Gå till innehåll

min korall växer inte ut längre


Oxygar

Rekommenderade inlägg

blandade till 1L vatten och gjorde tester på det.

temp 26,4g

salt 5 ppt

Kh 7,6

Ca 455

Mg 1520 (känns som det borde ha blivit något fel i det testet)

Så värderna är ju rätt höga med nytt vatten. Hur mycket och ofta bör jag byta vatten för att få ner mina värden?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 50
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

blandade till 1L vatten och gjorde tester på det.

temp 26,4g

salt 5 ppt

Kh 7,6

Ca 455

Mg 1520 (känns som det borde ha blivit något fel i det testet)

Så värderna är ju rätt höga med nytt vatten. Hur mycket och ofta bör jag byta vatten för att få ner mina värden?

Med en salthalt på 5 ppt borde övriga värden ligga något annorlunda.

Att värdena är höga är ju för att koraller ska kunna konsumera innehållet utan att du ska behöva byta vatten stup i kvarten.

Ifall du vill sänka värdena så blanda till en lägre koncentration med salt.

Goniopora är ju dessutom en korall som inte rekommenderas till nybörjare då de är något svårare än andra stenkoraller.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Med en salthalt på 5 ppt borde övriga värden ligga något annorlunda.

Att värdena är höga är ju för att koraller ska kunna konsumera innehållet utan att du ska behöva byta vatten stup i kvarten.

Ifall du vill sänka värdena så blanda till en lägre koncentration med salt.

Goniopora är ju dessutom en korall som inte rekommenderas till nybörjare då de är något svårare än andra stenkoraller.

35ppt ska det vara.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lite högt fosfat, men kan inte tro att det är där problemet är. Har du testat att flytta korallen? Goniporor är ganska petiga när det kommer till där det står, lågt till mellan vattenflöde vill de ha, ungefär som en euphylia upplevde jag min som.

Du har inga clowner eller liknande som kanske stör den? vet att min fars clowner använde den istället för en anemon vilket långsamt dödade den.

Po4 på 0.08 är väll inte högt? Eller är det jag som är ute och cycklar?=)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

blandade till 1L vatten och gjorde tester på det.

temp 26,4g

salt 5 ppt

Kh 7,6

Ca 455

Mg 1520 (känns som det borde ha blivit något fel i det testet)

Så värderna är ju rätt höga med nytt vatten. Hur mycket och ofta bör jag byta vatten för att få ner mina värden?

Vad är det för salt du har då?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ska göra ett vatten byta på 25% imorgon. då ska ju både ca och po4 gå ner. Hoppas det hjälper

Ta reda vilket salt du har så vet du ju hur kalcium o magnesium det innehåller.

Sedan får du inte heller tillföra något från den där + serien före det behövs.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Acropora är det svåraste man kan ge sig på att ha i sitt akvarium. Att de bleknar kan bero på många saker.

Vad har du för vattenvärden?

Vad har du för ljus?

Vart placerade du den?

Vilken temperatur?

Vad för vattenflöde?

Sent from my Galaxy Nexus using Tapatalk 2

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kollat upp saltet nu. Det är Tropic Marin PRO-REEF. Någon som vet mg och ca värdena på det?

Kalcium 425

Magnesium 1245

kH 7,3

Skippa dina tillsatser (Red Sea) avseende på kH, kalcium o magnesium tills du ligger rätt i värden o byt bara vatten.

Köp spårämnen o tillsätt om du inte redan har.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

nästan allt salt tog slut vid det stora vattenbytet. bör jag köpa samma eller finns det något salt ni rekommenderar. Och vilka spårämnen ska ja köpa?

Kalcium 425

Magnesium 1245

kH 7,3

Skippa dina tillsatser (Red Sea) avseende på kH, kalcium o magnesium tills du ligger rätt i värden o byt bara vatten.

Köp spårämnen o tillsätt om du inte redan har.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

nästan allt salt tog slut vid det stora vattenbytet. bör jag köpa samma eller finns det något salt ni rekommenderar. Och vilka spårämnen ska ja köpa?

Vilket salt du skall ha som fungerar bäst är något du bör pröva dig fram till.

Det kan ju inte skada och variera ibland.

En del saltvattensakvarister har flera saltblandningar hemma och byter mellan vattenbyterna.

Tropic Marin pro är ett salt som många saltvattenakvarister förespråkar.

I spårämnesväg använder jag GroTech A B C och de finns ju flera andra märken också och vad som passar och fungerar bäst är ju också något man måste komma fram till. Många gånger köper man ju det som ens handlare har hemma när man börjar med något.

Aminosyror tillsätter jag med GroTech M.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vilket salt du skall ha som fungerar bäst är något du bör pröva dig fram till.

Det kan ju inte skada och variera ibland.

En del saltvattensakvarister har flera saltblandningar hemma och byter mellan vattenbyterna.

Tropic Marin pro är ett salt som många saltvattenakvarister förespråkar.

I spårämnesväg använder jag GroTech A B C och de finns ju flera andra märken också och vad som passar och fungerar bäst är ju också något man måste komma fram till. Många gånger köper man ju det som ens handlare har hemma när man börjar med något.

Aminosyror tillsätter jag med GroTech M.

kör ju med red seas grejer innan så är det 3 o 4 stapeln i pyramiden?post-4398-14468926312178_thumb.gif

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tänkte beställa hem lite salt. har ju red seas grejer sen innan så tänkte ta deras salt med. men ska man köra på det vanliga eller coral pro?

Du som har problem med höga värden borde ju ha det vanliga för det är ju lättare o få upp värden än ner.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...