Gå till innehåll

Alla ni som har handlat fisk av Deep Ocean!


loopmannen

Rekommenderade inlägg

Två frågor: 1) Hur har fisken varit rent fysiskt (fint exemplar)

2) Hur har fisken mått när den packas upp? (kondition)

Jag har fundering på att handla en känslig kirurg och väl hemma kommer den att få det lite tufft i akvariet. Så det gäller att den har god kondition och mår bra redan från starten, skulle vara lite surt om man ger massor av pengar för en fisk och så dör den första natten.

Givetvis vore det optimalt med ett karenskar men har tyvärr inte den möjligheten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Två frågor: 1) Hur har fisken varit rent fysiskt (fint exemplar)

2) Hur har fisken mått när den packas upp? (kondition)

Jag har fundering på att handla en känslig kirurg och väl hemma kommer den att få det lite tufft i akvariet. Så det gäller att den har god kondition och mår bra redan från starten, skulle vara lite surt om man ger massor av pengar för en fisk och så dör den första natten.

Givetvis vore det optimalt med ett karenskar men har tyvärr inte den möjligheten.

Gissar att från det att fisken packas tills den packas upp minst 48 timmar

kanske ett karantänakvarium är att rekomendera

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har köpt förra året 1 kirurg och 1 Hepatus hade inte några problem med de.

Nu finns några på väg vi få se vad händer.

Hur fungerar detta med att ni köper därifrån? Är det den danska butiken? Levereras de från Danmark eller direkt från där dom fångas?

Tack på förhand

/Johan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur fungerar detta med att ni köper därifrån? Är det den danska butiken? Levereras de från Danmark eller direkt från där dom fångas?

Tack på förhand

/Johan

Dom hämtar från en Holländsk Leverantör sedan packar dom varje privatpersons order

sedan kör deep ocean runt o levererar såg ut som 40 stop från Holland till Stockholm

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Alla affärer har ju inte alltid samma sortiment hemma, visst kan dom säkert fixa så det kommer hem.

Men det finns dom som beställer av DeepOcean då dom har bra priser på det mesta, teknik, tillbehör, levande mm

Dom 3 gånger jag har beställt så har jag fått bra kvalitet på det levande, detta blir 4e gången.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Håller med dig men våran lokalaste butik ligger 9 mil bort och oftast finns inte det man vill ha för tillfället. Vissa av fiskarna som jag har kollat in på Deep Ocean har jag aldrig sett hemma i den lokala butiken. Självklart kommer den lokala att vara min "huvudleverantör" men det kanske inte är fel att använda sig av alternativ som ett komplement.

Men det lär jag bli vise om efter leverans om jag bestämmer mig för att genomföra min beställning.

Benny

Är det inte enklare o handla fisk från sin lokala butik?
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Såg på ngn bild att du hade en Zebrasoma xanthurum, kom den därifrån?

Alla affärer har ju inte alltid samma sortiment hemma, visst kan dom säkert fixa så det kommer hem.

Men det finns dom som beställer av DeepOcean då dom har bra priser på det mesta, teknik, tillbehör, levande mm

Dom 3 gånger jag har beställt så har jag fått bra kvalitet på det levande, detta blir 4e gången.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skulle vilja ha ett karantänkar, ska undersöka det lite om jag ev kan fixa ett alternativ.

Men de fiskar vi köper i våran lokala butik har varit hos dem mellan 1-3 dagar innan vi köper dem inte så bra det heller.

Det jag är mest orolig för är en trött fisk som inte orkar försvara sig mot de som redan går i akvariet och på det sättet bli stressad och dålig.

Ska ta mig en rejäl funderare...

Tror inte fisken är i påse 48timmar?

Jag har för mig att jag blev uppringd ang en restning med en förfrågan om jag ville byta dagen innan leverans.

Håller absolut med om karantän för fisken.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Visst är det så, men ska jag göra det så vill jag nog ha något mera permanent med belysning, pumpar och uvc. Vore trist om fisken åker på vita prick och man inte kan behandla det.

Kanske bara gör en liten provbeställning denna gång och ser om jag inte kan få till något mera permanent till framtiden.

Det är väll inte jätte noga att karantären ska vara ett akvarium? Duger väll bra med någon hyfsat stor plast låda tex scan? Om det nu inte är en jättebamsing till fisk du ska köpa.
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Såg på ngn bild att du hade en Zebrasoma xanthurum, kom den därifrån?

Nix, men har fått elddvärgkjesare, gul kirurg, hepatus, gobies, alla dess möjliga sorters räkor, krabbor, sjöstjärnor, 8 musslor i varierande storlek, tyvärr så har dom ofta varit slutsålda.

Lite blandat med koraller mm

Varit nöjd varje gång, inget har dött under transport eller i karet pga prick eller liknande.

Tekniken har varit rejält mycket billigare än va den är i Sverige, allt till en fraktkostnad av 49ddk det är rätt så ok!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Någon som vet hur det blir med betalningen om man tex: beställt en mussla på 5 cm men kan tänka sej större om den på 5 cm är slut. Då kostar den ju mer?

När du lägger din beställning så kan du ju välja om du vill ha en som ev är mindre eller större, skulle det nu bara va större så får man ju vara beredd på att betala in mellan skillnaden, men det är man ju medveten om man kryssar i större storlek.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack Göran! Jag tjoar till i så fall det skulle vara skönt med ett karantän även för framtiden men det känns lite som om tiden är knapp inför denna sändning. Så måste jag övertala frugan om att vi inte bara ska köpa en snordyr fisk utan även lägga pengar på ett kar till som vi inte har plats för :) Inte helt enkelt.

Om du ska göra ett karantänkar har jag en skummare tunze 9006 du kan låna.

Göran

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...