Gå till innehåll

Ken`s 216L Kub


osby0479

Rekommenderade inlägg

Dax för en presentation på min nya 60x60x60 KUB

Akvariumet är borrat med 3 hål, 2 ner, 1 upp, keramik på bakgrunden som döljer ytavriningsboxen.

Möblen är byggd i 22mm MDF, samt rostfria detaljer för att förstärka möblen, luckan är fäst med magneter för att smidigt kunna ta väck både nedandelen samt ovandelen.

Bänken är skruvad, limmad, spacklad, grundad, och lackerad.

Fläkt i båda skåpen för ventilation samt att det driver ut fukten, bänken är helt isolerad, ovandelen är isolerad i toppen samt framsidan.

Nedandelen är inte riktigt klar, elen ska byggas upp ordentligt, multicontrollern ska skruvas dit så man har full koll på den, i det ena facket ska det ligga en doserpump, samt behållare undertill.

Min tanke har varit att få ett system som är helt tyst, samt inte ger någon ljusspridning, lite är där men det är minimalt!

Tekniken är noga utvald för att slippa ev uppgraderingar.

Skummaren är en Bubbel King 180 mini, väldigt bra skummare som är tyst.

Returpumpen är en red dragon 2500, lika tyst den.

Belysningen är en XR30W Radion från Ecotech, väldigt bra ljus, som jag kört med i tidigare kar, samt ett backup batteri.

En tyst osmolator från deltec.

2 st Tunze 6095 som går genom en multicontroller, lite väsen, men lägger sig nog om en vecka eller två, då dom blir inkörda.

Ballingen kommer jag att använda mig av en GHL 4 kanals med integrerad display.

Kommer att prova på en seneye och se hur det funkar.

Det levande kommer mest att bestå av musslor, Ricorderia florida/yuma samt lite annat roligt.

Finns för närvarande 2 snowflake clowner, 2 bangaiier, 1 salarias, 1 LSD mandarin i karet.

Totalt 3 tesslata krabbor, 1 porslinskrabba, 1 lightfoot sally, 1 mitrax.

1 putsräka, 1 boxarräka, 1 eldräka, 1 pepparmintsräka.

1 sjögurka, liten gul sak.

1 röd sjöstjärna, 1 sandvändande sjöstjärna.

1 rosa tubanemon.

8 musslor

1 hundtandskorall

1 euphyllia hammar korall

6 ricorderia florida

5 olika skivor

1 liten bit med knappar

1 grön flakväxande montipora

Kommer ev bli lite acroporor med tiden, samt 1 elddvärgkjesare, och EN ännu okänd fisk ska ner?

post-5056-14468926344532_thumb.jpg

post-5056-14468926344907_thumb.jpg

post-5056-14468926345127_thumb.jpg

post-5056-1446892634536_thumb.jpg

post-5056-14468926345586_thumb.jpg

post-5056-14468926345817_thumb.jpg

post-5056-14468926346026_thumb.jpg

post-5056-14468926346242_thumb.jpg

post-5056-14468926346534_thumb.jpg

post-5056-14468926346789_thumb.jpg

post-5056-14468926346984_thumb.jpg

post-5056-14468926347224_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 64
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Tack för alla fina kommentarer!

Bygget är väldigt genomtänkt, har haft detta bygget i huvudet ett bra tag.

Allt håller kompakta mått, men ändå plats för ev pelletsfilter, uvc, eller något annat i sumpen.

Ska dock koppla på en ozon maskin på skummaren, så uvc behövs nog inte.

Kommer lite fler små saker, detaljer mm kommer upp här sen!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det kommer snart, ska bara planera lite om hur det ska bli, lite snygga accroporor kan nog bli bra, ska försöka få väck lite rodactis som är på stenen, för att göra lite mer plats!

Tjusigt Ken!

Det blir inga sps'er i detta karet eller?

/André

---

I am here: http://tapatalk.com/map.php?urroxv

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det kommer snart, ska bara planera lite om hur det ska bli, lite snygga accroporor kan nog bli bra, ska försöka få väck lite rodactis som är på stenen, för att göra lite mer plats!

Det gör du rätt i. Ser att du har en hel del på toppen som blockerar.

/André

---

I am here: http://tapatalk.com/map.php?nejlln

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tubanemonen lyser upp riktigt fint, men den får va lite för sig själv då den är lite smågiftig och har rätt så långa tentakler som svajar runt, men den är riktigt snygg och fiskarna verkar undvika den.

Ja clownerna är riktigt fina, finaste premium clownerna enligt mig, lagom balans på det oranga och vita, får se om man kan hitta nån snygg anemon till dom lite längre fram!

Tyvärr så är det ju lite dåligt med plats just nu ;(

Men ska snart ta tag i att få väck all rhodactis som sitter på stenen så jag kan börja fylla upp med lite acroporor i snygga blandade färger, blir väl ett par riccorderior till skulle jag tro!

Rhodactisen är fräck när det endast lyser blått, då är dom helt neongröna men dom har tagit över lite väl mycket, nån kanske man sparar men mestadelen ska bort.

Funderar på om jag ska försöka få tag på en xanthurum i lagom storlek, eller kanske nån riktigt ovanlig fisk, får ju inte va allt för stor, eller bli allt för stor på kort tid.

Hoppas att jag kan få min loricula snart då jag behöver en liten färgklick i karet!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sumpen!!

Har två rör ner, som kommer i facket där skummaren står, kommer att köra ozon genom skummaren, vid utloppet på skummaren kommer jag att sätta en pump till ett biopelletsfilter, sen kommer vattnet ut i ett fack där det kommer att ligga kol och fosfat media!

Vattnet kommer att rinna genom fosfat och kol, innan det kommer ut till returen där osmolatorn håller nivån samt att ballingen tillsätts där!

Något som är fel, eller något jag bör göra på något annat sätt?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...