Gå till innehåll

min korall växer inte ut längre


Oxygar

Rekommenderade inlägg

  • Svar 50
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Hur länge har du haft den? hur ser dina vattenvärden ut? några ändringar i burken den senaste tiden som tex cirkulation eller belysning?

Om vattenvärdena ser bra ut hade jag nog provat att stödmata den med tex nykläckt artemia, cyklops eller liknande för att försöka trigga igång den igen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vattnet ser bra ut. har flyttat på den men den hade varit indragen redan då. har köpt en hispidus efter korallen. har sett den klättra på den några gånger men då har den dragit in sig o sedan åkt ut igen. Hur gör jag för att mata den så att inte maten bara åker iväg. Ska man stänga av pumparna så vattnet står stilla ett tag? [TABLE]

<colgroup><col width="86"></colgroup> <tbody> [TR]

[TD=width: 86][/TD]

[/TR]

</tbody> [/TABLE]

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vattnet ser bra ut. har flyttat på den men den hade varit indragen redan då. har köpt en hispidus efter korallen. har sett den klättra på den några gånger men då har den dragit in sig o sedan åkt ut igen. Hur gör jag för att mata den så att inte maten bara åker iväg. Ska man stänga av pumparna så vattnet står stilla ett tag? [TABLE]

<tbody>[TR]

[TD][/TD]

[/TR]

</tbody>[/TABLE]

Ser bra ut? mätvärden på ca,kh,mg, nitrat och fosfat behövs för att göra en bedömning om vattnet är bra eller inte. Ett bra och smidigt sätt att stödmata är att använda sig av en pipett.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ser bra ut? mätvärden på ca,kh,mg, nitrat och fosfat behövs för att göra en bedömning om vattnet är bra eller inte. Ett bra och smidigt sätt att stödmata är att använda sig av en pipett.

alltså värdera.

salt 32 ppt

no3 1 ppm

KH 8,55

Po4 0,08

Ca 490

Mg 1240

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lite högt fosfat, men kan inte tro att det är där problemet är. Har du testat att flytta korallen? Goniporor är ganska petiga när det kommer till där det står, lågt till mellan vattenflöde vill de ha, ungefär som en euphylia upplevde jag min som.

Du har inga clowner eller liknande som kanske stör den? vet att min fars clowner använde den istället för en anemon vilket långsamt dödade den.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lite högt fosfat, men kan inte tro att det är där problemet är. Har du testat att flytta korallen? Goniporor är ganska petiga när det kommer till där det står, lågt till mellan vattenflöde vill de ha, ungefär som en euphylia upplevde jag min som.

Du har inga clowner eller liknande som kanske stör den? vet att min fars clowner använde den istället för en anemon vilket långsamt dödade den.

jo jag har 2 st clowner men dom använde inte den vad jag har sätt. har en plast anemon som dom använder. har flyttat den men utan resultat

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är det bara o strö i det i vattnet eller måste man mata korallerna på något sätt.

jag brukar blanda det med vatten och ha i hela karet, men jag har ganska bra filtrering. Cyclop eeze är väldigt koncentrerat så har du problem med fosfat eller nitrat borde du kanske bara täcka för korallen med överdelen av en Colaflaska eller liknande och spruta in cyclop eezen så du inte behöver ta lika mycket och korallen ändå kan få sig ett naffs

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

det kommer ju gå ner med tiden. men tror du det kan vara dom för höga värdena som är problemet med korallen?

Jo det är viktigt om du har stenkoraller, mjukisar är tåligare överlag även om det märks på dem också med ett tränat öga.

Du kan lätt justera ner kalcium o magnesium med ett salt som har låga värden på dessa.

Tycker också du skall höja salthalten till 35ppt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo det är viktigt om du har stenkoraller, mjukisar är tåligare överlag även om det märks på dem också med ett tränat öga.

Du kan lätt justera ner kalcium o magnesium med ett salt som har låga värden på dessa.

Tycker också du skall höja salthalten till 35ppt.

Ska göra ett vatten byte idag då

Så får jag hoppas det går ner. Har spärrat med abc+ så blev nog för mycket.

Vad ska värferna ligga på vid 35 ppm då?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ska göra ett vatten byte idag då

Så får jag hoppas det går ner. Har spärrat med abc+ så blev nog för mycket.

Vad ska värferna ligga på vid 35 ppm då?

Kalcium 420

Magnesium 1310

ABC är det GroTech du menar så är det spårämnen.

Justera du upp salthalten lite undan för undan det blir bra.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

har inte fyllt på vatten vid avdunstning och gjort nya mätningar idag. så här ser det ut

salt 34 ppt

Kh9,6

Ca 490

Mg 1240

no3 1 ppm

Po4 0,04 ppm

Kalcium o Magnesium är ju oförändrade vilket kan innebära att du inte har något som förbrukar.

Det kan också innebära att du fått fel mätvärde eller har tillsatt något.

Du måste också se upp med kH värdet det bör ligga mellan 6-8.

I havet är det ungefär 6,5.

Hej...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kalcium o Magnesium är ju oförändrade vilket kan innebära att du inte har något som förbrukar.

Det kan också innebära att du fått fel mätvärde eller har tillsatt något.

Du måste också se upp med kH värdet det bör ligga mellan 6-8.

I havet är det ungefär 6,5.

Hej...

hur får jag ner det då? det borde ju sjunka har 2 st euphyllia 1 favites och en mjukkorall. ska blanda till vatten o se vad väderna ligger på det nya vattnet

tack för hjälpen :)

[TABLE]

<colgroup><col width="86"></colgroup> <tbody> [TR]

[TD=width: 86][/TD]

[/TR]

</tbody> [/TABLE]

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hur får jag ner det då? det borde ju sjunka har 2 st euphyllia 1 favites och en mjukkorall. ska blanda till vatten o se vad väderna ligger på det nya vattnet

tack för hjälpen :)

[TABLE]

<tbody>[TR]

[TD][/TD]

[/TR]

</tbody>[/TABLE]

Du får det genom förbrukning o vattenbyten om saltet innehåller lägre värden på det du skall sänka.

Har du föresten en osmolator? Om inte så skaffa det så är det lite enklare o hålla en jämnare densitet när du väl kommit dit vill ligga.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

MG och CA brukar ta tid att sänka, speciellt om du sedan har ex Red Sea Coral pro som har ganska höga värden så hjälper inte vattenbyten så mycket. Eller lättare sagt det tar längre tid att sänka nivåerna. Om jag har fattat rätt så förbrukas inte så mycket ca om inte kh ligger rätt så där är oxå en variabel. Jag låg själv fel ett tag men man får ta tiden och låta värden sjunka sakta.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

fast har han inte mycket sten koraller / SPS så blir det inte alls mycket åtgång, sen så går även koncentrationen av CA och MG upp om man inte fyller på med osmosvatten, man kan altså inte utesluta något från detta.

vad är det för typer av koraller du har? funderar om det skulle kunna vara biologisk slagsmål i karet vilket slår ut din Goniopora

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

fast har han inte mycket sten koraller / SPS så blir det inte alls mycket åtgång, sen så går även koncentrationen av CA och MG upp om man inte fyller på med osmosvatten, man kan altså inte utesluta något från detta.

vad är det för typer av koraller du har? funderar om det skulle kunna vara biologisk slagsmål i karet vilket slår ut din Goniopora

jag har 2 st euphyllia 1 favites och en mjukkorall

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...