Gå till innehåll

Ken`s 216L Kub


osby0479

Rekommenderade inlägg

En liten uppdatering på läget.

Mina nyinköpta acroporor gick det inget vidare med, har spökat i karet efter att jag satte i dom i karet.

Nu har jag dock kopplat bort min BP och kör VÄS istället, får hoppas resultatet blir bättre, har dock hört att algtillväxten på rutorna ska va rätt så hög, vad är förklaringen till det, eller det kanske avtar något längre fram när man kört det ett tag?

Använder mig nu utav skummare, ozon, kol i ett filter, samt väs, och balling, och hoppas det ska gå vägen.

Shoppade en Xanthurum idag, ett litet exemplar på ca 3 cm, så han har lite tid på sig att växa, en fin liten firre som välkomnades med öppna armar =)

Kommer förmodligen avvakta ett bra tag innan det blir fler acroporor, och ist köra mer LPS samt ricorderia florida/yuma ist, samt att jag tänkte pröva på lite scolymior och givetvis någon riktigt snygg mussla till.

Är väldigt nöjd på fiskfronten, men känner att en fisk till kan jag nog klämma ner i karet då det har 8 invånare nu på 216L, skulle så bli fallet så ska det vara något outstanding, något riktigt udda.

Har idag 2 snowflake clowner, 2 bangaiier, 1 salarias, 1 madarin, 1 elddvärgkjesare, 1 xanthurum, kom gärna på förslag på något udda, ett eget förslag är en Zebrasoma Flavecens Ghost med den är väldigt udda och svår att få tag på, och väldigt dyr!

Ändrat av osby0479
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 64
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Om jag förstår rätt så har du bara kört Bio-pellets i 3-4 veckor? Är inte det för kort tid för att konstatera om det funkar eller ej, är inte det den tiden det behöver för att komma igång? Det tar ju minst lika lång tid att få VÄS att börja bita.

Att man skulle få algtillväxt på rutorna pga VÄS har jag aldrig hört talas om.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En liten uppdatering på läget!

Körde flatworm exit för 3 veckor sen, men ser att det finns fortfarande kvar, och kommer köra en behandling till för att få bort dom!

Gick inte så bra för mina acroporer, det flesta har dött =(

Men för att inte tappa lusten så åkte det ner 30 ricorderia florida igår, 15 rosa och 15 multicolor, blev riktigt bra, ska bara låta dom gå in lite innan jag börjar placera dom på ställen där jag vill ha dom!!

Allt verkar funka med VÄS och skummaren kör jag ganska torr just nu, den skummar lagom och i koppen samlas en massa skit, så det är ju bra.

Gjorde ett vatten byte idag på 30L och tog ut UVCn då min Xanthurum ser ut till att må bra, utan prick, tror nog att det har hjälp på rätt så bra med vitlöksmarinerad artemia.

Tillkom även en liten grön Gobiodon histrio och två putsräkor förra veckan, så på fiskfronten blir det nog lungt framöver, tills jag hittar den sista fisken som jag vill ha i karet, samt 2 tesslata krabbor till så i karet ska det nu finnas 6-7st av samma sort.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo det kan man säga =)

Väntar in lika många till, så det ska nog bli bra!

Samt lite udda ricorderia yuma i olika färger, har två multicolor yuma som är snäppet snyggare än floridan!

Verkar vara enklare att hålla ricorderior än sps ;)

Utan bilder har det inte hänt! :-)

Edit: syftade på de du redan fått.

Sent from my Galaxy Nexus using Tapatalk 2

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Sista bilden innan jag plockar ner och säljer allt på lördag.

Tyvärr så har jag för mycket att göra och känner att jag inte ens hinner skrapa 3 rutor utan att det ska ske under stress!

Kommer förmodligen att hänga kvar här på forumet, och kanske längre fram kanske det blir ett annat kar ;)

post-5056-14468927231128_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...