Gå till innehåll

Hjälp mig att rätta till vad som är fel


kladd3

Rekommenderade inlägg

Hmmm med en ny familjemedlem sen 8 månader tillbaka så har akvariet fått stå tillbaka väldigt mkt inga vattenbyten eller någon vidare skötsel. Men sedan 5 veckor så har det blivit regelbundna vatten byte mellan 25 - 50 liter så nu är nästan 200 liter bytt sedan. Det konstiga är att jag tycker att korallerna börjar bli i sämre skick än vad de var innan jag började byta vatten.

Här är lite bilder på hur de värsta korallerna ser utpost-5427-14468926449542_thumb.jpg

och så här har de sett utpost-5427-14468926450188_thumb.jpg

Värderna är helt ok

salthalt 1,026

MG 1400

calsium 410

nitrat 0

fosfat 0

kh 8,2

ph ca 8

temp runt 25-26 grader

Salt som jag använder Tm reef pro

Tacksam för hjälp att ställa rätt allt igen

post-5427-14468926449335_thumb.jpg

post-5427-14468926449777_thumb.jpg

post-5427-14468926449996_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

några tankar. har du referensvätska för att verifiera att värdena är som testerna säger? har varit med om salifert tester som visat flera hundra procent fel. Alltid viktigt att våran utgångspunkt är rätt.

Använder du Osmosvatten vid vattenbyten? Kommunalt vatten eller egen brunn? Tänker om det ev. kanske kommit in förhöjda värden med koppar?

Vad kör du för ljus, kan det vara att ljuset har varit så kasst ett tag att korallerna börjar ta skada av det och att det bara råkade ske samtidigt som att du började fokusera mer?

Kan det hända att du råkat stöta i något i akvariet? En spik, 50öring eller liknande?

Kemisk krigsföring? ser att du har lite knappar o annat som kan skapa lite chaos under rätt förhållanden.

om du inte redan gör det, kör i lite aktivt kol om det nu är något skit som kommit in i karet via vattnet (en gammal osmos som inte används skulle kanske oskså kunna skapa problem)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Använder osmosvatten

Kh är testat mot referens

fosfaten är testat med två olika salifert tester

Ljuskällan är en 250w Mh lampa som är lite mer än ett år gammal.

Kan inte tänka mig att jag tappat något i akvariet som jag kan minnas.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det jag helt har glömt bort att nämna är att jag har en hel del cyano och några andra gröna alger som ser ut som hår. Dock så visar mina salifert fosfat test på noll. ÄR DET SÅ ATT ALGERNA "ÄTER" UPP ALL FOSFAT INNAN JAG KAN MÄTA DET????

Åtgärder som är tagna

* Ordenliga vattenbyten ca 50 l i veckan de tre senaste veckorna samt 25 liter i två veckor innan dess.

* Ny lampa inköpt och kommer på måndag

* Kol inköpt och placeras i sumpen på måndag

* Dosering av kalium

* Dosering av nitrat

Funderar på att köpa någon form av fosfatremover men vill egentligen inte ha så mkt kemikalier i akvariet.

Tacksam för all hjälp

Ändrat av kladd3
Var ej klar
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det jag helt har glömt bort att nämna är att jag har en hel del cyano och några andra gröna alger som ser ut som hår. Dock så visar mina salifert fosfat test på noll. ÄR DET SÅ ATT ALGERNA "ÄTER" UPP ALL FOSFAT INNAN JAG KAN MÄTA DET????

1 Saliferts fosfattest är inte mycket att hänga i julgranen, köp exempelvis ett Hanna test, lite dyrt men trevligt att kunna avläsa "0.03" istället för en färgskala.

2 Exakt, algerna käkar fosfat och kanske direkt ur stenen också. Du kanske inte har så mycket fosfat ute i vattnet, men inne i stenen kan det ligga lagrat och läcka ut då och algerna käkar det direkt. Men du lär se ett hyfsat högt värde med ett Hanna test gissar jag.

*/edit: kör gärna en Alu fosfatremover, jag har alltid en strumpa i sumpen

Ändrat av freguz
removern
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det jag helt har glömt bort att nämna är att jag har en hel del cyano och några andra gröna alger som ser ut som hår.

Tacksam för all hjälp

Cyano har ibland den lite obehagliga förmågan att starta kemisk krigföring. Jag skulle lägga tid på att suga ut all cyano jag kan hitta på kvällen när det är full belysning. Ersätta det utsugna med nytt vatten. Störa den till den försvinner- Något jag också brukar göra är att under en veckas tid göra ordentliga vattenbyten. Mitt akvarium är på ca 400 liter och det har hänt att jag under en vecka har bytt 80 liter 4 gånger. Då kommer jag tillbaks lite den kemiska utvecklingen av mitt akvarievatten. Algena äter fosfat - det är orsaken till att läsa 0 i fosfat i vattnet inte garanterar att man inte har alger. I det fallet ligger inte den mesta fosforn i sten och inredning - den ligger i algerna!

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är klart att det kan ligga fosfor ner fält som kalciumfosfat men just definitionen på tillväxt hos en autotrof organism är ju att bland annat ta upp fosfor i form av fosfat. Varje gram alg du tar ur akvariet innehåller lite fosfor så genom att låta algerna växa och plocka ur dom får du bort fosfor från systemet. Det är precis det som alg scrubbers bygger på, det är bara att man optimerar algtillväxten där det är lätt att ta bort den. Vad står autotrof för - tja Google is your friend :)

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fosfatremover absorberar bara fosfat, behövs inget nitrat för att få det att fungera :)

kan förövrigt rekomendera detta: http://shop.biotedmarin.se/ultra-life-flytande-fosfatkontroll-och-avlagsnare-60-ml/839-0

Binder snabbt fosfaten och skummar ur den. Pappa sänkte sin fosfat från 0.2 till 0 under en dag med detta, helt safe för korallerna o fiskarna, Det doserars via luftinsuget på skummaren.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja eftersom fosfatremover inte har nåt vidare samspel med nitraten så är det bara o köra...

Om du däremot kör kolkälla, vodka, zeo, biopellets etc så påverkar nitraten hur mycket fosfat man kan få ur karet.

Man vill helst ha lite nitrat i karet för korallernas skull (1-3), speciellt montipora brukar växa bättre då och vissa fäger blir klart vassare.

Men det är en personlig erfarenhet/åsikt som förvisso delas av en del andra...

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja eftersom fosfatremover inte har nåt vidare samspel med nitraten så är det bara o köra...

Om du däremot kör kolkälla, vodka, zeo, biopellets etc så påverkar nitraten hur mycket fosfat man kan få ur karet.

Man vill helst ha lite nitrat i karet för korallernas skull (1-3), speciellt montipora brukar växa bättre då och vissa fäger blir klart vassare.

Men det är en personlig erfarenhet/åsikt som förvisso delas av en del andra...

//NiXoN

Nja, stämmer detta verkligen NiXoN? Om du har omätbar nitrat och en hel del fosfat så är det svårare att få ner fosfatvärdet, det har jag fått lära mig och undra om jag inte testat det med framgång tom.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

TS funderade om han kunde använda remover(inte kolkälla dvs) när han inte har mätbar nitrat.

Vad jag vet så finns det inget behov för nitraten i den bindningen som sker med removern, vare sig alu eller järn.

Rad 2 är bara en hänvisning till att kolkälla är den metoden som påverkas av nitrat/fosfat relationen.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...