Gå till innehåll

Önskar bilder på Aquacalculator appen till android


patrikk

Rekommenderade inlägg

jag håller på att skapa en liknande för IOS (Iphone) så ville ha lite bilder på deras uppbyggnad på vyerna och ja det är den Jimmy men vill ha fler bilder. Min tanke är att skapa samma funktioner för IOS och sen bygga ut det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Att be om kopior på någons arbete för att använda det som grund för att utveckla en egen version, det är ju uppenbart brott mot både upphovsrätt och forumets regler. Väl magstarkt att inte ens betala för det man tänkt kopiera, naturligtvis är rätt väg att kontakta de som gjort Android-versionen och komma överens om nåt. Varför är tråden ens kvar?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Anders, jag förstår ditt inlägg, samtidigt så tänker jag så här:

Ifall man tittar på andras verk när man vill göra en egen, förbättrad version, är det då ett brott mot upphovsrätten ifall man inte kopierar rakt av, utan bara tittar på hur andras program är uppbyggda för att få en idé om hur man själv kan göra det bättre?

Obs! Jag känner ej till lagen om hur det funkar här, men så länge man inte kopierar, utan enbart tar insiration från andra, då kan det väl inte vara ett lagbrott?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

"Min tanke är att skapa samma funktioner för IOS och sen bygga ut det"

Det känns inte som inspiration utan som snyltning. Naturligtvis är det tillåtet att få inspiration av en produkt och sen göra nåt bättre, självklart får man det. Men då skall det vara nåt nytt och bättre, man får skriva nåt liknande Harry Potter om man tror man gör det bättre men man får inte ta den och översätta, göra film av osv utan att be om lov. Och framförallt, vill man titta på nåt för att få inspiration, då betalar man åtminstone för det, man skyltar inte med att man tänker kopiera, det är ju att be om bekymmer. Tänk tanken att nån gick in på zoopet och bad om kopior på alla sidor på saltvattensguiden för man har tänkt göra en mobilversion, hur skulle det känns?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tänk tanken att nån gick in på zoopet och bad om kopior på alla sidor på saltvattensguiden för man har tänkt göra en mobilversion, hur skulle det känns?

Hedrande! (Det finns iofs redan mha Tapatalk ;))

Skämt åsido, jag förstår din poäng och kan väl hålla med om att rent kopiera ett program och dess funktioner är väl inte det snyggaste sättet att ta sig framåt, men samtidigt så är det ju så man gör, man tittar på det som finns och gör sedan förändringar och förbättringar och hoppas att det blir bra. Vare sig det är en design och upplägg av sten i ett akvarie eller ett program för att logga värden och ha koll på sitt kar.

Det är ju bara att ta ett annat exempel som tex Biopellets, det är ju flera aktörer som har detta i sitt sortiment numera, och här har man ju också tittat på "originalet" och sen gjort sin egen version av det.

Eller tex saltet vi har i våra akvarier, det finns ju flera fabrikat här, någon måste ju ha varit först och sen har andra kommit efter och satt sin etikett på en blandning som bör kunna ses som en kopia, bortsett från lite förhöjda värden och tillsatser av saker som inte försvinner när man löser upp saltet då, men ja, du förstår säkert min tanke.

Misstolka nu inte mitt inlägg som att jag inte bryr mig om vad som gäller angående lagar och regler, men då jag inte är en expert på området så kan jag inte plocka bort något som moderator utan att veta till 100% att det skulle röra sig om stöld/upphosrättsbrott/copyright-brott osv.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om vi då skall ta det lagliga, man får med ett dataprogram (en app bör ses som ett sånt) om man lagligt förvärvat det inom vissa gränser se hur det är uppbyggt och undersöka det. Och naturligtvis får man sen göra nåt som är annorlunda och bättre. Gör man nåt som ligger för nära riskerar man att det blir en massa elände, eftersom den här appen säljs mot betalning kan man lugnt räkna med att de agerar mot kopior.

Däremot så får man INTE ställa programmets innehåll till förfogande för underökning av nån annan. Att visa nån sida ur en app kan man nog hitta stöd för i citaträtt mm men att visa hela appen med alla sidor, det är definitivt inte ok. Så när patrikk i första inlägget ber att nån skall lägga upp ALLA sidor i kalkylatorn, då är det inte tal om annat än att den som följer den uppmaningen går långt utanför vad man har rätt att göra med ett program och riskerar både åtal och skadestånd. Jämför med en bok, man kan gott citera nåt stycke ur boken men lägger man upp hela boken på nätet så ber man om problem.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Byggbert jag förstår vad du menar men då menar du det finns bara ms Office och inte open Office etc kollar man då de grafiska designpatterns så är de väldigt lika. Lika så som senaste mellan Apples iPhone och samsungs galaxy s3 vilken en domstol dömde att man inte kan räkna det som att dr har kopierat designen på telefonen sen måste det ju bara finnas ett faktureringssystem i världen etc. Vad man däremot inte får lov att göra är att kopiera kod som någon annan har skapat. Eller sno bilder/ grafik. Att beräkna dosering eller salthalt äger ingen rätt till. Som tidigare svar är att gå inspiration. Att snylta och inte betala påståendet är bara löjligt om du kollar upp saker innan du gör påhopp så hade du vetat att det inte finns till iPhone annars hade jag köpt den och hade aldrig ens funderat på att göra en app till iOS. Inte för att jag behöver redovisa app som jag har köpt så har jag köpt appar för saltvattensakvarium för flera hundra kr bl.a. Den som kostar 109 kr på AppStore. Sen för att ens få lägga ut en app på AppStore 700kr för en developer licens( vilket är ett måste för att lägga ut en app).

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag citerar Notch "If you own a software patent, you should feel bad.". Inte för att Aquacalc har ett patent på funktioner i sin app - men jag antar Bygerts tanke är lite samma. Skulle alla som "kom på" en mjukvaruidé, sedan implementerade ett program och efteråt få ensamrätt på just den idéen så skulle vi fortfarande sitta med MS-DOS och knappa kommandon. Tyvärr så är mjukvarupatenten nästan så idag (med tanke på alla patentkrig), men jag hoppas på det går åt andra hållet.

Jag tycker Patrikk ska koda så det blöder om fingrarna! Gör du en app som är bättre än Aquacalc- Skitbra! Då kanske Aquacalc inser att dom måste förnya sig, bygga mer / bättre funktionalitet och 'simsalabim' så blev hela världen helt plötsligt bättre! Hurray!

Paktrikk: Hoppas du får tag på lite information och kan börja koda! Skall följa ditt projekt med nöje om du skapar en forumtråd för det :-) Lycka till.

Ps. Som OSS människa så skulle jag ju gärna se projektet läggas ut på nätet såklart, så att alla som kan/vill kan bidra :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Man behöver inte patent på dataprogram, de är skyddade ändå och det enligt internationella konventioner. Det som inte är skyddat av upphovsrätt och som man kan behöva patent för är algoritmer i ett program men det är knappast på den nivån vi diskuterar nu. Det finns alltså ett skydd som automatiskt träder in når man lagt ner ett arbete på att framställa ett någorlunda originellt program eller en sammanställning av data och vi sitter ju uppenbarligen inte med DOS trots det. Inget hindrar ju att man gör nåt annorlunda och bättre, det som inte är tillåtet är snyltning där man drar nytta av nån annans arbete genom att lägga sig allt för nära utan att besvära sig med eget arbete.

Reverse engineering, att man plockar ner nån annans produkt för att se hur den är gjord, det är vanligt och normalt fullt tillåtet. Självklart köper biltillverkarna in konkurrentbilar och plockar ner dem för att se om man kan lära sig nåt. Men då betalar de för sig och de blandar absolut inte in offentligheten i nåt sånt. Det som är fel här är inte att nån vill göra en bättre kalylator, inte heller att man innan man börjar med det tittar på hur konkurrenten ser ut. Det som är fel är att vara så snål att man inte gör som alla andra, köper produkten och håller tyst. Och det är definitivt fel att be folk göra nåt olagligt, alltså att offentliggöra ett helt programs utförande, för att kunna granska programmet. Hade patrikk köpt kalkylatorn, tittat över den och sen satt sig med att göra nåt annorlunda och bättre, då är allt helt i sin ordning.

För övrigt så har företaget bakom kalkylatorn en person som är ansvarig för apple version. Det tyder ju på att man avser att komma med en variant för den världen också så det går inte att påstå att de struntar i det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har Jobbat lite på min app dessa senaste dagarna jag är nästan färdig med huvudmenyn och halvvägs igenom en av mina huvud sidor i appen. Om det är ok med att skapa en tråd på progressen för appen så gör jag gärna det men då får det komma från någon som är moderator.

Vad det gäller bilder från android appen så är jag inte i något behov utav av dem jag har gjort klart det mesta av min design men det hade ändå varit intressant att se. Vad sen gäller om de som har gjort Aqua calc har för avsikt att göra en app till iOS eller inte bryr jag mig inte om eftersom de har haft en ansvarig väldigt länge för iOS utan att de har en app ute så svårt är det inte att göra en så pass "statisk" app är ( åtminstone den som jag tänkt göra )

Är det någon skulle vilja ha med någon funktionalitet så kom med förslag. Annars blir set bara sket som jag tycker är bra.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bygert: Patrik kanske inte har tillgång till någon Android, och därmed inte någon "nytta" av att köpa programmet.

Patrik: det är på gång en iOS version av Aqua Calc.

du har helt rätt jag har ingen Andriod lur däremot jag/vi 3 Iphones, 2 MacBook Pro, 1 Ipad(nya versionen) som de kallar den.

Jo jag har antagit det eftersom de har haft en IOS ansvarig ett bra tag nu men det händer inget ( offentligt/vad som syns). och nu när man har kommit in i hobbyn känner jag behovet av en app och om inget gör en åt en så får man ju göra en själv.(jag vill inte ha en app om 1-2 år utan jag hade velat ha den samma dag som jag började med hobbyn).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bygert: Patrik kanske inte har tillgång till någon Android, och därmed inte någon "nytta" av att köpa programmet.

Men snälla nån, hur svårt kan det vara. Vill han titta på en Andoid-app så får han köpa en android-telefon, är det verkligen så konstigt. I all synnerhet om man som här skall ge sig in på öppen marknad och konkurrera med en produkt som säljs kommersiellt. Då skall det inte finnas några genvägar, det är osund konkurrens att inte ta de kostnader som det kan bli.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vilken intressant diskussion detta är. när vi ändå tar upp ägande rätt etc så är det lite kul att de som har gjort Aquacalc har själva troligtvis stulit bilder från nätet som jag inte tror de har godkännande från. Bilderna är dåligt utklippta. Ett exempel är i deras PC version så finns det en bild på ett saltkar(bordsalt) i "justering av salthalten" längst ner i vänstra hörnet den bilden kommer ifrån denna adressen som uttryckligen säger att inga bilder får användas utan deras explicita tillåtelse.

Här kommer bilden ifrån

eller direkt länk till orginalbilden

Visst kan de har bett om deras tillåtelse men tittar på de bilder som de använder så skiljer det sig för mycket åt i den grafiska stilen vilket oftast betyder att det är ett hopplock från nätet. tror inte de har bett on tillåtelse för varje bild från varje grafiker/site, men de kanske de har gjort?

nu på kvällen blev jag klar med min design så jag har inte något behov av att titta på deras app eftersom jag inte vill ändra något mer i min egen dock hade det varit intressant att se den när jag är helt klar för att se hur de har valt att presentera informationen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...