och ta eget ansvar för det. Jag har också velat förmedla denna möjlighet till ett större antal akvarister så de själva kan avgöra om det är något eller inte. Ingen tvingar någon att köpa. Hade vi inte kommit upp till 50 så hade vi inte och det hade inte blivit någon affär. Nu verkar det bli att vi gör det och det är jag glad för eftersom jag tror mycket på det här.

I tråden på RC och även här är det fritt upplagt både bakgrunden till konfigurationen, specar och annat (även leverantören). det är alltså fritt för var och en att försöka åstadkomma det Ron gjort med en annan leverantör och under andra vilkor om de vill det.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vi får bara hoppas att Ac-Rc sköter sig än en gång.. Handlat flertal gånger av säljaren utan några besvär alls.. Oftast fått grejerna väldigt snabbt.. Denna gång tar det väl sin tid.. då dom ska tillverkas också. Blir ju lite bakvänt.. Men som sagt vi är ju längst fram i ledet nu o försöker skapa något nytt..

Ska bli hemskt kul o kunna testa detta chip närväl man har det i handen..

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nja -nu svarar jag ärligt och inte för att övertala dig - Vitsen med detta ligger ju i att du kan dimma och anpassa som du vill. Du kan köra med lins och utan. Du kan ju också få det att underprestera genom att gå under 700 mA per ben. När du skaffar större - inte om - så behöver du ju inte uppgradera speciellt mycket. Sedan kan ju kostnaden bli för stora för att framtidssäkra.

Men än en gång - detta är nytt - jag tror stenhårt på det men jag har haft fel förut - alla som ger sig in nu måste vara beredda på att det kan dyka upp grejer vi inte räknat med. Tyvärr är det inte som vanligt - ni väntar tills någon experimenterat färdigt och sedan kör ni (oftast jag eller maglofster :)) Nu får ni hoppa med och experimentera men nu är vi så många med så olika kunskaper och erfarenheter så vad kan gå fel :)

Sedan är det viktigt att vi skapar en tråd där samtliga kan vara med och presentera sina byggen. Jag skall också göra så att jag skall skriva ett produktblad på chipet tänkte jag.

MVH Lasse

Det som får mig att tveka är inte nån risk att bli av med pengar eller lång lev. tid, utan snarare att jag är sån n00b på detta med leds, så jag undrar bara:

1. Ungefär i vilket spann landar priset totalt, 1-3000, 3-6000,6-10000 kr ? höfta lite bara?

2. Kommer man kunna styra ljus o dimning gradvis på nåt sätt eller är det av/på som gäller för hela ljuset?

3. Estetisk (inte ljuset alltså), hur snyggt allt blir, det blir upp till en själv att bygga snygg armatur helt enkelt?

4. Vad har detta chip som inte en Razor/Radion/Mazarra har?

Ledsen om någon av frågorna redan har besvarats tidigare :smiley9:

/Freguz

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...