Gå till innehåll

Siganus Magnificus


pegekin

Rekommenderade inlägg

Detta är helt och hållet kopierat från Reeflex och översatt genom google translate:

Siganus vulpinus är (mycket) giftig och giftet kan döda dig ibland!

Om du vill behålla Siganus vulpinus informera dig själv innan du köper giftet och dess effekter. Håll en lista med telefonnummer för nödsamtal, och gift all nödvändig information om djuret i tillägg till ditt akvarium, så du kan få hjälp snabbt i en nödsituation.

Telefonnumren gift nödsamtal kan hittas här:

Tyskland Översikt: tollfree

Världen Översikt: eapcct.org

Detta kommer bara visas när giftiga, mycket giftiga och även djur vars gift kan döda dig omedelbart. Varje person reagerar olika på toxiner. Kontrollera därför väga in risken för miljön och din off mycket väl, och du aldrig agera förhastat!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den där texten känns ny, som regel brukar väl kaninfiskars gift klassas som smärtsamt och otäckt men väldigt ovanligt att det blir mer.

Men det är helt skrivet från vad jag "tror" så ämnet förtjänar såklart en bättre informationskälla. Men av den litteratur jag har läst så har ingen klassat kaninfiskarnas gift som så farligt som den där reeflex texten säger. Även om gift alltid är något man ska ta på allvar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Daniel: kan ha att göra med att fler går in på reeflex från olika länder kanske. Men är det Toxin gift de har så kan det ju göra stor skada från person till person men sen beror det nog på hur länge man håller kvar handen, kan tänka mig att ju längre du håller handen på taggen/taggarna ju mer gift får du i dig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

"Toxin" är ju det engelska ordet för "gift" (vill jag minnas?), så det beskriver ju inte vad för sorts gift de har, men om jag inte minns fel så är det av samma typ som tex sjöborrar har, och det kan man neutralisera med hjälp av hett vatten, så hett man klarar av så länge som möjligt.

Mer om Toxin: http://sv.wikipedia.org/wiki/Toxin

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Anledningen till varför de skriver som dom gör om kanin fiskar är för att de skall gå säkra ifall en överkänslig persom skulle skada sig typ om de får taggen rakt i en ådra och dör pga detta. att bli stucken i handen typ som normal person skall inte detta vara mkt värre än ett geting stick.

jag kan berätta om vad som hände hos Göran i Lerum då ett barn skrämde hans stora Lo-vulpinus (25cm) så den hoppa ur och detta barns pappa lyft upp kanin fiksen för att lägga tillbaka den i karet. göran hörde hur det vråla till och pappan hade blivet stucken i handen. De spolade bara handen i så varmt vatten han klara av och det hjälpe till att bota smärtan.

jag tror iaf inte att den pappan var så sugen på att köpa en sådan fisk efter detta dock. :-)

väldigt sossioala och tama fiskar är de dock.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Anledningen till varför de skriver som dom gör om kanin fiskar är för att de skall gå säkra ifall en överkänslig persom skulle skada sig typ om de får taggen rakt i en ådra och dör pga detta. att bli stucken i handen typ som normal person skall inte detta vara mkt värre än ett geting stick.

jag kan berätta om vad som hände hos Göran i Lerum då ett barn skrämde hans stora Lo-vulpinus (25cm) så den hoppa ur och detta barns pappa lyft upp kanin fiksen för att lägga tillbaka den i karet. göran hörde hur det vråla till och pappan hade blivet stucken i handen. De spolade bara handen i så varmt vatten han klara av och det hjälpe till att bota smärtan.

jag tror iaf inte att den pappan var så sugen på att köpa en sådan fisk efter detta dock. :-)

väldigt sossioala och tama fiskar är de dock.

:-).. .

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...