Gå till innehåll

LED-ramp i acryl (?)


ballsam

Rekommenderade inlägg

  • Svar 171
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Fyller uv-chippen nån annan funktion än den flouruserande? Kan tänka mej att superactinic också ger den effekten..

Sent from my iPhone using Tapatalk

Vet ej 100% , därav har jag det på halva karet..

, tycker du ska göra din belysning större så ljuse även kommer till en viss del "framifrån" , Tror din lösning gör att koraller lite högre upp täcker för dom lite längre ner snabbt.. Om du hänger med i litt resonemang..

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPad 2 using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vet ej 100% , därav har jag det på halva karet..

, tycker du ska göra din belysning större så ljuse även kommer till en viss del "framifrån" , Tror din lösning gör att koraller lite högre upp täcker för dom lite längre ner snabbt.. Om du hänger med i litt resonemang..

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPad 2 using Tapatalk

Skulle ju kunna öka till tex 80x80 och ha 60 gr linser på LEDarna närmast kanten. Tanken är annars att ha mycket sand/öppen botten med spridda öar med lps'er ut mot kanterna, så jag är inte säker på att det blir något stort problem..

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Låter som du har koll på läget.. Så kör på din orginal idé.. , mitt tips är att köra med flest royal blue chip , dvs minst 50% av totala effekten hos resten av chipen.

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPad 2 using Tapatalk

Ändrat av _Manne_
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag provkör för tillfället tre 20w hybrider , gillar ljuset som dom ger.. Tog nog 16000k varianten med royal blue.. Blir vad jag kallar kallt vitt ljuse med blå ton.. , du får ha ett antal "rena" royal blue.. Det är ett måste.

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPad 2 using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag provkör för tillfället tre 20w hybrider , gillar ljuset som dom ger.. Tog nog 16000k varianten med royal blue.. Blir vad jag kallar kallt vitt ljuse med blå ton.. , du får ha ett antal "rena" royal blue.. Det är ett måste.

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPad 2 using Tapatalk

Ursäkta, men hänger inte riktigt med där. menar du att dom vita är på 16'000k, eller att det är royal som är det? Hur upplever du ljuset från hybriderna? Ljusblått?

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ursäkta, men hänger inte riktigt med där. menar du att dom vita är på 16'000k, eller att det är royal som är det? Hur upplever du ljuset från hybriderna? Ljusblått?

Sent from my iPhone using Tapatalk

Hybriderna i mitt fall. (acrc) är delvis 16000k vita 1/3 , samt 2/3 royal blue. Ljuset upplever jag som väldigt vitt med blå ton. Så långt från varm vitt man kan komma känns det som.. Men det är min smak.. Gillar inte pissgult i mitt kar.

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPad 2 using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det sk Drömchippet är koncentrerat på dessa blåa våglängder 10 st 420, 10 st 430, 20 st 445 och 20 st 455. Detta är inte för usteendet bara - samtliga dessa våglängder är "spot on" för de flesta klorofyller eller klorofylliknande ämnen hos koraller. Du bör ha med dessa men vara mycket fösiktig vid introduktion eftersom du lägger 100 procent kraft i de våglängdsområdena där exempelvis Cree RB endast lägger kanske 25 % eller mindre!

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det sk Drömchippet är koncentrerat på dessa blåa våglängder 10 st 420, 10 st 430, 20 st 445 och 20 st 455. Detta är inte för usteendet bara - samtliga dessa våglängder är "spot on" för de flesta klorofyller eller klorofylliknande ämnen hos koraller. Du bör ha med dessa men vara mycket fösiktig vid introduktion eftersom du lägger 100 procent kraft i de våglängdsområdena där exempelvis Cree RB endast lägger kanske 25 % eller mindre!

MVH Lasse

420 och 430 nm står som uv och 445 och 453 nm som royal blue på ac-rc's ebay-sida. Vad menar du med att cree rb bara lägger 25% då? Har inte riktig koll på det här med nm, kelvin, par och olika namn..

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du skall inte tro på allt vad du läser :)

UV brukar räknas under 400 nm (UV-A) i normala sammanhang. 420 - 430 är violett även kallas actinic. RB är en flytande beteckning som först Cree använde och blev väldigt kända för. sedan kom det ut många "RB" på marknaden. det som skiljer AC-RC från andra just nu är att han sätter ut våglängderna (eller K för vita) - inte bara "handelsnamnen". Ursprungliga RB - Cree:s - våglängdsområde kan du se här under. RB är längst till vänster. Där ser du att toppen ligger på ca 460 nm och vid 420 nm är det bara ca 25 % av den intensitet som den ger vid 460 - eg fotonerna är 75 % färre ungefär. Det området som jag tror är viktigast är 420 - 455, därför bör man koncentrera sig på dessa våglängder. Det jag ville säga är att för att få lika mycket ljus vid 420 nm som du får från cree RB så räcker det med 1/4 så många watt (tja ungefär det är en dålig parameter men tyvärr den mest användbara just nu) Detta betyder att man måste vara försiktig om man byter från cree RB till de här våglängderna under 460 nm. Det går inte att använda erfarenheterna från Cree:s RB för att bestämma styrkan i denna konstruktion. Använder man dessutom 455, 445, 430 samt 420 så måste du tänka på att intensiteten vid 420 nm blir betydligt högre än bara dess egen intensitet eftersom de andra tre bidrar också. Och givetvis tvärtom om du tittar till intensiteten vid 455 nm. Detta är orsaken till 20 st 455, 20 st 445, 10 st 430 och 10 st 420 i drömchippet. Om jag skall ta fram den våglängd jag tror är viktigast så är dett 445 nm. Den och 430 är de som får högst sammanlagd intensitet med drömchippets konstruktion.

post-2331-1446892649039_thumb.jpg

Men tillbaka till att vara försiktig vid start om man laborerar med dessa våglängder. Jag vill understryka än en gång - var försiktig - börja vid en låg dos - öka sakta under någon månad.

Om du sedan tittar på denna graf

post-2331-14468926490553_thumb.jpg

Databladen är tagna från cree eftersom jag inte har tillgång till spektra för de vita från RC just nu - det kommer.

Här kan du se en topp vid ca 455 (vilket innebär att det är den blåa LED som är övertäckt med fosfor för att få det vita ljuset) men om du ser ytan på diagrammen så ligger de mesta kvantiteten av ljuset på andra våglängder. Det är starkare blå topp ju högre K. Nu skiljer sig fosforblandningarna från varandra så någon direkt överföring till AC-RC:s hög Kelvin chip går inte att göra men det blåa är inte mindre förekommande där.

MVH Lasse

Ändrat av Lasse
Jag vet knappt vilket språk jag skriver på längre :) Dessutom nyopererad i knät.
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, lägger du bara till fysiken från mellanstadiet (att ljuset bryts i vattenytan) så blir det nog riktigt bra till sist... ;-)

Nu menade jag främst för att rita vinklar i word - men skall man få det korrekt måste man såklart ta med det - samt att man vid någon viss vinkel får reflektion istället - och dessutom blir det olika för olika våglängder - så det går att göra det hur komplicerat man vill ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu menade jag främst för att rita vinklar i word - men skall man få det korrekt måste man såklart ta med det - samt att man vid någon viss vinkel får reflektion istället - och dessutom blir det olika för olika våglängder - så det går att göra det hur komplicerat man vill ;)

Jo men brytningsindexet gör att strålen smalnar av ganska mycket. Vattenytan fungerar som en halvtaskig lins. Det är troligtvis detta som gör att om du mäter ett PAR värdet på ca 50 cm höjd i luft och sedan gör det i 50 cm vatten så får du ett högre värde i andra fallet konstigt nog.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, lägger du bara till fysiken från mellanstadiet (att ljuset bryts i vattenytan) så blir det nog riktigt bra till sist... ;-)

Ja just det ja. Hur många grader bryter det av på ett ungefär? (går säkert googla på det i och för sig). Var nere på stan å köpte en passare och en gradskiva innan, så nu ska jag ta å skissa lite mer seriöst. Soloplex ringde innan och berättade att provbiten var färdig och skickas idag, så nu måste jag ta å beställa ett testchip med lins och en drivare av nåt slag.

Lasse: tack för utläggningen. Dimman lättar något : )

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Brytningen beror på brytningsindex och infallsvinkel, brytningsindex i detta fallet är ju konstant, men vinkeln ändrar sig, så det är helt beroende på vilken vinkel du räknar på, med man kan säga att 45 graders (som från en 90 graders lins) vinkel i infallande ljus ger 32 graders vinkel under vattnet, men enklast är nog om du använder en online kalkylator som denna, skriv in 1 som index a, 1.33 som index b, och vinkeln i grader du räknar infallande ljus på... och sen är det bara att klicka på Calculate... Du får vinkeln under vattnet som svar, och även hur mycket av ljuset som reflekteras i vattenytan, de två värdena för reflektion är för olika polariseringar, man kan säga att totala reflektionen är ungefär mitt i mellan de två värdena (du kan välja att visa värdet i % i rutan bredvid, men det är bara multiplicera värdet med 100 annars)...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Brytningen beror på brytningsindex och infallsvinkel, brytningsindex i detta fallet är ju konstant, men vinkeln ändrar sig, så det är helt beroende på vilken vinkel du räknar på, med man kan säga att 45 graders (som från en 90 graders lins) vinkel i infallande ljus ger 32 graders vinkel under vattnet, men enklast är nog om du använder en online kalkylator som denna, skriv in 1 som index a, 1.33 som index b, och vinkeln i grader du räknar infallande ljus på... och sen är det bara att klicka på Calculate... Du får vinkeln under vattnet som svar, och även hur mycket av ljuset som reflekteras i vattenytan, de två värdena för reflektion är för olika polariseringar, man kan säga att totala reflektionen är ungefär mitt i mellan de två värdena (du kan välja att visa värdet i % i rutan bredvid, men det är bara multiplicera värdet med 100 annars)...

Tack

Men jag förstår inte kalkylatorn helt. om jag skriver in 45 grader som vinkel a och 1 som index a samt 1.33 som index b så får jag vinkel b till 45 grader - inte 32 som du säger. gör jag någon tankelapsus nu?

Ps nu blev det rätt - jag fick ladda om sidan igen

MVH Lasse

Jani - Olika våglängder har ju olika index - vet du hur stor skillnad det är mellan 420 och 660 nm?

Ändrat av Lasse
Jag förstod inte alls det jag svamlade om - nu strycket - hoppas ingen såg det :)
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Precis som du säger Lasse så varierar brytningsindex med våglängden, där blått ljus bryts mer än rött ljus, det är detta som ger upphov till att regnbågen är regnbågsfärgad, hade alla färger haft samma brytningsindex så hade regnbågen varit en smal strimma av relativt starkt ljus, i samma färg som solljuset (gulvit)... spännande tanke :)...

Det är ju en mer komplicerad historia, speciellt i saltvatten som innehåller en massa lösta mineraler som ger olinjära brytningseffekter, men om vi räknar på rent vatten så har violett ljus (405nm) ett bytningsindex på 1.343 och djupt rött ljus (707nm) på 1.330, brytningsindex ges normalt för gult ljus (589.4nm) där vatten har ett brytningsindex på 1.333.. Våglängderna har jag för mig är specifika emissionsspektral-linjer för vissa ämnen, detta för att man ska ha lätt repeterbara våglängder..

Räknar man med dessa index så får man vid 45 grader en spridning från 31.77 för violett ljus, till 32.12 för rött ljus, så spridningen är relativt liten på 0.35grader... i saltvatten kan jag tänka mig den är lite större, men inget som man märker av :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Precis som du säger Lasse så varierar brytningsindex med våglängden, där blått ljus bryts mer än rött ljus, det är detta som ger upphov till att regnbågen är regnbågsfärgad, hade alla färger haft samma brytningsindex så hade regnbågen varit en smal strimma av relativt starkt ljus, i samma färg som solljuset (gulvit)... spännande tanke :)...

Det är ju en mer komplicerad historia, speciellt i saltvatten som innehåller en massa lösta mineraler som ger olinjära brytningseffekter, men om vi räknar på rent vatten så har violett ljus (405nm) ett bytningsindex på 1.343 och djupt rött ljus (707nm) på 1.330, brytningsindex ges normalt för gult ljus (589.4nm) där vatten har ett brytningsindex på 1.333.. Våglängderna har jag för mig är specifika emissionsspektral-linjer för vissa ämnen, detta för att man ska ha lätt repeterbara våglängder..

Räknar man med dessa index så får man vid 45 grader en spridning från 31.77 för violett ljus, till 32.12 för rött ljus, så spridningen är relativt liten på 0.35grader... i saltvatten kan jag tänka mig den är lite större, men inget som man märker av :)

Inga vanliga bönder som svarar : )

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Precis som du säger Lasse så varierar brytningsindex med våglängden, där blått ljus bryts mer än rött ljus, det är detta som ger upphov till att regnbågen är regnbågsfärgad, hade alla färger haft samma brytningsindex så hade regnbågen varit en smal strimma av relativt starkt ljus, i samma färg som solljuset (gulvit)... spännande tanke :)...

Det är ju en mer komplicerad historia, speciellt i saltvatten som innehåller en massa lösta mineraler som ger olinjära brytningseffekter, men om vi räknar på rent vatten så har violett ljus (405nm) ett bytningsindex på 1.343 och djupt rött ljus (707nm) på 1.330, brytningsindex ges normalt för gult ljus (589.4nm) där vatten har ett brytningsindex på 1.333.. Våglängderna har jag för mig är specifika emissionsspektral-linjer för vissa ämnen, detta för att man ska ha lätt repeterbara våglängder..

Räknar man med dessa index så får man vid 45 grader en spridning från 31.77 för violett ljus, till 32.12 för rött ljus, så spridningen är relativt liten på 0.35grader... i saltvatten kan jag tänka mig den är lite större, men inget som man märker av :)

Och just där försvann mitt "fattande" ut genom dörren och försvann. ;) Extremt intressant dock!

Samuel, hur stor är testbiten du beställt, och hur många LEDs/kylflänsar/linser blir det i den? Ber om ursäkt ifall jag missat uppgiften i tidigare inlägg.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hoppas dock att vi talar med Vrigstadsbönder på deras vis :)

MVH Lasse

I vrigstad är nästan alla bönder : )

Satte mej med linjal, gradskiva och passare för första gången på 15-20 år. Var lite kul faktiskt. Orkade inte rita av det i paint, så jag fotade av det istället.

9a5apehe.jpg

vyze2yty.jpg

ebupybyn.jpg

Första bilden är sett från sidan med rätt brytning i vattnet. Nr 2 är ovanfrån med cirklar som visar ljusspridningen på botten. Bild nr 3 visar bara ett "kluster" med 4 LED'ar för att lättare se spridningen.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...