Gå till innehåll

Ken`s 216L Kub


osby0479

Rekommenderade inlägg

  • Svar 64
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Hur går det? :)

Jodå det går framåt, har kopplat in mitt ozon nu, ska sätta ner en pellets reaktor i veckan, fixa till lite sladdar i sumpen, få in rätt dosering på ballingen, mycket nu men ska förhoppnigsvis bli bra.

Fick ner 10 nya koraller idag, ska ev upp en sväng till Kungsbacka inom kort och se om man kan få med sig nått roligt hem.

Har tillkommit en elddvärgkjesare som verkar trivas, äter allt som kommer ner i karet.

Börjar bli nöjd, men är åter på samma ställe som innan, att karet börjar bli lite litet, men har lovat mig själv att jag ska behålla detta ett tag.

Men kommer ev stara upp en kub till, med bara koraller och 2 sjöhästar, men får se hur det blir med det, är ju en förhandligs sak.

Kommer lite bilder när korallerna börjar få lite bättre färger.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu börjar jag bli nöjd med sumpskåpet, bara fixa till sladdarna lite, så det inte blir total kaos då man ska ha ut något.

Pelletsfiltret har precis startats förväntat mig att alla har lagt sig på botten för cirkulation.

Ghl doserpumpen är installerad och funkar kanon.

Kladdar lite med multicontrollern, men det verkar som om inställningarna är bra nu, har även satt dit en nattsensor så dom varvar ner rejält på natten.

Ozonen är inkopplad, är en 100mg och jag kör nu uppskattningsvis på ca 25% ser redan en markant skillnad på 3 dagar.

post-5056-1446892659695_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack Benny!

Har haft många tankar och skisser på hur det skulle bli, har lagt många timmar på planering och byggande av denna möbel, men blev till sist väldigt nöjd.

Mitt mål har varit att få ett så tyst system som möjligt.

Just nu är det pumparna som låter lite när dom går på intervall, men ska enligt många dämpa sig efter en tids användning.

Ska låta det gå ett tag innan jag kollar värdena och ökar ballingen, står mellan att köpa färdiga blandningar eller att koka ihop det själv, är ju smidigt med 0,5l flaskorna, dom tar inte så mycke plats.

Kommer nog att komma lite bilder när korallerna börjar slå ut ordentligt, har fått tag i några riktigt fina bitar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Man har ju kliat sig många gånger i huvudet, men tror nog att det blir bra såhär, allt är lätt att komma åt, ta saker in och ut är inte heller några problem.

Fläkten sitter på baksidan, och blåser ut luften, en väldigt tyst dator fläkt som går 24/7 kopplad på en ställbar adapter, funkar hur bra som helst :)

Bygget är mestadels i 22mm mdf då jag har bra erfarenhet av det materialet, samt grundat 2 gånger, allt är spacklat, finns inte en skruv på hela bygget man kan se.

Vissa detaljer är gjort i rostfritt stål för att klara belastningen bättre plus att det stabiliserar upp tyngden som karet ger.

Sen är allt klätt med ljuddämpande matta, så själva sumpen är helt inkapslad, med endast fläkten som drar ut ev fukt.

Sitter även kontakter på baksidan där även ballasten till lampan sitter och på den är det ju ett påkopplat backup batteri, samt en timer som styr fläkten i själva skåpet där lampan sitter, finns två hål i ovandelen som släpper ut ev fukt från skåpet, funkar väldigt bra.

Fläkten i ovanskåpet håller även nere temperaturen, har inte varit över 27 grader detta året, nu på kvällen så ligger den mellan 24-25 grader, får snart slå på värmaren i sumpen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo tanken fanns där att få dit 5l dunkar men jag ville inte ha möbeln högre än vad den är idag, exakt 1 meter och 60x60 runtom, får se hur länge flaskorna håller.

Körde likadant i mitt tidigare elos midi och där höll flaskorna ca 3 månader, men hade dock inte så många koraller som jag har idag.

Bilder kommer när dom har fått lite bättre färg, dom va lite tråkiga i färgen när jag fick dom, men vissa börjar slå ut bättre nu ;)

Har beställt en xanthurus som jag förhoppningsvis får nästa vecka, en liten på 5 cm, så den ska väl klara sig i karet ett tag innan den måste lämna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Idag har det varit en bra dag, en snabb tur till Kungsbacka och fick med mig inte mindre än 6 acroporor, en röd rhodactis, en limegrön lps av något slag, samt en gul rosa sjöpung som ska vara relativt enkel att hålla.

Fick även med mig 7 olika sorters krabbor som är invånare och skötare av acropororna, riktigt coola vissa av dom.

En riktigt udda och sällsynt acropora som är helt sinnessjuk i färgen neongrön som lyser upp hela karet.

post-5056-1446892670324_thumb.jpg

Kommer fler bilder, svårt att få till dom i blåljuse, men det är märktiga färger på det flesta av dom.

Börjar bli rätt så fullt, men väntar ytligare 2 acroporor, samt lite fler riccorderior, en hel hög :)

Får se när jag får tummarna ur o hämtar hem min xanthurum, snart hoppas jag iaf!

Kommer ev göra av med lite i karet, bl.a. En stor flakväxande montipora, en hammarkorall, och lite små saker som inte passar in i den nya setupen....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

fin fragg det, skulle du tröttna så tar jag den

Idag har det varit en bra dag, en snabb tur till Kungsbacka och fick med mig inte mindre än 6 acroporor, en röd rhodactis, en limegrön lps av något slag, samt en gul rosa sjöpung som ska vara relativt enkel att hålla.

Fick även med mig 7 olika sorters krabbor som är invånare och skötare av acropororna, riktigt coola vissa av dom.

En riktigt udda och sällsynt acropora som är helt sinnessjuk i färgen neongrön som lyser upp hela karet.

[ATTACH]82804[/ATTACH]

Kommer fler bilder, svårt att få till dom i blåljuse, men det är märktiga färger på det flesta av dom.

Börjar bli rätt så fullt, men väntar ytligare 2 acroporor, samt lite fler riccorderior, en hel hög :)

Får se när jag får tummarna ur o hämtar hem min xanthurum, snart hoppas jag iaf!

Kommer ev göra av med lite i karet, bl.a. En stor flakväxande montipora, en hammarkorall, och lite små saker som inte passar in i den nya setupen....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ändrar det till 8 krabbor, såg en nu som va ungefär 3 mm alltså väldigt liten, när jag ändå va i farten så såg jag att min pepparmintsräka frossade på en borstmask, det gör ju inget ;)

Bilder kommer ev imorgon....

Och jo, det va en väldigt trevlig dag med mycket ögongodis men tycker ändå att jag fick med mig det finaste hem, tror nog att Ted håller med ;)

Bara till att ställa sig i kön Chrille, blir det fraggar på den i framtiden så löser vi det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Här kommer lite bilder, tyvärr så gör ledbelysningen det väldigt svårt att få till något som liknar något =(

Men detta är iaf en överblick av vad som ligger i blöt just nu.

Tyvärr så vart hoppet ute för några av dom korallerna, men dom finaste lever och frodas, dom ser bra ut nu, men behöver nog ett tag till i karet!

post-5056-14468926705955_thumb.jpg

post-5056-1446892670616_thumb.jpg

post-5056-14468926706366_thumb.jpg

post-5056-14468926706564_thumb.jpg

post-5056-1446892670676_thumb.jpg

post-5056-14468926706961_thumb.jpg

post-5056-14468926707163_thumb.jpg

post-5056-14468926707355_thumb.jpg

post-5056-14468926707583_thumb.jpg

post-5056-14468926707787_thumb.jpg

post-5056-14468926708006_thumb.jpg

post-5056-1446892670823_thumb.jpg

post-5056-14468926708456_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack ska ni ha!

Jadu Jonas, köpte så många så jag kunde inte lägga namnen på minnet, men den skulle vara relativt ovanlig och tyvärr väldigt dyr, men färgen på den går inte av för hackor!

Ja du är välkommen om du har vägarna förbi :)

Ligger inne med fiskar jag tycker om så för nuvarande ligger jag inne med 1 elddvärgkjesare, 2 Bangaiier, 2 snowflake clowner, 1 salarias och en liten mandarin.

Ska tillkomma Max 2 fiskar till och en av dom blir en zebrasoma xanthurum samt någon till som jag inte vet ännu?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...